یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 242074

وقتی جرم انباشته می‌شود، در قسمت لثه‌ای دندان، میکروارگانیسم‌ها در تخلخل جرم جمع می‌شوند و از خودشان توکسین یا مواد سمی ترشح می‌کنند که موجب التهاب لثه می‌شود.

جرم گیری دندان چرا و چگونه؟

سلامت نیوز:وقتی جرم انباشته می‌شود، در قسمت لثه‌ای دندان، میکروارگانیسم‌ها در تخلخل جرم جمع می‌شوند و از خودشان توکسین یا مواد سمی ترشح می‌کنند که موجب التهاب لثه می‌شود.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از رادیو سلامت، دکتر ء«مهدی نصیبی» ، متخصص سلامت دهان و دندان در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت  در خصوص ترکیبات رسوباتی که روی دندان تشکیل می‌شود، افزود: «یکی، رنگدانه‌هایی است که به کیفیت مواد غذایی مربوط می‌شود که البته جای نگرانی ندارد و با مسواک و بعضی خمیردندان‌ها ممکن است برداشته شود. دوم، پلاک میکروبی است که عبارت است از لایه‌ای که روی دندان‌ها می‌نشیند و با چشم عادی تشخیص داده نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «سومین لایه همان مشکلی است که به آن جرم می‌گوییم. جرم دارای حجم است و با چشم قابل رویت است. پلاک میکروبی قابل تمیز کردن ازروی دندان به صورت صد درصد نیست وضرری هم ندارد.»

نصیبی به عوامل موثر در تشکیل جرم اشاره و بیان کرد: «بخشی از آب مصرفی ما مخلوط شده با آب چاه است. این نوع آب، دارای املاح است. املاح کمک می‌کند به تشکیل جرم. بزاق دهان افراد با هم فرق می‌کند. در بعضی‌ها، جرم تشکیل می‌شود و در بعضی‌ها جرم تشکیل نمی‌شود. بنابراین املاح موجود در آب، غذا و ترکیب بزاق دهان در تشکیل جرم نقش دارند.»

وی در ادامه درباره مدت زمان تشکیل جرم مجدد بعد از جرمگیری تاکید کرد: «در افراد مختلف فرق می‌کند. معمولا افراد به طور متوسط هر شش ماه تا یک سال باید توسط دندانپزشک معاینه شوند. گاه در محل‌هایی جرم تجمع می‌کند بخصوص در شش دندان قدامی پایینی در ناحیه خلفی زبان یعنی پشت دندان، بیشترین محل تجمع جرم است و قابل رویت توسط فرد نیست. البته برخی افراد اگر سال‌ها جرمگیری نکنند، جرم دندان نخواهند داشت. افرادی که در معرض تشکیل جرم هستند، هر شش ماه یا حداکثر یک سال یک‌بار باید توسط دندانپز شک جرمگیری انجام دهند.»

این متخصص سلامت دهان و دندان در پاسخ به این پرسش که آیا جرم دندان، قابل جدا شدن است؟، گفت: «خیر، جرم حجم فیزیکی دارد و با مسواک زدن قابل جداشدن نیست.»

وی با بیان اینکه اگر کسی 48 ساعت مسواک نزند، لثه حالت التهاب و قرمز رنگی پیدا می‌کند، افزود: «لثه به طور طبیعی صورتی کمرنگ است و بافت آن به صورت پوست پرتقالی است. التهاب لثه موجب می‌شود، استخوانی که دندان را داخل لثه نگه می‌دارد، شروع به تحلیل رفتن کند. دندان داخل حفره استخوانی لق می‌شود. در این حالت حتی می‌توان دندان را با انبر فشاری از دهان خارج کرد.»

نصیبی در ادامه توصیه کرد: «لذا به افراد توصیه می‌شود مراقب جرم دندان باشند. این باور غلط است که جرمگیری به دندان آسیب می‌رساند، اما جرمگیری فقط باید توسط افراد متخصص و آموزش دیده در این زمینه انجام شود.»

وی درباره روش‌های مختلف جرمگیری ادامه داد: «جرمگیری یا به صورت دستی یا با فشارهای دست دندانپزشک انجام می‌شود. البته با استفاده از وسایل خاص یا با کمک وسایل الکتریکی با ایجاد نوسان‌های اولترا سونیکی جرم را از دندان جدا می‌کنند. اگر جرمگیری توسط افراد غیرمتخصص انجام شود به مینای دندان آسیب وخش وارد می‌کند و تجمع میکروبی در محل بیشتر می‌شود.»

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا برداشتن جرم توسط فرد امکان‌پذیر است؟، اظهارداشت: «خیر. موادی که در بازار عرضه می‌شود، موادی هستند که باعث خراش دندان می‌شوند. استفاده از مواد زبر و مسواک زبر در طولانی‌مدت موجب سایش مینای دندان می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha