یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به بهبود کیفیت آب در آبادان و خرمشهر، گفت: اکنون با وضعیتی که به وجود آمده است همه آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر از طریق خط یک و دو طرح غدیر تامین خواهد شد و نیازی به برداشت آب از رودخانه بهمنشیر و کارون نیست.

دلیل اصلی شوری آب آبادان و خرمشهر

سلامت نیوز:معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به بهبود کیفیت آب در آبادان و خرمشهر، گفت: اکنون با وضعیتی که به وجود آمده است همه آب مورد نیاز شهرهای آبادان و خرمشهر از طریق خط یک و دو طرح غدیر تامین خواهد شد و نیازی به برداشت آب از رودخانه بهمنشیر و کارون نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،فرامند هاشمی‌زاده با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی شهرهای خرمشهر و آبادان اظهار کرد: از روز گذشته آب از طریق طرح آبرسانی غدیر دو وارد تصفیه‌خانه‌های آبادان و خرمشهر شده و اکنون وضعیت آب در این شهرها بسیار بهبود پیدا کرده است. او افزود: در گذشته بخشی از آب موردنیاز در آبادان و خرمشهر از طریق خط یک غدیر تامین می‌شد، اما اکنون علاوه بر خط یک غدیر، خط دوم این پروژه نیز در حال آبرسانی به شهرهای آبادان و خرمشهر است. هاشمی‌زاده گفت:

در حال‌حاضر آب رودخانه کرخه وارد تصفیه‌خانه‌های آبادان و خرمشهر می‌شود و پس از آن با تصفیه‌ای که در آن محل‌ها انجام می‌گیرد، آب در شهرها توزیع می‌شود. او عنوان کرد: با توجه به ورود آب از طریق طرح غدیر 2، EC آب در شهرهای آبادان و خرمشهر کمتر از 2500 میکروموس بر سانتیمتر شده و به تدریج نیز این عدد کاهش پیدا می‌کند و کیفیت آب در این دو شهر بهبود پیدا می‌کند. هاشمی‌زاده ادامه داد: اکنون با وضعیتی که به وجود آمده است همه آب موردنیاز شهرهای آبادان و خرمشهر از طریق خط یک و دو طرح غدیر تامین خواهد شد و نیازی به برداشت آب از رودخانه بهمنشیر و کارون نیست.

آب‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام

عملیات امدادرسانی و آب‌رسانی به مردم خوزستان با محوریت و پشتیبانی قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) انجام شد. ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) گزارش تجمیعی 11 روزه آب‌رسانی گروه‌های جهادی خوزستان با حمایت‌های مادی و معنوی قرارگاه جهادی این قرارگاه را به شرح ذیل اعلام کرد: 17گروه جهادی با بهره‌مندی از فعالیت‌های مخلصانه 350 جهادگر به آب‌رسانی پرداختند.

برخی از اقدامات انجام‌شده عبارتند از جمع‌آوری آب‌معدنی، جمع‌آوری کمک‌های نقدی، کرایه تانکر، خرید آب‌معدنی، توزیع آب، پیگیری و هماهنگی خیرین، پیگیری و استقرار دستگاه آب تسویه کن صنعتی و... که همگی با تلاش جهادی صورت پذیرفته است. همچنین در جریان این خدمت‌رسانی جهادی 127 تانکر آب به‌صورت مستمر و 420 هزار بطری آب ‌معدنی در منطقه خوزستان توزیع‌شده است.

روستاهای خرمشهر، از جمله عباره، عشایر، سوره، سرحانیه، جدیده، پل نو، جزیره مینو، روستاهای غرب کارون، روستاهای آبادان چون ذوالفقاری، سده، شطیط، ایستگاه دوازده پیش قبرستان، 700 واحدی، کوی ملت، فیاضیه، کشتارگاه، جزیره شادمانی و روستاهای منطقه اروندکنار، روستاهای منیوحی، روستاهای محور امام زاده خضر، روستاهای محورصیداویه ازجمله مناطق تحت پوشش این عملیات گسترده بوده است.

در این امدادرسانی گروه جهادی شهید حسین پور و شهید چمران اهواز ارسال هزار و 200شل آب‌معدنی، قرارگاه جهادی مهربانی بسیج دانش‌آموزی جمع‌آوری و ارسال پنج هزار و 760 شل آب‌معدنی، گروه جهادی انصار‌المهدی آبادان و قرارگاه جهادی محمد رسول‌ا...

دانشجویی آبادان پیگیری استقرار آب تصفیه‌کن توسط خیرین و توزیع آن توسط این گروه‌ها، استقرار پنج تانکر 18 هزار لیتر به‌صورت روزانه و توزیع توسط جهادگران، توزیع روزانه حداقل دو تانکر 18 هزار لیتر توسط گروه جهادی علامه ربیعی اروندکنار، گردآوری و ارسال هزار و 50 شل توسط گروه‌های جهادی دزفول، توزیع هشت هزار لیتر آب تصفیه در جزیره مینو توسط جهادگران راسخون،

ارسال 30 هزار لیتر آب تصفیه به مناطق بحرانی آبادان توسط قرارگاه جهادی حیدر کرار بسیج دانشجویی اهواز، ارسال چهار تانکر 32 هزار لیتر و دو تانکر 18 هزار لیتر توسط گروه جهادی امام روح‌الله و توزیع توسط جهادگران، ارسال 200 شل آب‌معدنی توسط گروه جهادی خاتم‌الانبیا بسیج دانشجویی بهبهان، ارسال 110 شل آب‌معدنی توسط گروه جهادی دانشکده نفت اهواز انجام داده‌اند. این عملیات گسترده با مشارکت قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) کماکان ادامه دارد.

خسارات جدی به کشاورزی خوزستان

مدیر اداره جهاد‌کشاورزی خرمشهر گفت: اگر روند شوری آب در خرمشهر ادامه پیدا کند، کل محصولات خرمای شهرستان از بین می‌رود.محمد مطرودی با اشاره به وضعیتی که آب شور برای نخیلات و کشت‌های این شهرستان به وجود آورده است، اظهار کرد: آب شور خسارت‌های بسیار جدی به نخیلات و کشت‌های سبزی و صیفی در خرمشهر وارد کرد. او افزود: آب شور به کشت‌های سبزی و صیفی شهرستان حدود 70 درصد خسارت وارد کرد. همچنین به کشت‌های یونجه نیز حدود 80 درصد خسارت وارد شده است.

مطرودی ادامه داد: آب شور در خرمشهر به حدود 12 هزار اصله نخل که در یک یا دو سال گذشته کشت شده‌اند، خسارت جدی وارد کرده است که از این تعداد چهار هزار و 500 اصله نخل برهی و هفت هزار و 500 اصله نیز استعمران بود. او عنوان کرد: نخیلات بارور در خرمشهر نیز به دلیل آب شوری که در شهرستان وجود داشت، حدود 20 تا 30 درصد در بحث باروری خسارت دیدند.

اگر این روند شوری آب در خرمشهر ادامه پیدا کند، کل محصولات خرمای شهرستان از بین می‌رود. مطرودی ادامه داد: نیاز است تا سازمان آب و برق، امور آب و سایر متولیان آب به شکلی نسبت به مدیریت آب اقدام کنند تا آب‌شیرین هرچه سریعتر به نخیلات خرمشهر برسد، زیرا در غیر اینصورت شاهد خسارت‌های جدی به نخیلات و محصول خرمای آنها خواهیم بود.

کاهش شوری آب

استاندار خوزستان درباره آخرین وضعیت آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر توضیحاتی ارائه کرد. غلامرضا شریعتی در خصوص آخرین وضعیت آب شرب شهرهای آبادان و خرمشهر اظهار کرد: در حال‌حاضر EC و شوری آب خرمشهر کاهش پیدا کرده است. او افزود: EC آب آبادان نیز به سه هزار و 800رسیده است که به مردم عزیز این منطقه هم اعلام کرده‌ایم تا ۱۵ تیر به دو هزار و 200میکروموس می‌رسد و مشکل شوری آب حل می‌شود.

دلیل اصلی شوری آب آبادان و خرمشهر

مدیرعامل شرکت آب ‌و‌فاضلاب آبادان با تاکید بر اینکه مشکل شوری آب شهرهای خرمشهر‌و‌آبادان تا حدودی برطرف شده اما هنوز روستاها در وضعیت نرمال قرار نگرفته است، گفت: با ورود آبرسانی غدیر تا نیمه دوم تیر به طور کامل شوری‌آب برطرف می‌شود. علیرضا خلیلی‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا شوری آب شهرهای خرمشهر و آبادان برطرف شده است،

افزود: آب‌ آشامیدنی شهر آبادان از دو منبع رودخانه ‌محلی بهمن‌شیر و طرح آبرسانی غدیر که از رودخانه کرخه می‌آید تامین می‌شود و در چند ماه گذشته و از اواخر سال گذشته رودخانه بهمن‌شیر شوری‌آب یا EC آن افزایش یافت و در یک ماه گذشته به اوج خود رسید به طوری که میانگین سالانه EC بهمن‌شیر در سال‌های گذشته تنها در همین امسال رخ داد.

او افزود: شوری آب در سال‌های گذشته حداکثر سه‌هزار تا چهار‌هزار بود اما امسال شوری 15 هزار را هم تجربه کردیم و امروز هم EC(شوری آب) رودخانه بهمن‌شیر19 هزار است که این نشان می‌دهد این رودخانه ورودی ندارد و تماما آب دریا و خلیج‌فارس است که وارد این رودخانه می‌شود. خلیلی‌نیا ادامه داد: امسال به علت خشکسالی که در 50سال گذشته بی‌سابقه بوده و برداشت‌های بالادستی که از رودخانه کارون وجود دارد مثل طرح نیشکر و مزارع پرورش ماهی و کشاورزی عملا دبی بهمن‌شیر را به صفر می‌رساند و آب دریا که جریان معکوس پیدا می‌کند آب دریا وارد رودخانه شده و دیگر این رودخانه قابلیت برداشت برای آب آشامیدنی را ندارد. او ادامه داد: یک سوم برداشت آب برای آشامیدنی از رودخانه بهمن‌شیر و دوم سوم از آبرسانی غدیر بود بنابراین آن یک سوم کار را مشکل کرد و شوری آب را در شبکه‌آبرسانی شهری بالا برد که البته امروز در شبکه‌آبرسانی شوری آب به چهار هزار و 800 رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha