رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران میزان ابتلای کودکان کار به ایدز و اعتیاد آنها به مواد مخدر را اعلام کرد.

اعلام میزان ابتلای کودکان کار به ایدز و اعتیاد

سلامت نیوز: رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران میزان ابتلای کودکان کار به ایدز و اعتیاد آنها به مواد مخدر را اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، الهام فخاری در نطق پیش از دستور جلسه امروز شورای شهر تهران با اشاره به تعداد کودکان کار و غیرممکن بودن تخمین آمار دقیق از آنان اظهار کرد: برخی از کارشناسان آمار کودکان کار ایران را به بیش از 3 میلیون نفر تخمین می‌زنند ضمن اینکه این رقم برای تهران 20 هزار نفر برآورد شده است اما به دلیل اینکه هیچ کدام از کودکان کار هیچ ثبت هویتی ندارند آمار دقیقی نمی‌توان ارائه کرد.

این در حالیست که بنا به گفته استاندار تنها 400 هزار کودک کار در تهران شناسایی شده است و از سوی دیگر مدیر کل بهزیستی استان تهران اعلام کرد که آمار دقیقی از کودکان کار و خیابانی وجود ندارد و هم اکنون در مراکز بهزیستی 3800 کودک و در مراکز متعلق به شهرداری یک هزار کودک نگهداری می‌شوند.

وی ادامه داد: اختصاص دو مقاوله نامه از 8 مقاوله نامه سازمان جهانی کار به کار کودک (مقاوله‌نامه 138 و 132) تاکید بر ممنوعیت کار کودکان زیر 15 سال در ماده 79 قانون کار جمهوری اسلامی ایران تاکید ماده 84 قانون کار جمهوری اسلامی در شرایط کار نوجوانان و ارائه حمایت‌های ویژه به آنها، اشتغال به کار یک میلیون و 700 هزار نفر کودک به عنوان کودک خانه‌دار، پیشگیری از افزایش صدمات جبران‌ناپذیر بر آینده فردی اجتماعی و اقتصادی کودکان به عنوان بزرگسالان فردا از دلایلی هستند که اهمیت و ضرورت توجه به کودکان کار را برای ما مشخص می‌کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران گفت: بیشترین آسیب متوجه دخترانی است که به عنوان کودک کار در خیابان کار می‌کنند. بنابراین ممکن است با طرح جمع‌آوری کودکان کار حتی تعداد ازدواج‌های زیر 15 سال دختران به شکل تصاعدی افزایش یابد.

فخاری ضمن اعلام نرخ ابتلای کودکان کار و خیابان به ایدز بیان کرد: بنابر اعلام معاون وزیر بهداشت بر اساس مطالعه‌ای که درباره بروز و شیوه ایدز روی هزار کودک کار و خیابان در شهر تهران انجام شده است 4.5 درصد آنها به ایدز مبتلا بوده‌اند و در همین زمینه رئیس مرکز تحقیقات ایدز ایران گفته است که 4 تا 5 درصد از کودکان کار خیابان به ایدز مبتلا هستند همچنین وی اعلام کرده است که یک سوم کودکان مبتلا 10 تا 14 سال و دو سوم 15 تا 18 سال هستند و در کنار همه این مسائل نباید از آزار جنسی که این کودکان هر روز در معرض آنها قرار می‌گیرند غافل شویم و بیش از 32 درصد از کودکان کار مورد آزار جسمی، روحی و جنسی قرار می‌گیرند.

وی بیان کرد: مطالعه مصرف مواد در بین کودکان خیابانی نشان می‌دهد که حدود 5 درصد از پسران دارای سابقه مصرف مواد بوده‌اند و همچنین این درصد در بین دختران نیز نزدیک به یک درصد است.

وی با اعلام نرخ بیسوادی در کودکان کار بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، 72 درصد از این کودکان بیسواد و کم‌سواد هستند یا در حد ابتدایی سواد دارند و 17 درصد از کودکان کار و خیابانی در تهران اصلا مدرسه نرفته اند و این بیسوادی و کم سوادی در فرآیند زندگی این افراد تاثیر سوء دارد.

وی با اشاره به علت اصلی افزایش تعداد کودکان اظهار کرد: 60 درصد از کودکان خیابانی نه به دلیل نابسامانی وضعیت خانواده بلکه به دلیل فقر اقتصادی یا بیکاری و اعتیاد و بدسرپرستی و ناآگاهی والدین راهی خیابان‌ها می‌شوند. رشد فقر در کودکان کار و خیابان از سال 84 تا 88 روند صعودی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha