پنجشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 251712

راز تبدیل گروه‌های خونی به همدیگر کشف شد

سلامت نیوز:دانشمندان به تازگی راهکاری برای رفع مشکل کمبود گروه خونی O و تبدیل سایر گروه‌های خونی به یکدیگر کشف کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  کارشناسان به تازگی دریافتند چگونه گروه‌های خونی A و B را به گروه خونی O تبدیل کنند.


گروه‌های خونی A و B دارای  آنتی ژن هایی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد  تنها به گروه‌های خونی مشابه خون اهدا کنند اما گروه خونی O منفی، دارای آنتی ژن نیست و به همین دلیل می‌تواند به تمامی گروه‌های خونی، اهدا شود.

محققان نوعی آنزیم در روده انسان شناسایی کرده اند که می‌تواند قند‌ها را از موتین‌ها که پروتئین‌هایی در دیواره روده‌ها هستند، حذف کند، آنزیم‌ها سی درصد بیشتر در حذف آنتی ژن‌ها از گروه‌های خونی A و B به نسبت آزمایش‌های قبلی اثرگذاربوده اند.


افراد دارنده گروه خونی O منفی (O-negative) اهداکننده گان بسیارمحبوب در سراسر دنیا هستند و در زمان‌هایی که بلایای طبیعی رخ می‌دهد یا افراد دچار خونریزی و تروما هستند دارندگان این گروه خونی نجات بخش هستند.


در کشور آمریکا تنها ۶ و ۶ دهم جمعیت میلیون نفری دارای گروه خونی O منفی هستند و این کشور دچار فقدان خون مناسب از گروه خونی O منفی در بانک‌های خونی خود است.

تحقیق روی تبدیل گروه‌های خونی به گروه خونی O منفی به وسیله دانشمندان دانشگاه بریتیش کلمبیا انجام شده است و آن‌ها اعتقاد دارند با ادامه پژوهش‌ها می‌توانند نیاز به کمبود این گروه خونی در دنیا را برطرف کنند.
دانشمندان اعلام کرده اند نوعی آنزیم در روده انسان وجود دارد که می‌تواند سایر گروه‌های خونی را به O منفی تبدیل کند.
چهار گروه اصلی خون در دنیا وجود دارد ازجمله O، B، A و AB که مانند ویژگی هایی چون رنگ مو و رنگ چشم از والدین به فرزندان به ارث می‌رسند.
هر کدام از این گروه‌های خونی به وسیله قند‌هایی به نام آنتی ژن شناسایی می‌شوند؛ در هر گروه خونی، پروتئینی به نام عامل Rh وجود دارد که منفی یا مثبت است و سبب ایجاد هشت نوع زیرشاخه از گروه خونی می‌شود.

کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند از بدو تولد گروه خونی فرزند خود را بشناسند و به کودک آموزش لازم در این باره را بدهند تا درصورت بروز سانحه یا تصادف شناسایی گروه خونی آن‌ها به سرعت انجام شود.
اهدای خون عملی بسیار دقیق و نیازمند کارشناسی است، اگر به فردی که دارای گروه خونی A است، خون گروه B تزریق شود، آنتی ژن‌های گروه خونی اصلی او به سلول‌های خونی جدید حمله می‌کنند و سبب واکنش سیستم ایمنی در بدن فرد می‌شوند که با علامت هایی چون تب، لرز، درد عضلاتی و تهوع همراه است.
دارندگان گروه خونی AB دارای آنتی ژن A و B هستند به این معنی که آن‌ها تنها می‌توانند به افراد دارای گروه خونی AB خون اهدا، اما از سایر گروه‌های خونی می‌توانند خون دریافت کنند.

کارشناسان اعلام کرده اند هنوز به آزمایش‌های بالینی زیادی برای بررسی سازگاری گروه‌های خونی دگرگون شده روی بیماران نیاز دارند تا واکنش بدن افراد مختلف را شناسایی و از نداشتن پیامد نامطلوب برای سلامت اطمینان حاصل کنند.
کارشناسان اعلام کرده اند اگر بتوان آنتی ژن‌ها را حذف کرد می‌توان گروه‌های خونی A و B را به O تبدیل کرد.
محققان یافته‌های خود را نشست ملی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا در بوستون ماساچوست به تازگی ارائه داده اند.
منبع:dailymail

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha