مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت بر اجرای ابلاغیه ثبت وقایع ناخواسته تهدیدکننده حیات توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: شناسایی فراوانی وقایع ناخواسته در کشور برای برنامه‌ریزی جهت کاهش بروز خطاهای پزشکی بسیار حائز اهمیت است.

لزوم شناسایی فراوانی وقایع ناخواسته درمانی در بیمارستان‌ها

سلامت نیوز:مدیر کل دفتر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان وزارت بهداشت بر اجرای ابلاغیه ثبت وقایع ناخواسته تهدیدکننده حیات توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد و گفت: شناسایی فراوانی وقایع ناخواسته در کشور برای برنامه‌ریزی جهت کاهش بروز خطاهای پزشکی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر علیرضا عسگری درهمایش کشوری آموزش گزارش وقایع ناخواسته در مراکز درمانی، گفت: ابلاغیه‌هایی از طرف اداره نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان به دانشگاه‌ها ارسال شده که عمل به آنها به صورت جدی پیگیری می‌شود از جمله این بخشنامه‌ها اعلام وقایع ناخواسته تهدیدکننده حیات بوده که مطابق با کمیته جهانی ثبت خطای درمانی در 28 مورد تببین و ابلاغ شد و بر اساس گزارش‌های دانشگاه‌ها، کدهای پرتعداد خطاها مشخص شده است.

عسگری انجام تحلیل علل ریشه‌ای (RCA) موارد حساس همچون مرگ مادران باردار و سایرموارد ٢٨ گانه ظرف مدت 72 ساعت را از بخش‌های مورد توجه این بخشنامه ابلاغی اعلام کرد و افزود: این امر با جدیت پیگیری می‌شود. چون منجر به اصلاح فرایندهای درمانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه جلسات زیادی برای بررسی عملکرد ستاد استانی 190 برگزار شده است، اضافه کرد:  الزام ما شنیده شدن صدای مردم است. حتی اگر فکر کنیم مساله مطرح شده ظاهرا موضوعیت نداشته باشد، بیان ایرادات از زبان مردم نشان‌دهنده اعتماد آنها به سیستم جهت پیگیری مطالبات‌شان است و در سایه اعتماد و احترام متقابل خدمت‌رسانی تقویت خواهد شد.

بنابر اعلام وبدا، همایش کشوری آموزش گزارش وقایع ناخواسته در مراکز درمانی، به همت دفتر نظارت و اعتباربخشی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد و هدف اصلی آن تقویت اقدامات نظارتی در وقایع ناخواسته درمانی در قالب ضوابط و فرآیندهای قانونی، شناسایی فراوانی وقایع ناخواسته در کشور برای برنامه‌ریزی جهت کاهش بروز خطاهای پزشکی، پیشگیری از بروز موارد 28 گانه وقایع ناخواسته درمان و رسیدن به هدف نهایی عدم بروز این موارد در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha