یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰

بیماری وبا را می‌توان با احساس پری و سروصدا در شکم، مدفوع شل و آبکی و احساس عطش و تشنگی شناخت. در اغلب موارد ممکن است احساس سروصدا در شکم و مدفوع شل اولین علامت بیماری باشد سپس علایم شدیدتر شروع شوند.

علایم و راهکارهای پیشگیری از ابتلا به «وبا»

سلامت نیوز: بیماری وبا را می‌توان با احساس پری و سروصدا در شکم، مدفوع شل و آبکی و احساس عطش و تشنگی شناخت. در اغلب موارد ممکن است احساس سروصدا در شکم و مدفوع شل اولین علامت بیماری باشد سپس علایم شدیدتر شروع شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، وبا نوعی بیماری حاد گوارشی است و در صورتی که به موقع درمان نشود، موجب کم‌آبی شدید بدن و منجر به مرگ انسان می‌شود. این بیماری تاکنون میلیون‌ها نفر را در دنیا مبتلا و باعث مرگ صدها هزار نفر شده است. بیماری وبا مخصوص انسان است و انسان با خوردن آب و غذای آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود. بیش از ۷۵ درصد مبتلایان به وبا بدون علامت هستند بنابراین جلوگیری از ورود وبا به یک منطقه غیرممکن است اما می‌توان با رعایت اصول بهداشت فردی و عمومی از گسترش آن جلوگیری کرد.

برای پیشگیری از ابتلا به وبا باید چند توصیه را جدی گرفت:

- از آب آشامیدنی سالم مانند آب تصفیه شده و یا بسته‌بندی‌شده استفاده کنید.

- از مصرف آب‌های خنک شده با یخ‌های قالبی خودداری کنید.

- از مصرف سبزی‌ها و میوه‌هایی که از شستشو و ضدعفونی مناسب آن­ها مطمئن نیستید، خودداری کنید.

- همراه وعده‌های غذایی لیموی تازه، ماست و دوغ مصرف کنید.

- آب بسته‌بندی و موادغذایی سالم بسته‌بندی در طول سفر و خارج از هتل به همراه داشته باشید.

- دست‌ها را با آب و صابون قبل از دست زدن به غذا و بعد از توالت به‌طور صحیح و مکرر بشویید.

بنا براعلام دفتر آموزش و ارتقای سلامت معاونت درمان وزارت بهدشت، اگر در سفر دچار علائم بیماری وبا شدید همچنین در صورت بروز علایم گوارشی مانند اسهال تا هفت روز پس از بازگشت از سفر حتما به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک معالج خود مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha