اوقات فراغت تابستان با تفریح‌ها و بازی‌های تابستانی همراه است. کودکان یا نوجوانان زیادی هستند که در هوای گرم تابستان در فضای باز و زیر آفتاب بازی و ورزش می‌کنند. چنین شرایطی خطر از دست رفتن آب و املاح بدن را بر اثر گرمازدگی زیاد می‌کند؛ گرمازدگی‌ای که خود را با علائمی چون گرفتگی عضلات در ساق پا، شانه یا شکم، خستگی، بی‌حالی و غش در اثر گرما نشان می‌دهد.

زنگ خطر گرمازدگی کودک!

سلامت نیوز: اوقات فراغت تابستان با تفریح‌ها و بازی‌های تابستانی همراه است. کودکان یا نوجوانان زیادی هستند که در هوای گرم تابستان در فضای باز و زیر آفتاب بازی و ورزش می‌کنند. چنین شرایطی خطر از دست رفتن آب و املاح بدن را بر اثر گرمازدگی زیاد می‌کند؛ گرمازدگی‌ای که خود را با علائمی چون گرفتگی عضلات در ساق پا، شانه یا شکم، خستگی، بی‌حالی و غش در اثر گرما نشان می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم، گرمازدگی از آن بیماری‌هایی است که عوارض ناشی از آن با کمک روش‌های ساده قابل کنترل و درمان است، اما اگر بویژه در کودکان بی‌اهمیت تلقی شود می‌تواند اثرات جدی و خطرناک به دنبال داشته باشد. این موضوعی است که والدین باید به‌خوبی مراقب صدمات ناشی از آثار جانبی گرم‌ترین فصل سال باشند. در ادامه پای صحبت ما با دکتر مینا اصدقی، متخصص اطفال بنشینید تا بدانید هنگام بروز گرمازدگی در فرزندتان چه کاری باید انجام دهید .

کودکان در مقایسه با بزرگسالان نسبت به آسیب گرمایی حساس‌ترند، زیرا سطح بدنشان نسبت به توده بدنی بیشتر است و گرمای بیشتری نسبت به هر کیلوگرم وزن خود تولید می‌کنند. به بیان دیگر، میزان تعریق در بچه‌ها و پاسخ به تشنگی در کودکان کمتر بوده و ممکن است طی فعالیت به میزان کافی آب مصرف نکنند. این عوامل موجب شده سریع‌تر در معرض گرمازدگی قرار گیرند.

کودکان خسته و بی‌حال از گرما

علائم گرمازدگی را هر پدر و مادری باید بشناسند و در صورت مشاهده این نشانه‌ها در فرزندشان اقدامات لازم را برای رفع آثار گرمازدگی انجام دهند. این علائم عبارتند از: تشنگی، خستگی، بی‌قراری، برافروختگی صورت، تعریق و گرفتگی عضلانی که در صورت ادامه یافتن به سردرد، تهوع، استفراغ، سرگیجه، اختلال تعادل و در نهایت اختلال هوشیاری و هذیان منجر می‌شود.

نگذارید نوزادتان گرمازده شود

اگر نوزادی در منزل دارید باید دمای اتاق را در فصل گرم تابستان، بین ۲۲ تا ۲۶ درجه تنظیم کرده و از بیرون بردن نوزاد نیز در روزهای گرم تابستان تا حد امکان پیشگیری کنید.

همچنین از قراردادن شیرخوار در اتومبیل به تنهایی به طور جدی خودداری کنید. در صورت ضرورت خروج کودکان از منزل در روزهای گرم باید به آنان میزان کافی مایعات خنک بنوشانید. همچنین لباس‌های روشن، سبک و نخی آزاد به آنان بپوشانید .

فراموش نکنید که محدودیتی در زمینه حمام کردن کودک و شیرخوار در تابستان وجود ندارد و می‌توان حتی هرروز این کار را انجام داد.

پیشگیری از عرق‌سوز شدن شیرخوار

برای پیشگیری از سوزش پای شیرخواران ناشی از پوشک، ابتدا باید از تماس بیشتر با عوامل تحریک‌کننده یعنی ادرار و مدفوع کاسته شود. به این منظور باید پوشک شیرخوار را زود به زود تعویض کرد.

همچنین می‌توان در ساعاتی از روز کودک را باز نگه داشت تا پوست با هوای آزاد در تماس باشد. در صورت بروز علائم قرمزی نیز می‌توان از پماد زینک اکساید استفاده کرد و چنانچه این علائم رو به بهبودی نرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.

خوراکی‌های تابستانه به کودکان بدهید

در فصل تابستان با توجه به گرم بودن هوا اولین و مهم‌‌ترین نکته مصرف آب کافی است که برای تامین آب بدن کودکان می‌توان از آبمیوه طبیعی بر اساس ذائقه کودک استفاده کرد. استفاده از آبمیوه طبیعی تهیه شده در منزل از قبیل آب طالبی و آب هندوانه بهترین نوشیدنی برای جایگزینی آب است.

انواع میوه‌های تابستانه از قبیل هندوانه که درصد بالایی آب دارد و با توجه به شیرین بودن مورد پسند بسیاری از کودکان است نیز توصیه می‌شود، اما از مصرف غذاهای چرب و سنگین باید پرهیز کرد.

کودک را هرگز داخل اتومبیل نگذارید

اگر کودک را مدت طولانی در محیط گرم اتومبیلی که تهویه مناسبی هم نداشته باشد، بگذارید ممکن است کودک دچار شوک و گرمازدگی شود. حتی در چنین شرایطی احتمال دارد که علائم مغزی و اختلال هوشیاری در وی پدیدار و دچار تشنج شود. در این صورت باید کودک را بسرعت به محیط خنک با تهویه مناسب منتقل کرد و پاهایش را از سطح بدنش بالاتر قرار داد و به مرکز درمانی رساند.

دستورالعمل مقابله با گرمازدگی کودک

کودک را به زیر سایه منتقل کنید.

از وسایل خنک‌کننده مانند پنکه و کولر استفاده کنید.

لباس کودک را درآورید.

آب و مایعات خنک به کودک بدهید. بهتر است به جای آب سرد به کودکتان مایعاتی مثل دوغ یا ORS بدهید و دمای بدنش را با حوله آغشته به آب ولرم رو به خنک کاهش دهید.

می‌توانید از کیسه یخ استفاده کنید و آن را در محل‌هایی از بدن مانند زیربغل، بین ران‌های پا و پیشانی کودک قرار دهید تا درجه حرارت بدن کاهش یابد.

کودک را در یک حمام خنک شست‌وشو دهید.

در صورتی که کودک خیلی بی‌حال بوده به گونه‌ای که قادر به خوردن و آشامیدن نباشد، نیاز به دریافت مایعات از طریق تزریق وریدی (دریافت سرم) خواهد داشت‌. در چنین شرایطی اگر درمان به تاخیر بیفتد ممکن است بسیار خطرناک و کشنده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha