بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از بیماران بدون اطلاع از گستردگی خطرات آنتی بیوتیک‌ها مصرف آن را انتخاب می‌کنند.

اصرار بیماران،‌ پزشکان را به تجویز آنتی‌بیوتیک وامی‌دارد

سلامت نیوز:بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از بیماران بدون اطلاع از گستردگی خطرات آنتی بیوتیک‌ها مصرف آن را انتخاب می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در این بررسی گروهی از محققان آمریکایی به مطالعه روی ۱۴۹ پزشک، ۲۲۵ بیمار و ۵۱۹ فرد سالم پرداخته و دریافتند بیماران بیشتر خواهان تجویز آنتی بیوتیک هستند که این وضعیت پزشکان را ترغیب می‌کند تا به رغم آگاهی از خطرات بالقوه این داروها، آنتی بیوتیک بیشتری برای بیمار تجویز کنند.

محققان آمریکایی اظهار داشتند: مشکل این است که بیماران و به طرز تعجب آوری پزشکان به طور کامل از مضرات بالقوه ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها آگاهی ندارند. همچنین، مصرف آنتی بیوتیک‌ها با عوارض جانبی همراه است که واکنش‌های آلرژیک، جوش‌های پوستی و اسهال برخی از شایع‌ترین آن‌هاست.

همچینن آنتی بیوتیک‌ها در مقابله با عفونت‌های قارچی و ویروسی موثر نیستند. به طور مثال، مصرف آن‌ها هنگام سرماخوردگی و آنفلوآنزا علاوه بر آنکه هزینه‌های غیر ضروری را بر جامعه و فرد تحمیل می‌کند باعث تشدید عفونت می شود.

علاوه بر این، استفاده ناصحیح از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند مقاومت باکتریایی را گسترش دهد. در حقیقت، یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در مورد تجویز غیر ضروری، ارتباط بین استفاده ناصحیح از آنتی بیوتیک‌ها و رشد عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌هاست.

به گزارش مدیکال دیلی، به گفته محققان یکی از دلایل رشد بالای مقاومت آنتی بیوتیکی در کشورهایی همچون هند یا مکزیک این است که افراد می‌توانند بدون نسخه این داروها را خریداری کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha