شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹

استانداری تهران طرح صدور شناسنامه و کارت شناسایی برای کودکان کار و خیابان را اجرا می‌کند و مادران نوزادانی که پدر مشخصی ندارند برای هویت‌یابی کودکان به دادسرا ارجاع داده می‌شوند.

کودکان بی‌هویت تهران

سلامت نیوز:استانداری تهران طرح صدور شناسنامه و کارت شناسایی برای کودکان کار و خیابان را اجرا می‌کند و مادران نوزادانی که پدر مشخصی ندارند برای هویت‌یابی کودکان به دادسرا ارجاع داده می‌شوند.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،کودکان کار و خیابان هویت‌دار می‌شوند؛ همان کودکانی که نامشان، تاریخ تولدشان و زادگاه و اسم پدر و مادرشان جایی ثبت نشده و حالا انسان‌های بی‌نام ‌و‌ نشانی هستند که در طرح استانداری قرار گرفته‌اند و قرار است برایشان هویتی ثبت شود یا شناسنامه‌دار شوند یا کارتی برایشان صادر شود که نام ‌و نشانشان مشخص شود.

در همایش سازمان‌های مردم‌نهاد استان تهران قرار بر این شد تا برای کودکان بی‌هویت شناسنامه یا مدارکی صادر شود. بر همین اساس باید برای شناسایی این کودکان از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد استفاده شود. براساس اعلام ثریا شارقی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران در استان تهران پنج تا شش‌هزار کودک بی‌هویت زندگی می‌کنند که باید در این طرح قرار گیرند: «در استان تهران در حال بازتولید کودکان بی‌هویت هستیم، بر همین اساس در ارتباط با کودکان بی‌هویت و بازتولید آنها دو تصمیم گرفته شد.»

موضوع مورد بحث او بازتولید کودکان بی‌هویت است؛ کودکانی که یا پدر مشخصی ندارند یا پدر ایرانی نیست: «قرار بر این شد تا مادرانی که برای زایمان به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، در صورتی که هویت پدر نامشخص باشد، همراه با مددکار بیمارستان به دادسرای ناحیه٢٥ ارجاع داده شوند و آنجا با توجه به اظهارات مادر و مددکار تشکیل پرونده داده می‌شود، درنهایت هم یا شناسنامه برای کودک صادر شود یا هویت حداقلی برای او در نظر گرفته شود.» حالا بر اساس این طرح قرار است با روسای بیمارستان‌ها برای ارجاع مادران به دادسرا هماهنگی انجام شود. استانداری تهران تصمیمات جدیدی برای این کودکان دارد.

یکی واگذاری مرکز بهاران منطقه٩ به مجتمع فوریت‌های‌ اجتماعی فرمانداری تهران برای شناسایی کودکان بی‌هویت که اغلب کودکان کار و خیابان هستند. دوم هویت‌یابی این کودکان؛ یعنی یا برایشان شناسنامه صادر شود یا یک مدرک‌هویت حداقلی به آنها داده شود. شارقی وجود این کودکان را مساله‌ای اجتماعی دانست: «اگر به این کودکان بی‌توجهی شود، در آینده تبدیل به یک موضوع امنیتی غیرقابل کنترل می‌شوند.»

 

 کودکان بی‌هویت کیستند؟

مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران گفت: منظور افرادی هستند که هیچ‌ هویتی ندارند، مثل کودکان کار و خیابان، متکدیان و... ما کودکانی را می‌بینیم که خودشان را خارجی جا می‌زنند، برخی از آنها متکدیان حرفه‌ای هستند و درنهایت هویتشان برای ما مشخص نمی‌شود. ما می‌خواهیم برای این کودکان بی‌هویت کارت هویت و شناسنامه صادر کنیم تا بتوانند از یک‌سری از تسهیلات استفاده کنند و شناخته‌شده باشند. شارقی در پاسخ به این سوال که آیا آنهایی که کارت هویت می‌گیرند، افراد غیرایرانی هستند یا قرار است بعدا برایشان شناسنامه صادر شود، گفت: آنها افرادی هستند که دادگاه نتوانسته به این نتیجه برسد که آنها ایرانی هستند تا برایشان شناسنامه صادر کند. هر فردی که شرایط گرفتن شناسنامه را داشته باشد، به تشخیص دادگاه، شناسنامه می‌گیرد، درنهایت دادگاه باید به این نتیجه برسد که به او شناسنامه بدهد یا کارت هویت.

او افزود: این طرح شامل غیرایرانی‌ها نیز می‌شود. ما به آنها کارت هویت می‌دهیم تا برای ما مشخص شود اینها چه کسانی هستند. در ارتباط با کودکان خارجی ما چند موضوع را داریم. یکی کودکانی با مادران ایرانی و پدران‌خارجی هستند. قانون برای آنها پیش‌بینی لازم را انجام داده و آنها بعد از ١٨سالگی می‌توانند تابعیت ‌ایرانی بگیرند؛ اما گروهی هستند که مادر دارند اما هویت پدر نامشخص است، دادگاه برای این افراد کارت‌هویت صادر می‌کند. در طرح قبلی که برای ساماندهی کودکان بود، ‌هزار نفر را جمع‌آوری کردیم که ١٥٠نفر از آنها کودکان خارجی بودند. زمانی که کودکان شناسنامه داشته باشند، می‌شود برایشان برنامه‌ریزی کرد؛ حتی اگر از نظر امنیتی خطایی مرتکب شدند، باید بدانیم چه برخوردی با آنها داشته باشیم.می‌توانیم به آنها آموزش بدهیم، ساماندهی کنیم و...

انکار کودکان بی‌هویت!

در آمار کودکان بی‌هویت، تنها ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه آن هم در استان‌های مرزی دیده شده بود، درحالی که موج توفان توئیتری و هشتگ‌های «کودکان افغان با کودکان ایرانی برابرند»، هم نتوانست صدای کودکان بی‌هویت ایرانی را که حاصل ازدواج‌های خارج از نکاح مادران معتاد در پاتوق‌های پرخطر هستند به گوش مسئولان برساند. حتی در آمار یک‌میلیون و صد‌هزار کودک فاقد شناسنامه‌ای که مجلس قول ساماندهی داده است هم بیشتر کودکانی دیده شده‌اند که ساکن ایران هستند، اما تابعیت و هویت‌ملی ندارند!

35‌هزار کودک بی‌هویت در تهران

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان وجود ۳۵‌هزار کودک بی‌‌‌هویت در استان تهران، گفت: معضل خرید و فروش کودکان و نوزادان کاهش یافته اما رفع نشده است. سلمان خدادادی با بیان اینکه نوزاد معتاد از مادران معتاد و کارتن‌خواب متولد می‌شوند، گفت: والدین به‌دلیل فقر و عدم آگاهی به مراقبت‌های پزشکی توجه ندارند و نوزاد معتاد متولد می‌شود. سلمان خدادادی افزود: کودکان در کنار پدر و مادر معتاد، معتاد می‌شوند و آسیب‌های زیادی کودکان دارای والدین معتاد را تهدید می‌کند که کودک‌فروشی یکی از این آسیب‌ها است که حتی دیده شده مادران به‌دلیل اعتیاد نوزادان خود را در قبال مبلغی اندک پیش از تولد پیش‌فروش می‌کنند.

خدادادی با بیان اینکه سودجویان و مافیای خرید و فروش کودکان و نوزادان از آنها در مسیر تکدی‌گری و خرید و فروش مواد‌مخدر استفاده می‌کنند، گفت: متاسفانه شاهد تکدی‌گری دختران ۱۲ یا ۱۳‌ساله هستیم که در آغوش آنها نوزادانی قرار گرفته که مافیا آنها را برای جلب توجه و سوءاستفاده از احساسات مردم از مادران معتاد خریداری و در این مسیر استفاده می‌کنند.

او با بیان اینکه معضل خرید و فروش کودکان و نوزادان کاهش‌ یافته اما رفع نشده است، اظهار کرد: متاسفانه نگاه دولت به آسیب‌های ‌اجتماعی در برنامه ششم بسیار کمرنگ بود اما مجلس ۳۱ ماده به مواد برنامه ششم تنها در حوزه آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد که یکی از آنها جدول‌ شماره چهار است که در آن آسیب‌های اجتماعی تشریح شده و به دولت تکلیف شده تا آخر برنامه ششم اقداماتی در راستای کنترل آسیب‌ها انجام دهد. خدادادی افزود: یکی از تکالیف دولت این است که کودکان کار در معرض آسیب را ساماندهی کند.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه ۹۰‌درصد خانواده‌های کودکان کار توان نگهداری از آنها را ندارند، گفت: اغلب این کودکان ترک تحصیل کرده و برای تامین معیشت خانواده راهی خیابان‌ها، مراکز بازیافت زباله و کوره‌پزخانه می‌شوند؛ البته وضعیت کودکان‌ خیابانی بسیار بدتر و فجیع‌تر از کودکان ‌کار است زیرا کودکان خیابانی تحت‌سلطه و سوءاستفاده مافیا قرار دارند. او افزود: کمیته امداد و سازمان‌بهزیستی برای اولین بار در سال ۹۷ برنامه‌هایی را برای تحت‌پوشش قراردادن اغلب خانواده‌هایی که فرزندان آنها(کودکان کار) در معرض اعتیاد قرار دارند در دستور کار قرار داده است.

خدادادی ادامه داد: وزارت تعاون، بهزیستی و کمیته‌امداد اقدامات مناسبی برای حمایت از کودکان کار انجام داده و امورات آنها را پیگیری می‌کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه کودکان بی‌‌‌شناسنامه و بی‌‌‌هویت تنها از طریق روابط غیر‌اخلاقی و نامشروع به دنیا نمی‌آیند، گفت: بسیاری از این کودکان پدر و مادر داشته اما از سر فقر و نداری و عدم توانایی در نگهداری سر راه گذاشته می‌شوند. خدادادی ادامه داد: برخی از کودکان بی‌هویت از مادرانی متولد می‌شوند که از سر فقر و نداری کودک خود را سر راه می‌گذارند، برخی دیگر حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان‌خارجی و برخی دیگر نیز حاصل کارتن‌خوابی است که پدرشان مشخص نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha