گزارش‌ها از همکاری مناسب گمرک در ترخیص قطعات بحرانی خطوط تولید و مواد اولیه وارداتی دارد تا تراکم کالاها و قطعات و مواد اولیه وارداتی بر اثر تغییر سیاست‌های ارزی را کاهش دهد موضوعی که رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات ، لوازم پزشکی و آزمایشگاهی آن را تائید می‌کند و می‌گوید در وضع کنونی کشور باید تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با درک موقعیت کنونی همکاری مناسبی با تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان داشته باشند.

تلاش برای ترخیص فوری دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک

سلامت نیوز:گزارش‌ها از همکاری مناسب گمرک در ترخیص قطعات بحرانی خطوط تولید و مواد اولیه وارداتی دارد تا تراکم کالاها و قطعات و مواد اولیه وارداتی بر اثر تغییر سیاست‌های ارزی را کاهش دهد موضوعی که رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات ، لوازم پزشکی و آزمایشگاهی آن را تائید می‌کند و می‌گوید در وضع کنونی کشور باید تمامی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها با درک موقعیت کنونی همکاری مناسبی با تجار، بازرگانان و تولیدکنندگان داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،قاسم نوده فراهانی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات، لوازم پزشکی و آزمایشگاهی اظهار کرد:‌ وزارت بهداشت خواستار بازنگری فصل‌های کتاب مقررات و صادرات ۹۷ تجهیزات پزشکی است.

به گفته نوده فراهانی، وزیر بهداشت طی نامه‌ای به وزیر صنایع، معادن و تجارت، خواستار بازنگری فصل‌های کتاب مقررات و صادرات ۹۷ تجهیزات پزشکی به منظور رفع ابهام و شفاف‌سازی در تخصیص ارز شده است و زمان زیادی از ابلاغ این نامه نمی‌گذرد اما به نظر می‌رسد به تدریج کار ترخیص تجهیزات پزشکی با توجه به تلاش گمرک افزایش یابد.

وی با اشاره به واردات لوازم پزشکی و دارو به گمرک‌های کشور اظهار کرد:‌ بخشی از مبالغ این خریدها توسط شرکت‌ها پرداخت شده است و مابقی آن باید با تخصیص ارز از سوی دولت ترخیص شود.

دپوی کالاها مشکل‌های ناشی از تخصیص ارز بوده است

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات ، لوازم پزشکی و آزمایشگاهی عنوان کرد:‌ واردکنندگانی که تا پیش از تاریخ 23 فروردین 97 ثبت سفارش خود را انجام داده‌اند، می‌توانند ضمن ترخیص کالای پزشکی یا دارو از ارز دولتی نیز بهره بگیرند.

نوده فراهانی خاطرنشان کرد:‌ یکی از دلایل دپو شدن کالاها در انبارهای گمرک مشکل تامین ارز بوده است و کم‌کاری گمرک در ترخیص این کالاها محسوب نمی‌شود. واردکنندگان باید دیون خود را بپردازند تا قادر به ترخیص کالای خود باشند.

رئیس اتحادیه تهیه و توزیع کنندگان تجهیزات، لوازم پزشکی و آزمایشگاهی خاطرنشان کرد:‌ وزارت بهداشت و سایر وزارتخانه‌ها در تعامل مناسبی که با گمرک برقرار شده است درحال ترخیص کالاهای خود هستند تا به بازار عرضه شود.

وی بیان کرد:‌ برخی از تجهیزات پزشکی که تولید داخل ندارند سالانه از خارج از کشور وارد می‌شود که البته آمار دقیقی از میزان و جزئیات آن ندارم اما به طور قطع در گمرک آمار و جزئیات واردات آن وجود دارد.

نوده‌فراهانی تصریح کرد:‌ تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید همانند سازمان گمرک همکاری لازم را با صادرکنندگان و واردکنندگان کشور داشته باشند تا در وضع کنونی کمترین زحمت برای مردم ایجاد شود.

براساس این گزارش ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی که از کالاهای ضروری برای مردم و بیماران است از حساسیت ویژه‌تری برخوردار است به همین دلیل سازمان گمرک با اتصال سامانه خود به وزارت بهداشت در تلاش است تا ترخیص این کالاها را سرعت ببخشد.

دارو و تجهیزات پزشکی ترخیص می‌شود

به گفته فرود عسگری، رئیس کل گمرک، با توجه به اتصال سامانه گمرک و وزارت بهداشت، دارو و مواد اولیه دارو به محض ورود ترخیص می‌شود و بدون معطلی از هواپیما یا کامیون به دست شرکت‌ها و تولید‌کنندگان دارو می‌رسد.

به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، فرود عسگری پنج‌شنبه گذشته در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزارت بهداشت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، با بیان این که گمرک، در هر شرایطی خود را همواره در کنار وزارت بهداشت قرار داده است، اظهار کرد: گمرک جمهوری اسلامی از قابلیت‌هایی که قوانین و مقررات در مورد کالاهای سلامت محور در اختیار این دستگاه قرار داده است، حداکثر استفاده را خواهد برد.

سامانه گمرک به وزارت بهداشت متصل می‌شود

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اتصال سامانه گمرک و سامانه وزارت بهداشت، افزود: امیدوارم بتوانیم با کمک این سامانه‌ها، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی، ملزومات پزشکی و کالاهای سلامت محور را با حداقل زمان و با کمترین ایستایی و با سرعت از گمرک زمینی، دریایی و هوایی ترخیص کنیم.

عسگری افزود: در وضع فعلی کشور، همه مدیران گمرک کشور براساس حساسیتی که درخصوص دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد، توجیه شده‌اند تا نسبت به ترخیص کالاهای سلامت‌محور حساسیت بیشتری داشته باشند.

رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر ضرورت تسریع در ترخیص کالاهای سلامت‌محور به خصوص دارو وتجهیزات پزشکی از گمرک، گفت: درصدد هستیم تا با ایجاد تسهیلاتی در گمرک، کالا و مواد اولیه دارو به محض ورود ترخیص می‌شود و به دست شرکت‌ها و یا تولیدکنندگان دارو برسد.

وی با اشاره به اینکه قبل از ورود کالا به کشور، صاحبان کارخانجات واحدهای تولید دارو می‌توانند در سیستم گمرک اطلاعات کالا را ثبت کنند، تصریح کرد: این مساله باعث می‌شود تا ترخیص کالای مورد نظر با معطلی روبرو نشود و با حداقل ایستایی کالایشان ترخیص شود.

عسگری افزود: همچنین تسهیلاتی برای مسافرینی که دارو برایشان تجویز شده است در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: تمام همکاران ما در گمرک قول می‌دهند که اجازه ندهند دارو و تجهیزات پزشکی در گمرک‌های کشور رسوب کنند و دیر ترخیص شوند و به دلیل حساسیت دارو و تجهیزات پزشکی شخصا بر روند انجام ترخیص این کالاها نظارت می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha