سخنگوی سازمان انتقال خون از ذخیره حدود ۴۰۰۰ خون بندناف در بانک خون بندناف ملی ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر در چهار واحد بیمارستانی خون بندناف جمع‌آوری می‌شود.

کدام بیمارستان‌ها، خون بندناف جمع‌آوری می‌کنند؟

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان انتقال خون از ذخیره حدود ۴۰۰۰ خون بندناف در بانک خون بندناف ملی ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر در چهار واحد بیمارستانی خون بندناف جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر بشیر حاجی بیگی درباره بانک خون بندناف ملی ایران، گفت: بانک عمومی خون بندناف سازمان انتقال خون با عنوان بانک خون بندناف ملی ایران در سال ۸۹ راه‌اندازی شد. باید توجه کرد که خون بندناف حاوی تعداد زیادی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که توانایی تکثیر و تمایز به رده‌های خونی را داشته و معمولا بعد از زایمان دور ریخته می‌شود. این در حالیست که امروزه درمان بسیاری از بیماران مبتلا به انواع بدخیمی‌ها و نارسایی‌های سیستم خونساز، وابسته به پیوند همین سلول‌های بنیادی خونساز است.

حاجی بیگی با بیان اینکه از زمان تاسیس بانک خون بند ناف تا کنون بیش از ۴۰۰۰ خون بندناف با کیفیت بالا و استانداردهای لازم به صورت کاملا مکانیزه پردازش و ذخیره شده است، ادامه داد: اولین پیوند از بانک خون بند ناف ملی ایران در سال ۱۳۹۱ و در بیمارستان شریعتی انجام شد و تا کنون ۱۵ مورد پیوند با استفاده از این سلول‌های خون بند ناف ذخیره شده با موفقیت انجام شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین اظهار کرد: در حال حاضر در چهار واحد بیمارستانی، فعالیت‌های مرتبط باجمع‌آوری خون بند ناف در بیمارستان‌های میلاد، نجمیه، مصطفی خمینی و بقیه الله‌الاعظم انجا م می‌شود؛ به طوریکه ابتدا با مادرانی که داوطلب احیای خون بند ناف هستند، صحبت شده و بعد از گرفتن رضایت و داشتن شرایط لازم از نظر پزشکی، سلامتی اهدا کنندگان بررسی شده و بعد از زایمان خون بندناف جمع‌آوری می‌شود.

حاجی بیگی افزود: البته از آنجایی که تامین نیاز تمامی بیماران مستلزم وجود تعداد زیادی از واحدهای خون بندناف است، باید فعالیت‌های خون بند ناف عمومی توسعه یابد و با افزایش ذخایر این بانک، ضمن تقویت و غنی‌سازی این مرکز بتوان در آینده نزدیک پاسخگوی نیاز بیماران نیازمند در سراسر کشور بود. بر همین اساس سازمان انتقال خون راهکارهایی را مانند افزایش واحدهای جمع‌آوری نمونه در بیمارستان‌های کشور و اقدام به جمع‌آوری بیشتر نمونه‌های خون بند ناف، تامین کیت‌ها و وسایل مصرفی متناسب با افزایش این فعالیت و تسریع پیشبرد فرآیندهای اعتباربخشی را پیشنهاد کرده است.

وی با اشاره به آمار بانک خون بند ناف عمومی سازمان انتقال خون ایران از ابتدا تا کنون، گفت: تعداد واحدهای خون بند ناف جمع‌آوری شده ۱۴ هزار و ۷۵ واحد است که حدود ۴۰۰۰ واحدش خون بند ناف پردازش و ذخیره شده است. در عین حال تا کنون ۱۵ پیوند مرتبط با خون بند ناف انجام شده است.

حاجی‌بیگی همچنین گفت: در عین حال استانداردهای ملی بانک‌های خون بند ناف از سوی وزارت بهداشت تصویب و ابلاغ شده و نظام تضمین کیفیت نیز مستقر شده است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha