یک پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: برخی راهکارهای پدیده روسپی گری این است که این عمل را خشونت علیه زنان می دانند و مشتریان این پدیده را مجرم می داند . این راهکار از موفق ترین روش ها برای مقابله با روسپی گری است که در سوئد و نروژ نیز اجرا می شود.

مشتریان روسپی ها باید مجرم شناخته شوند

سلامت نیوز:  یک پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: برخی راهکارهای پدیده روسپی گری این است که این عمل را خشونت علیه زنان می دانند و مشتریان این پدیده را مجرم می داند . این راهکار از موفق ترین روش ها برای مقابله با روسپی گری است که در سوئد و نروژ نیز اجرا می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، پژوهشگران اجتماعی روز سه شنبه در دومین روز از همایش ملی «مسائل اجتماعی زنان» در سالن ارشاد دانشگاه علامه طباطبایی به بررسی مسائل زنان و آسیب های اجتماعی پرداختند.


سارا دارابی، پژوهشگر علوم اجتماعی در نشست آسیب های روابط زناشویی با ارائه مقاله «زنان روسپی به مثابه قربانی» گفت: روسپی گری با اخلاقیات، مذهب و قوانین مدنی در تعارض است و جزو معدود مسائل اجتماعی است که چالش های عمیقی بین صاحبنظران اجتماعی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به کمبود تحقیق در زمینه روسپی گری به دلیل فضای عرفی جامعه افزود: روسپیان به مثابه قشری آسیب پذیر هستند که اعتیاد نیز ارتباط دو گانه ای با آن دارد و هم علت و هم معلول آن است. زنانی که روسپی می شوند یا پدر معتاد یا همسر معتاد دارند که از سوی آنان مجبور به این کار می شوند اما دسته دومی از روسپیان برای تحمل آلام جسمی و روانی خود به مصرف مواد رو می آورند.


این دکترای علوم اجتماعی گفت: اختلالات روانی نیز با روسپیگری رابطه علت و معلولی دارد. بر اساس تحقیقات داخلی ، 66 تا 70 درصد زنان تن فروش مبتلا به افسردگی هستند و بیش از 70 درصد آنان به خودکشی اشاره می کنند.
وی با اشاره به خطر انتقال بیماری ایدز به این زنان گفت: طبق اظهارات اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور، احتمال ابتلای بیش از 4.5درصد از روسپیان به ایدز وجود دارد که اگر این رقم به بیش از پنج درصد برسد به خطر همه گیری خواهد رسید؛ هر روسپی مبتلا به اچ.آی.وی در سال پنج تا 10 نفر را می تواند به ایدز مبتلا کند.


دارابی با اشاره به نقش فقر در بروز روسپیگری گفت: زنان تن فروش در جامعه مردسالار راه دیگری برای تامین امرار معاش جز روسپیگری پیدا نمی کنند اما روسپیگری، فقر را تعمیق می دهد و آنان وارد اشکال جدیدی از فقر می شوند.
به گفته دارابی، زنان تن فروش در اغلب کشورهای دنیا و ایران، مهمترین گروه هدف قاتلان زنجیره ای هستند که از مصادیق آن در ایران نیز می توان به قتل های مرد عنکبوتی اشاره کرد.


وی خاطرنشان کرد: آمار مرگ و میر زنان تن فروش، 40 برابر بیشتر از زنان معمولی است؛ طبق تحقیقات انجام شده در ایران، 70 درصد زنان تن فروش مایل به ترک این کار هستند اما عواملی مانند داغ ننگ، نداشتن مهارت شغلی، تحصیلات پایین، ناآگاهی از خدمات اجتماعی، نداشتن خانواده حامی و وجود واسطه هایی که آنان را مجبور به این کار می کنند، مانع ترک آنان می شود.
این پژوهشگر علوم اجتماعی گفت: طبق آمار اعلام شده در سال 80، حدود 40 درصد زنان تن فروش بعد از دستگیر شدن و ترخیص از کمپ ها دوباره به تن فروشی می پردازند.
دارابی یادآور شد: روسپیگری، پدیده ای اجتماعی است که فرد انگاشته به آن منجر به مجرم نگاری آن شده است و روسپیگری اغلب انتخاب نهایی زنان و دخترانی است که راه دیگری ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha