یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 241122

در سفر اخیر وزیر بهداشت به قم مراجع عظام تاکید کردند که مساله‌ای تحت‌عنوان «طب اسلامی» از اساس بی‌‌بنیاد است و باید با سودجویانی که به اسم اسلام به درمان ظاهری مردم می‌پردازند برخورد قانونی صورت گیرد.

سودجویی با عنوان طب اسلامی

سلامت نیوز: در سفر اخیر وزیر بهداشت به قم مراجع عظام تاکید کردند که مساله‌ای تحت‌عنوان «طب اسلامی» از اساس بی‌‌بنیاد است و باید با سودجویانی که به اسم اسلام به درمان ظاهری مردم می‌پردازند برخورد قانونی صورت گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، آیا می‌توان طب سنتی را جایگزینی برای طب مدرن عنوان و از مصرف داروهای‌شیمیایی به‌دلیل مضرات احتمالی آنها خودداری کرد؟ ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصان داخلی در این خصوص می‌گوید: «نگاه رایج به طب سنتی اشتباه است، طب‌سنتی در واقع آغازگر علم پزشکی امروز است. در واقع این دو را نمی‌توان از یکدیگر تفکیک کرد. توجه به طب اسلامی از اساس اشتباه است، زیرا این علم در پزشکی و اسلام جایگاهی ندارد و هیچ‌یک از علوم‌پزشکی و علوم‌اسلامی آن را نمی‌پذیرند. در سال‌های اخیر تلاش شده با تکیه بر خواص و فواید گیاهان دارویی طب ایرانی گسترش یابد و مبانی طب ایرانی با طب اسلامی به کلی متفاوت است. افرادی که در حال توسعه و پیشرفت طب‌ایرانی هستند همه از افراد تحصیلکرده و کارشناس هستند که در تلاش‌اند فواید و مضرات استفاده از داروهای‌گیاهی را مکتوب و قابل‌عرضه کنند.»

مهم‌ترین کلاهبرداری‌های رخ داده در طب سنتی چیست؟

تا چند سال گذشته برخی معتقد بودند طب اسلامی- ایرانی از نظر قیمت و کمبود مواد شیمیایی در آن برای درمان بیماری‌ها مفید است. بنابراین آنها به عطاری‌ها رجوع می‌کردند و مقداری گیاهان دارویی می‌گرفتند. خرید این گیاهان دارویی هزینه‌ای برنمی‌داشت و ضرر چندانی نیز نداشت. بعد از این برخی به‌عنوان طب سنتی نسخه نویسی را آغاز کردند. تهیه نسخه‌های پزشکان سنتی بسیار سخت و هزینه بردار است و معمولا به ازای هر نسخه 600 تا 700 تومان پول باید پرداخت شود. محتویات تشکیل‌دهنده مواد گیاهی تفکیک نمی‌شوند و بسیاری از آنها مانند گل گاوزبان یا ختمی در کنار ضررهایشان منافع نیز دارند و به‌دلیل عدم تصفیه دارای موادی هستند که در صورت مصرف زیاد برای بدن ایجاد ناراحتی می‌کنند. اندکی بعد از طرح استفاده از گیاهان دارویی کلاهبرداری به تمام معنا توسط گروهی خاص به‌عنوان «طب اسلامی» شکل گرفت. این طب نوظهور به اسلام و طب ایرانی- سنتی ضربه وارد می‌کند؛ زیرا برخی افراد که هیچ‌گونه سررشته‌ای از مسائل پزشکی ندارند مطب باز کرده‌ و شروع به درمان بیماران کرده‌اند. این اتفاق یک فاجعه در دنیای پزشکی است. نباید از یاد برد که هیچ‌کتابی به نام طب اسلامی نداریم و هیچ‌کدام از ائمه‌اطهار نیز اعتقادی به این طب ندارند و دارویی نیز در این زمینه تجویز نکرده‌اند. در واقع برخی افراد از اسامی ائمه اطهار سوءاستفاده کرده و به دارو و نسخه نویسی رو آورده‌اند. این درمان‌ها گاهی فاجعه می‌آفرینند و از درمان افراد جلوگیری می‌کنند. به‌عنوان مثال فردی با بیماری سرطان به این افراد مراجعه کرده و این پزشکان دروغین با درمان های ساختگی از درمان او جلوگیری می‌کنند و مرگ بیمار را جلو می‌اندازند. گاهی بیمار برای بهبود بیماری یا عفونت باید به موقع آنتی‌بیوتیک مصرف کند، اما به‌دلیل عدم‌استفاده از درمان پزشکی بیماری به سرعت او را از پا درمی‌آورد. متاسفانه گاهی اوقات برخی افراد در سیستم های دولتی این شیادان را به مردم شناسانده‌اند و وسایل ارتباط جمعی به‌ویژه رادیو و تلویزیون نیز به این کلاهبرداری‌ها کمک کرده‌اند. به‌عنوان مثال با آنها مصاحبه کرده و مردم نیز به‌دلیل اعتماد خود به تلویزیون به دام این شیادان افتاده و گرفتاری‌های بسیاری را متحمل شده‌اند. البته در حال‌حاضر دانشکده طب ایرانی آموخته‌های پزشکی امروز را با آموخته های پزشکی سابق ادغام کرده است و این طب به مرور جای طب سنتی را خواهد گرفت. سردمداران این طب افرادی شناخته شده و سرشناس هستند که در دانشکده‌های طب آموزش دیده‌اند و مضرات گیاهان دارویی را به درستی می‌شناسند.

جایگاه طب سنتی در کنار طب آکادمیک کجاست و مردم چقدر به استفاده از داروهای گیاهی تمایل دارند؟

افتخار ما زندگی در کشور ابوعلی سینا و زکریای رازی و چندین دانشمند دیگر است که از طب سنتی استفاده می‌کردند. اگر قصد تقویت طب سنتی باشد باید مانند سایر علوم راه زیاد و پیشرفته ای را طی کند. در واقع پزشکی یک رشته است و نمی‌توانیم آن را به علم دیروز و امروز تقسیم کرد. به‌عنوان مثال در مورد فن مکانیکی، خودرو در ابتدا یک چرخ ساده بود که سپس دارای موتور شد و اکنون بسیار پیشرفته شده است. حمل‌و‌نقل در ابتدا با احشام صورت می‌گرفت و اکنون وسایل حمل‌و‌نقل مختلف وجود دارند. طب نیز در ابتدا شیوه‌ای سنتی داشته و به مرور تکمیل و به علم پزشکی امروز تبدیل شده است. پزشکان بیماران خود را در مطب معاینه می‌کنند و الگوهای درمان از گذشته تا به مرور پیشرفت کرده است، اما ریشه تاریخی دارند. داروهایی که تحت‌عنوان «داروهای شیمیایی» استفاده می‌شوند متریالی جدا از گیاهان دارویی ندارند. در واقع مواد سمی گیاهان دارویی توسط شرکت‌های دارویی گرفته می‌شود و مضرات مصرف دارو نیز به سمع و نظر بیمار می‌رسد. در طب گیاهی یک نوع گیاه مصرف می‌شود که چندین مواد تشکیل‌دهنده دارد و لزوما تمام آنها به درد بیمار نمی‌خورد. بنابراین حاصل تکامل علم طب سنتی طب امروز است و همچنین پزشکی قادر نیست قدمی به عقب بردارد و لزومی نیز به این کار نیست. تجربیات باارزش پزشکان قدیمی اکنون چراغ راه پزشکان کنونی است. به‌عنوان مثال برخی از متخصصان طب سنتی با معاینه بدن و درد به منشأ بیماری فرد می‌رسیدند و اکنون نیز از این شیوه برای درمان استفاده می‌شود. بنابراین صرفا نباید برای تشخیص بیماری به آزمایشات مختلف و گران پناه برد و این کار از نظر اقتصادی به صرفه نیست و در مواردی تشخیص دقیق بیماری حاصل نمی‌شود و باید در کنار آن به معاینه بالینی و دقیق بیمار نیز پرداخت.

به افراد به شدت مخالف استفاده از داروهای شیمیایی چه توصیه‌ای دارید؟

هر اقدامی که اکنون پزشکان به مدد طب امروز انجام می‌دهند و هر دارویی که توسط شرکت‌های بزرگ داروسازی تولید و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد در گام نخست بر حیوانات آزمایش می‌شود و در مراحل بعدی در اختیار عده‌ معدودی انسان قرار می‌گیرد. این داروها تمام در محیط‌های دانشگاهی و پژوهشگاه‌ها مورد آزمایش و بررسی قرار می‌گیرند. بنابراین بدون هیچ‌گونه کار پژوهشی نمی‌توان دارویی را تجویز کرد و داروهای کنونی که اکنون در دسترس هستند توسط هزاران نفر در پژوهشگاه ها و آزمایشگاه ها بارها آزمایش شده‌اند و بعد از اطمینان از صحت و سلامت آنها به بازار و دست مصرف‌کننده رسیده‌اند. در مقابل هنگامی که گفته می‌شود یک گیاه برای درمان یک بیماری مناسب است، اطلاعاتی در دست نیست که این گیاه بر روی چند نفر آزمایش شده و از آن چه نتایجی حاصل شده است. ضرورت وجود طب ایرانی نیز پاسخ به این سوالات است. در واقع عده‌ای افراد تحصیلکرده به سوالات مصرف‌کننده در ارتباط با لزوم مصرف یک داروی گیاهی پاسخ می‌دهند. اینکه مصرف این گیاه چه فوایدی دارد و در چه مواردی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است. باید به فردی که معتقد به استفاده از داروهای شیمیایی و طب مدرن نیست گوشزد کرد که ریشه داروهای شیمیایی گیاهان، علف‌ها و... است که در بازار و توسط عطاری‌ها به فروش می‌رسند و در کارخانه ها عصاره‌گیری می‌شوند. بر حیوانات آزمایشگاهی آزمایش شده و پس از طی آزمایشات فراوان مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین صرفا داروهای شیمیایی دارای مواد شیمیایی و مضر نیستند و در بسیاری از موارد نیاز بیمار برای بهبود هستند. به‌عنوان مثال اگر یک بیمار 100 کیلو علف را هم مصرف کند سرطان او درمان نمی‌شود مگر آنکه دارو مصرف کند یا شیمی‌درمانی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha