دبیر انجمن دکترای علوم آزماشگاهی ایران نسبت به شرایط ملتهب آزمایشگاههای کشور و فرار رسیدن زمزمه‌های کمبود در حوزه کیت و مواد مصرفی آزمایشگاها هشدار داد و دو پیشنهاد در این‌باره ارائه کرد.

ذخیره مواد مصرفی آزمایشگاهها در حال اتمام است

سلامت نیوز: دبیر انجمن دکترای علوم آزماشگاهی ایران نسبت به شرایط ملتهب آزمایشگاههای کشور و فرار رسیدن زمزمه‌های کمبود در حوزه کیت و مواد مصرفی آزمایشگاها هشدار داد و دو پیشنهاد در این‌باره ارائه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، علی صادقی‌تبار در نشست خبری با موضوع بررسی مشکلات ارزی تجهیزات آزمایشگاهی اظهار داشت: متاسفانه بر اساس گزارشات برخی آزمایشگاه‌های کشور تا یکی دو ماه آینده ذخیره کیت و تجهیزات‌ آزمایشگاهی آنها به اتمام می‌رسد و باید دولت برای تخصیص ارز یارانه‌ای برای این آزمایشگاه‌ها فکر عاجلی کند.

وی با تاکید بر اینکه باید تجهیزات آزمایشگاهی و کیت نیز به مانند دارو از ارز یارانه‌ای بهر‌ه‌مند شود ادامه داد: در صورت عدم تخصیص ارز یارانه‌ای برای آزمایشگاه‌ها، مسلما هم مردم دچار هزینه‌های بالای آزمایشگاهی می‌شوند و هم برخی آزمایشگاه‌ها توان تقبل هزینه‌های سنگین تجهیزات‌ آزمایشگاهی را ندارند.

صادقی‌تبار تصریح کرد: در این زمینه ما دو پیشنهاد داریم؛ اول اینکه برخی شرکت‌ها بدون مشکل انتقال ارز می‌توانند تجهیزات و کیت آزمایشگاهی را برای آزمایشگاه‌ها فراهم کنند و از طرفی نیز در دوران وزارت دکتر طریقت‌منفرد، اجازه داده شده بود تا به صورت موازی واردات تجهیزات آزمایشگاهی صورت پذیرد که البته این دو کار موافقیت و صورت پذیرد گوشه‌ای از مشکلات آزمایشگاهی‌ها برطرف می‌شود.

سه دلیل کمبود در حوزه آزمایشگاهی کشور

در این زمینه محمدعلی برومند دبیر انجمن  آسیب‌شناسی ایران نیز با تاکید بر اینکه کمبودها در مواد مصرفی و کیت‌های آزمایشگاهی خود را نشان داده است، عنوان کرد: حتی تولیدات داخلی نیز در حوزه آزمایشگاهی با مشکل مواجه شده است زیرا برخی از مواد اولیه آنها باید از خارج تهیه شود.

برومند با بیان اینکه اگر ارز یارانه‌ای برای مواد مصرفی و کیت‌های آزمایشگاهی تعلیق نگیرد کمبود در بازار حاکم می‌شود، افزود: هم‌اکنون نیز این احساس کمبودها خود را نشان می‌دهد که 3 دلیل دارد، اول تخصیص نیافتن ارز یارانه‌ای، دوم آزادنشدن مواد مصرفی از گمرکات و سوم نیز فضای حاکم بر کشور که مقدار زیادی از آن تحت تاثیر بازار آشفته است.

دبیر انجمن‌ آسیب‌شناسی ایران تصریح کرد: هم اکنون شرایط به صورتی شده که آنهایی که پول بیشتری دارند می‌آیند و مواد مصرفی خود در حوزه آزمایشگاه را برای 4 الی 5 ماه آینده خریداری می‌کنند تا دچار کمبود نشوند و این مسئله نیز باید متذکر شویم که این خریدها نیز احتکار نیست چون مواد مصرفی آزمایشگاهی تاریخ مصرف دارد و آنها بیشتر تلاش می‌کنند تا در ارائه خدمت به مردم دچار کمبود نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha