شکی نیست که در اوضاع بحرانی باید جامعه خود را با شرایط هماهنگ کند اما چه بهتر که هرگونه صرفه‌جویی از سویی نهادهای اقتصادی و سیاسی صورت پذیرد و در گام نخست مدیریت مالی با جان مردم و سلامت‌شان گره نخورد، مثلاً از ریخت‌وپاش‌ برخی نهادها جلوگیری شود.

باید و نبایدهای استفاده مجدد از لوازم پزشکی /"اقتصاد ریاضتی" با جان مردم

سلامت نیوز:شکی نیست که در اوضاع بحرانی باید جامعه خود را با شرایط هماهنگ کند اما چه بهتر که هرگونه صرفه‌جویی از سویی نهادهای اقتصادی و سیاسی صورت پذیرد و در گام نخست مدیریت مالی با جان مردم و سلامت‌شان گره نخورد، مثلاً از ریخت‌وپاش‌ برخی نهادها جلوگیری شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، وزارت بهداشت با تشدید تحریم‌ها در حوزه دارو و درمان با چالش‌هایی مواجه خواهد شد که البته تدابیری را در نظر گرفته است از جمله اینکه بحث استفاده دوباره از مواد یکبار مصرف پس از استریل است که با عنوان دستورالعمل «فرآوری مجدد ایمن وسایل پزشکی» ابلاغ شده است، که چندی قبل نیز دکتر فاضل - رئیس سازمان نظام پزشکی کشور نیز از چنین تدبیری براساس پیشنهاد جراحان کشور خبر داده بود.

حال با توجه به شرایط ویژه کشور برای مقابله با تحریم‌هایی که مقامات آمریکایی آن را «تحریم‌های بی‌رحمانه» عنوان کردند، صنوف و نهادهای مختلف کشور؛ خود را برای این تحریم‌ها آماده می‌کنند و در این زمینه با صدور بخشنامه‌هایی با محوریت صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها به‌صورتی به سمت مدیریت شرایط پیش می‌روند، کما اینکه این تدبیرها به نوعی "اقتصاد ریاضتی" را معنا می‌دهد.


استفاده دوباره از مواد یکبارمصرف (reusable) پس از استریل موضوعی است که دکتر قاسم جان بابایی - معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص دستورالعمل فرآوری مجدد ایمن وسایل پزشکی عنوان می‌کند: استفاده مجدد از وسایل پزشکی چندبار مصرف در بیمارستانها، اقدامی است که از سالها قبل، در بیمارستانهای اروپا و امریکا هم انجام می‌شود. تجهیزات پزشکی قابل فرآوری مجدد با استفاده از مواد ضدعفونی کننده، اتیلن اکساید و پلاسما استریل شده و قابلیت استفاده مجدد دارد و جای نگرانی نیست.

جان بابایی با بیان اینکه استفاده مجدد از برخی تجهیزات پزشکی بیمارستانی که با مواد ضدعفونی کننده استریل شده است، خطری برای سلامت بیمار ندارد، تصریح می‌کند: روش فرآوری مجدد وسایل پزشکی در دنیا مرسوم شده است، تا جاییکه شرکت‌های بینابینی مانند شرکت‌های ثالثیه با هدف فرآوری مجدد وسایل پزشکی تاسیس شده و لوازم و تجهیزات پزشکی را استریل کرده یا اینکه اجزای تجهیزات پزشکی را باز و استریل می‌کنند و دوباره مورد مصرف قرار می‌دهند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه این روش کاملا استاندارد بوده و مورد تایید کمیته‌های کنترل عفونت قرار دارد، گفت: بعضی از وسایلی که در جراحی‌های حساس چشم به کار می‌رود، یا وسایل بیهوشی و سایر جراحی‌ها، با روش فرآوری مجدد مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاکنون هیچگونه مشکلی برای سلامت بیمار ایجاد نکرده است، چراکه این روش مرجع بین المللی دارد و و روشی نیست که مخصوص ایران باشد.

جان بابایی تاکید می‌کند: کشورهای اروپایی و امریکایی که خود تولیدکننده تجهیزات پزشکی در دنیا هستند نیز در بیمارستانها از لوازم پزشکی که قابلیت استفاده مجدد دارد، بهره می‌برند و اینگونه نیست که فقط یکبار مصرف کنند، چراکه مقرون به صرفه نیست، بنابراین کالاهایی که قابلیت مصرف مجدد دارند، یک بار مصرف نبوده و قابلیت استفاده مجدد دارند، وزارت بهداشت لیستی از این وسایل را ابلاغ کرده است و وسایل خارج از لیست نباید به صورت دوباره مصرف شوند.

با این وجود ضرورت دارد تا وزارت بهداشت برای این بخشنامه جدید خود اطلاع رسانی بیشتری کند و حتی لیست این لوازم را منتشر کند و مطلوب است بیماران و مردم به صورت شفاف تر استفاده از «فرآوری مجدد ایمن وسایل پزشکی» را آگاه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha