«سنگدان کپک‌زده، پوست مرغ، گوشت گربه، مرغ مرده، روغن سوخته» و عباراتی از این قبیل را حتما درباره غذاهای آماده شنیده‌اید. بارها سازمان تعزیرات مچ رستوران‌های بدون مجوز را که از مواد اولیه نامرغوب و مضر برای طبخ غذاهایشان استفاده می‌کنند، گرفته است.

چرا نباید غذای پشت ماشینی خورد؟

سلامت نیوز: «سنگدان کپک‌زده، پوست مرغ، گوشت گربه، مرغ مرده، روغن سوخته» و عباراتی از این قبیل را حتما درباره غذاهای آماده شنیده‌اید. بارها سازمان تعزیرات مچ رستوران‌های بدون مجوز را که از مواد اولیه نامرغوب و مضر برای طبخ غذاهایشان استفاده می‌کنند، گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند ،رستوران‌های بین راهی از جمله این مراکز تهیه غذا هستند که نه تنها بهداشت را رعایت نمی‌کنند بلکه برای ارزان درآمدن غذاهایشان از موادی به‌جز گوشت سالم گوسفند و گوساله استفاده می‌کنند. با اینکه بارها با این رستوران‌های متخلف برخورد شده، اما ظاهرا جرایم رستوران‌های بدون مجوز بازدارنده نیست و همین باعث شده که آنها بعد از تعطیلی‌های موقت دوباره به روند سابق خود برگردند.
با توجه به قرار گرفتن در فصل تابستان و فاسد شدن سریع غذاها، نهادهای نظارتی دوباره کار خود را برای جلوگیری از فعالیت‌های رستوران‌های غیر مجاز و آلوده آغاز کرده‌اند. هرچند که شرایط برای برخورد با این رستوران‌ها فراهم نیست، چون هم تعداد بازرسان کم است هم جرایم چندان بازدارنده نیست.

غذاهای پشت ماشینی نخرید!
این روزها دستفروشان زیادی را در سطح شهر می‌بینیم که پشت خودرو خود انواع غذاها را با قیمت‌های بسیار ارزان می‌فروشند. اغلب این افراد بانوانی هستند که ادعا می‌کنند غذا را در منزل خود و در محیطی کاملا بهداشتی با مواد اولیه مرغوب تهیه می‌کنند، اما واقعیت کاملا برخلاف ادعای این فروشنده‌هاست.

رئیس اتحادیه فروشندگان چلوکباب و چلوخورشت در این‌باره به ایلنا گفته است: «امروز در مراکز توریستی و اصلی شهر تهران برخی فقط با داشتن مجوز از سوی شهرداری بدون هیچ‌گونه نظارتی از سوی اتحادیه و اتاق اصناف مواد غذایی را به مردم می‌فروشند و با سلامت مردم بازی می‌کنند.

از سوی دیگر، دستفروش‌ها که تا بیش از این در بازار و مراکز شهر تهران بودند، امروز حتی در جردن و شمال شهر فعالیت می‌کنند به‌طوری که هر فردی می‌تواند از ساعت ١١ ظهر به بعد خانم‌هایی را ببیند که در پشت خودروی خود انواع غذا را به قیمتی نازل می‌فروشند. آنها نیز با پرداخت
 ٥٠ هزار تومان یا نهایتا دادن چند غذا به ماموران شهرداری به‌راحتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»


به نظر می‌رسد نبود قاطعیت در برخورد با دستفروشان و تخلف ماموران شهرداری باعث شده که آنها با آسودگی خیال به کار خود ادامه دهند و سلامت مردم را به بازی بگیرند. اگرچه بارها به مردم هشدار داده شده به ویژه در فصل تابستان از دستفروشان خرید نکنند، اما ارزان بودن غذای این افراد باعث شده مشتریان همیشگی خود را داشته باشند؛ به عنوان مثال در مناطق تفریحی مثل پل طبیعت که یکی از جاذبه‌های توریستی تهران است، واحدهایی مشغول به‌کار هستند که بدون داشتن جواز اقدام به فروش مواد غذایی می‌کنند و فقط به پشتوانه اجاره‌ای که به شهرداری داده‌اند، با گرفتن یک غرفه با حداقل متراژ انواع غذاها را به مردم می‌دهند.


کوبیده ٢هزار تومانی و خورشت ٥هزار تومانی
قیمت ارزان و آگاهی نداشتن مصرف‌کننده از نحوه طبخ غذاهای ارزان‌قیمت که توسط دستفروشان یا در واحدهای کوچک با متراژهای پایین تهیه می‌شود، باعث شده هر روز شاهد افزایش افرادی باشیم که پشت خودروی خود اقدام به فروش غذا می‌کنند. به نوشته ایلنا، جالب است که این افراد چلوخورشتی را که حداقل قیمت تمام‌شده آن ١٠ تا ١٢ هزار تومان است به مبلغ ٦ هزار تومان می‌فروشند، بنابراین مشخص است که برای طبخ این غذاها از مواد ارزان‌قیمت و گوشت‌های فاسد استفاده می‌کنند.

در چلومرغ‌هایی هم که به نظر اغلب مردم ممکن است غذای سالمی باشد، معمولا از مرغ مرده که به آنها مرغ پنچری هم می‌گویند، استفاده می‌شود. نکته جالب درباره کوبیده‌های ٢ و ٥ هزارتومانی است که با توجه به قیمت بالای گوشت کاملا مشخص است که از موادی مثل پوست و آشغال مرغ به علاوه نان‌های کپک‌زده برای طبخ آن استفاده می‌شود.


 جریمه نقدی فقط ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار تومان
با وجود اینکه سازمان تعزیرات و وزارت بهداشت همواره با دستفروشان و رستوران‌های بدون مجوز برخورد می‌کند، اما به نظر می‌رسد جرایم در نظر گرفته شده چندان بازدارنده نیست، چون مانع ادامه تخلف این افراد نمی‌شود.

ناصر حسینی، رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورشت با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۷۰۰ پرونده رستوران‌های متخلف و بدون مجوز به اماکن ارسال شده، می‌گوید: «تاکنون کمتر از ۱۰ رستوران از این تعداد بسته شده است، البته به مدت ۱۰ روز و با جریمه نقدی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزارتومان که این زمان و رقم در برابر تخلف این افراد بازدارنده نیست.

شکایات متعددی از مسمومیت و بی‌کیفیت بودن مواد غذایی مصرفی در این رستوران‌ها به اتحادیه ارسال می‌شود که قاطعیتی از سوی سازمان‌های مسئول برای برخورد با این افراد وجود ندارد.» همچنین کم بودن تعداد بازرسان سازمان تعزیرات یکی از دلایل مهمی است که باعث شده این سازمان نتواند نظارت کاملی روی فعالیت رستوران‌ها داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha