در یکی از آگهی‌ها، مردی 34 ساله می‌نویسد: «ورشکست شدم و الان فشار بسیار زیادی روی من است. از لحاظ جسمی سالم هستم و تصمیم به فروش نصف کبد، مغز استخوان و حتی یک قرنیه چشمم به بیمار نیازمند گرفته‌ام. ارزان‌تر از همه می‌فروشم و فروشنده واقعی هستم.»

کلیه سالم، در حد نو، فوری فروشی!

سلامت نیوز: در یکی از آگهی‌ها، مردی 34 ساله می‌نویسد: «ورشکست شدم و الان فشار بسیار زیادی روی من است. از لحاظ جسمی سالم هستم و تصمیم به فروش نصف کبد، مغز استخوان و حتی یک قرنیه چشمم به بیمار نیازمند گرفته‌ام. ارزان‌تر از همه می‌فروشم و فروشنده واقعی هستم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان، تصمیم گرفتم جست‌وجویی در سایت‌های خرید و فروش اعضای بدن که این روزها با نام‌های مختلف بر تعدادشان اضافه می‌شود، داشته باشم و نام «خرید و فروش اعضای بدن» را در مرورگر سیستمم جست‌وجو کردم، بدون اغراق می‌توانم بگویم تا دو صفحه سایت‌هایی که در آنها به خرید و فروش اعضای بدن می‌پرداختند و تا سه صفحه هم سایت‌هایی که در مورد این سایت‌های خرید و فروش خبر تهیه کرده بودند، می‌آمد و این سایت‌ها خود را با نام‌ها و خدمات مختلفی به کاربران معرفی کردند و هرکدام هم ادعا داشتند که قانونی مشغول به فعالیت هستند.

بازاریابی در این بخش راه خود را به فضای مجازی پیدا کرده و کار را برای متقاضیان و فروشندگان راحت‌تر کرده است.

«مرجع خرید و فروش کلیه انسان در ایران» و «قیمت روز کلیه همراه با جدول قیمت» تنها عنوان چندی از وبلاگ‌ها و سایت‌های فعال در این بازار هستند که با سر زدن به آنها فقط تعجب‌مان از تنوع قیمتها و متقاضیان این بازار بیشتر می‌شود.

 وب‌سایت قانونی فروش«کلیه»

یکی از آن سایت‌ها را باز کردم؛ وب‌سایت اهدای کلیه با 21368 کاربر بزرگ‌ترین مرجع خرید و فروش کلیه در ایران است. در این وب‌سایت کاربران بدون دخالت دلال می‌توانند اطلاعات خود را به‌عنوان یک خریدار یا فروشنده در سایت ثبت کنند و همچنین اطلاعات خریداران و فروشنده‌هایی را که در سایت ثبت‌نام کرده‌اند را با استفاده از صفحه جست‌وجو به تفکیک استان، گروه‌خونی، قیمت و خریدار یا فروشنده بودن مشاهده کنند.

در قسمتی از این سایت کادر قرمزی هشدار می‌داد که این وب‌سایت یک انجمن اینترنتی است. کاربران در این وب‌سایت می‌توانند به خریداران و فروشندگان کلیه در کل ایران به شکل مستقیم دسترسی داشته باشند. لطفا پس از پیدا کردن فرد مورد نظر، باقی اقدامات لازم را فقط و فقط از طریق انجمن حمایت از بیماران کلیوی شهر خود انجام دهید. همچنین از پرداخت مستقیم پول به دیگر کاربران خودداری کنید. تمامی موارد قبل و بعد از عمل را می‌توانید از انجمن‌های حمایت از بیماران کلیوی شهر خود دریافت کنید.



در گوشه سمت چپ این سایت فروش اعضای بدن، دیگر سایت‌های این مجموعه را معرفی کرده است؛ این سایت‌های دیگر خود جای بسی تامل دارد! رحم اجاره‌ای، کارتم، اهدای کلیه، کیفم، صنایع‌دستی آهمند، ضامن‌یاب، آزمون mbti، آهمند، خرید و فروش وام و گنچر از‌جمله سایت‌های دیگر این وب‌سایت خرید و فروش اعضای بدن هستند!

این سایت در ظاهر کاملا قانونی مشغول خدمت به مردم است و در کار خیر دستی دارد؛ اما روز گذشته علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به جعفری دولت‌آبادی خواستار برخورد قانونی با یک سایت خرید و فروش کلیه شد.

در این‌نامه آمده است: «این حرکت آثار زیان‌باری در داخل و در روابط بین‌الملل داشته است.»

در انتهای نامه نوبخت آمده است: «دستور فرمایید اقدام قانونی عاجل برای رسیدگی به موضوع، اعمال و نتیجه به این کمیسیون منعکس شود.»

 رحمِ اجاره‌ای سایتی!

سایت «رحم اجاره‌ای» با شعار «اولین و بزرگ‌ترین مرجع معرفی نیازمندان و کرایه‌دهندگان رحم اجاره‌ای در ایران» مشغول به فعالیت است که این سایت هم مانند سایت خرید و فروش کلیه، ادعا دارد کار قانونی انجام می‌دهد و تمام اطلاعاتی که باید در اختیار کاربران قرار گیرد را به آنها می‌دهد اما در هر قسمت سایت که ورود میکنی تا اطلاعاتی را مطالعه کنی باز به همان صفحه اصلی هدایت می‌شوی!

بعد از کلی کار کردن با این سایت متوجه شدم تا باید عضو سایت شوی و تمام مشخصات خود از‌جمله شماره تماس، آدرس محل سکونت و ایمیل خود را برای عضویت در درگاهی که روبه‌روی شما قرار دارد وارد کنی تا بتوانی از امکانات سایت باخبر شوی!

اگر عینک خوشبینی به چشم بزنیم و نیت را تنها کار خیر بدانیم، چه لزومی دارد یک سایت که حکم «دلال» یا معامله‌گر یک معامله را دارد تمام مشخصات شما را برای عضویت بخواهد!

 فی بازار چند است؟

«مسعود» یکی از دلالان خرید و فروش اعضای بدن در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها می‌گوید: «گروه خونی O- بیشترین قیمت را دارد و ممکن است بیشتر از صد میلیون هم ارزش داشته باشد.»

 او در ادامه قیمت‌های پیشنهادی برای کبد و قرنیه یک چشم؛ هرکدام 150 میلیون تومان و مغز استخوان را 50 میلیون تومان معرفی می‌کند، هرچند که در میان آگهی‌ها، قیمت‌های بسیار پایین‌تر هم دیده می‌شود. متوسط قیمت فروش کلیه نیز 500 میلیون تومان است که این رقم از 15 تا بالاتر از 100 میلیون تومان نوسان دارد. حداقل قیمت فروش کبد نیز 80 میلیون تومان است.

 عاقبت کار خیر است یا شر؟

طبیعی است که وقتی تنور کارهای غیر قانونی داغ شود، پای دلالان هم باز خواهد شد. آنها سعی خواهند کرد تا با ترفندهای کاسبی خود، حداکثر قیمت را به‌جیب بزنند. وجه‌ تمایز این دلالان با سایر نمونه‌ها، اول سهولت دستیابی و دوم، تضمینی است که درخصوص پیداکردن کلیه‌ مورد نظر می‌دهند.

این سایت‌ها و این افراد بدون هیچ نظارتی و هیچ مداخله قانونی‌ای سال‌های سال است که به فعالیت خود ادامه می‌دهند و پول گزافی از این خلأ‌قانونی یا نبود نظارت به‌جیب می‌زنند.

این روزها آنقدر خرید و فروش اعضای مختلف بدن راحت شده است که گاهی‌اوقات از خود می‌پرسم آیا واقعا آنچه که معامله می‌شود، همان «کلیه» آدمی است؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha