سخگوی وزارت بهداشت در واکنش به درخواست فرزند مرحوم عباس کیارستمی برای اطلاع از فرایند درمان پدرش در ایران، گفت: بدون اینکه به این پرونده خاص اشاره کنم، می‌گویم که طبق قوانین و اصول اخلاقی متعدد تمام اطلاعات درمانی و اقدامات انجام شده باید به اطلاع خانواده فرد بیمار و وکیل او برسد.

پاسخ وزارت بهداشت به درخواست "بهمن کیارستمی" برای اطلاع از مراحل درمان پدرش در ایران

سلامت نیوز: سخگوی وزارت بهداشت در واکنش به درخواست فرزند مرحوم عباس کیارستمی برای اطلاع از فرایند درمان پدرش در ایران، گفت: بدون اینکه به این پرونده خاص اشاره کنم، می‌گویم که طبق قوانین و اصول اخلاقی متعدد تمام اطلاعات درمانی و اقدامات انجام شده باید به اطلاع خانواده فرد بیمار و وکیل او برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی، درباره درخواست بهمن کیارستمی مبنی بر اطلاع از فرایند و مراحل اولیه درمان عباس کیارستمی گفت: درباره ی پرونده آقای کیارستمی و رسیدگی قضایی به آن، مسئولیت اصلی با محکمه قضایی است که شکایت به آن انجام شده و دادگاه رسیدگی در نظام پزشکی نیز مسئول است و خود این دوستان باید اعلام نظر کنند. به هر حال ما پیگیر سلامت آقای کیارستمی در آن زمان بودیم و اقدامات متعددی هم انجام دادیم و بعد از فوت ایشان هم پیگیری‌های لازم را انجام دادیم.

وی تاکید کرد: به نظر من باید دو نکته در این پرونده مورد توجه قرار گیرد؛ اول این که اطلاع رسانی در این زمینه باید از سوی مراجع مسئول بیشتر باشد تا بتوانند افکار عمومی را به خوبی توجیه کنند. نکته دوم این است که تاخیر زیاد در پیشبرد پرونده‌های خاص، مشکل را پیچیده‌تر می‌کند. در عین حال ما نمی‌توانیم در این زمینه اعلام نظر کنیم؛ چرا که صلاحیت آن بر عهده دستگاه‌های مرتبط است.

وی در پاسخ به این که به طور کلی در  صورت درخواست خانواده ی فرد مبنی بر دریافت اطلاعات پرونده و مراحل درمان آیا باید این توضیحات به خانواده ارائه شود گفت: بدوناینکه به این پرونده خاص اشاره کنم می گویم که طبق قوانین و اصول اخلاقی متعدد تمام اطلاعات درمانی و اقدامات انجام شده باید به اطلاع خانواده فرد بیمار و وکیل او برسد.

وضعیت سلامت جنوبی‌ها در پی بروز مشکلات آبی

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سلامت مردم جنوب کشور به دلیل مشکلاتی که در آب آشامیدنی این مناطق وجود دارد، گفت: وقتی در یک مقطعی آب آبادان و خرمشهر دچار مشکل شد، آب‌های بسته بندی در این مناطق توزیع می‌شد. البته همان آب هم مشکل یا بیماری شدیدی را ایجاد نمی‌کرد، بلکه منجر به مشکلات گوارشی می‌شد که خیلی شدید نبودند. بنابراین جز یک مورد در رامهرمز که عده‌ای دچار مسمومیت شدند، گزارشی از بروز بیماری شدید دیگری نداشتیم.

حریرچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان و بیمارستان‌ها، گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان منحصر به یک دانشگاه خاص و منحصر به پزشکان نیست، بلکه شامل همه طرف قراردادها و پرسنل‌مان است. البته این تاخیر به دلیل تاخیر در پرداخت بیمه‌هاست و چیز جدیدی هم نیست. به هر حال از سال 74 که نظام کارانه مستقر شده، تاخیر در پرداخت مطالبات از سه ماه تا 16 ماه وجود داشته و متوسط تغییرها 9 ماه بوده است. البته ما بابت یک روز تاخیر هم شرمنده‌ایم، اما بالاخره برخی از مشکلات مزمن هستند و باید از طریق استراتژیک رفع شوند.

وی افزود: در عین حال باید توجه کرد بسته به توان و خصوصیت بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های مختلف، رقم تاخیرها متفاوت است. هر چه بیمارستان بزرگ‌تر و تخصصی‌تر می‌شود، قدرت مالیاش هم بیشتر می‌شود. در زمینه تاخیر مطالبات نمی‌توانیم رقم ثابتی را مطرح کنیم، اما متوسط میزان تاخیرها با 23 سال گذشته فرق چندانی ندارد. اما یک تاخیر هم از نظر ما زیاد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha