برخی از خانواده‌های ایرانی بیشتر به جای اینکه به کیفیت و قیمت مناسب کالا‌ها فکر کنند، آرزویشان این شده که از طریق خرید برنج، آبمیوه، چای و دیگر کالا‌های مصرفی در قرعه کشی شرکت کنند و برنده جوایز ارزنده‌ای، چون چند صد میلیون تومان پول یا خودروی گران‌قیمت شوند!

تبلیغات جایزه‌دار صدا و سیما و بازی با روان مردم

سلامت نیوز:برخی از خانواده‌های ایرانی بیشتر به جای اینکه به کیفیت و قیمت مناسب کالا‌ها فکر کنند، آرزویشان این شده که از طریق خرید برنج، آبمیوه، چای و دیگر کالا‌های مصرفی در قرعه کشی شرکت کنند و برنده جوایز ارزنده‌ای، چون چند صد میلیون تومان پول یا خودروی گران‌قیمت شوند!


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ، کافی‌ست که فقط چند دقیقه پای تبلیغات تلویزیون بنشینید، آن وقت است که تبلیغات وسوسه انگیز برای شرکت در قرعه کشی محصولات متنوع، شما را در رویای برنده شدن جایزه فرو می‌برد و این جمله در ذهن‌تان مرور می‌شود که شاید شما با خرید آن محصول، برنده خوش‌شان قرعه کشی پیش رو باشید.

به همین دلیل برخی از خانواده‌های ایرانی بیشتر به جای اینکه به کیفیت و قیمت مناسب کالا‌ها فکر کنند، آرزویشان این شده که از طریق خرید برنج، آبمیوه، چای و دیگر کالا‌های مصرفی در قرعه کشی شرکت کنند و برنده جوایز ارزنده‌ای، چون چند صد میلیون تومان پول یا خودروی گران‌قیمت شوند!

متاسفانه این روز‌ها تبلیغات کالا و اعلام جایزه‌های خوش آب و رنگ آن در صدا و سیما موجب شده تا بسیاری از افراد که تصویری از مالکیت آن جایزه در ذهن‌شان ایجاد شده، آن‌ها را به سمت خرید و مصرف کالا‌هایی ببرد که ممکن است حتی نیاز واقعی به آن نداشته باشند و متاسفانه این امر اثرات و تبعات عمیقی در فرهنگ و اقتصاد خانواده‌ها به همراه داشته است.

اما در این میان سوالی که مطرح می‌شود این است که تبلیغ این جوایز برای خرید کالا‌های متنوع تا چه اندازه واقعی و درست است؟ همچنین اگر عده‌ای بخواهند به قصد سودجویی، مردم را گمراه کنند، چه مرجعی و مسئولی و با استناد به چه قانونی باید با این دنیای پر زرق و برق و پرفریب تبلیغات برخورد کند و مقابل آن بایستد؟

هیچ وقت برنده نشدم

حمید گرجی، ۴۲ سال دارد و متاهل است. او که ۷ سال است در قرعه کشی‌های مختلفی شرکت کرده، اما هیچ‌وقت جایزه‌ای را برنده نشده به «جوان آنلاین» می‌گوید: «اولین بار در قرعه‌کشی چای شرکت کردم که جایزه آن ماشین فیات بود؛ من که رویای صاحب این ماشین شدن را در سرم داشتم در بیشتر دوره‌های قرعه‌کشی این چای شرکت کردم، اما برنده نشدم. البته قیمت هر بسته چای هم کم نبود و هر بسته آن ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان می‌شد، اما چون امید داشتم که بالاخره صاحب آن ماشین فیات خواهم شد هر بار چای را می‌خریدم و در قرعه کشی شرکت می‌کردم.»
 
فریب مردم با فروش کالایی گران‌تر همراه چاشنی قرعه‌کشی!

گرجی ادامه می‌دهد: «فرقی نمی‌کرد، پودر لباسشویی، آدامس، چای، ماکارونی یا آبمیوه، من کالا‌هایی را می‌خریدم که قرعه‌کشی داشته باشند و شانسم برای برنده شدن را امتحان کنم. اما برایم عجیب است که هیچ وقت برنده نشدم؛ چندبار با دفاتر مرکزی این محصولات که قرعه‌کشی داشتند و من هم در آن شرکت کرده بودم، تماس گرفتم و پرسیدم که نحوه قرعه‌کشی به چه صورت است؟ یکبار می‌گفتند که حتی یکبار هم خرید کرده باشید شانس برنده شدن دارید و بار دیگر می‌گفتند که هر کسی امتیاز بیشتری جمع کند برنده خواهد شد.»

کالای گران‌تر با چاشنی وعده قرعه‌کشی!

این آقای ۴۲ ساله در پاسخ به این سوال که تبلیغات صدا و سیما تا چقدر در وسوسه کردن او برای شرکت در قرعه کشی محصولات موثر بوده، می‌گوید: «قطعا اگر به مغازه‌ای بروم و ببینم که برای یکی از کالا‌ها قرعه‌کشی و جایزه نفیس تعیین کرده‌اند به آن اعتماد نمی‌کنم. من فقط محصولاتی را می‌خرم که صدا و سیما تبلیغ آن را می‌کند و می‌گوید که قرعه‌کشی دارد. البته که خیلی از همین قرعه‌کشی‌هایی که در تلویزیون تبلیغ می‌شود نحوه آن مشخص نیست و آخر معلوم نمی‌شود چطور برندگان اعلام شدند؟»

حمید گرجی با اشاره اینکه در بیشتر موارد قیمت کالا‌هایی که شامل قرعه کشی می‌شوند بیشتر از کالا‌هایی است که قرعه کشی ندارند، اظهار می‌دارد: «فکر کنم تا امروز بیش از ۶ میلیون تومان بیشتر هزینه کردم تا در قرعه‌کشی کالا‌ها شرکت کنم. به غیر از این در این ۷ سال فکر و ذهنم درگیر این قرعه‌کشی‌ها کرده بودم. البته هنوز هم امید دارم و می‌دانم که بالاخره برنده خواهم شد.»

قانون چه می‌گوید؟

شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران در ۲۷ اسفند ۱۳۵۸ قانونی با عنوان «آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی» و در ۲۱ ماده تنظیم کرد. طی سال‌های بعد این قانون مشمول اصلاحاتی شد و آخرین بازنگری آن در سال ۱۳۹۲ انجام شده است.

در تبصره ۲ قانون «آیین‌نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و تبلیغاتی» آمده: «افراد صنفی مجاز نیستند برای جلب مشتری درباره محصـولات، کالا‌ها یا خدمات، برخلاف واقع تبلیغ کنند.» همچنین در ماده ۶۹ این قانون نوشته شده: «فروش کالا از طریق قرعه‌کشی ممنوع است؛ مرتکبین علاوه بـر جبران خسارت وارده، به جریمه‌ای معادل سه برابر مبالغ دریافتی محکـوم خواهند شد.».

اما تبلیغاتی که این روز‌ها در سطح شهر و رسانه‌های رسمی منتشر می‌شود فاصله ۱۸۰ درجه‌ای با قانون وضع شده دارد.

تبلیغات صدا و سیما و بازی با روان

متاسفانه در شرایط فعلی اقتصاد کشورمان، بسیاری از خانواده‌ها با دیدن این تبلیغات وسوسه‌انگیز در تلویزیون به امید اینکه راهی برای متحول شدن زندگی‌شان پیدا کرده‌اند به سراغ خرید کالا‌های تبلیغ شده می‌روند. این در حالی است که فروش آن کالا با افزایش رو به رو می‌شود و تولیدکنندگان از طریق وعده قرعه‌کشی سود‌های بسیاری را به جیب می‌زنند. اما آن‌ها هیچ‌گاه رمز موفقیت خود را وعده قرعه‌کشی اعلام نمی‌کنند بلکه می‌گویند که علت فروش بالای محصولات‌شان کیفیت بالای آن بوده و حقیقت را وارونه جلوه می‌دهند!

در این بازی غیرمنصفانه، این مردم هستند که شکست می‌خورند و علاوه بر اینکه روح و روان‌شان آسیب دیده، پول و وقت‌شان نیز هدر رفته است.

اخیرا ترویج قرعه‌کشی برای ترغیب مردم برای خرید کالا رو به افزایش بوده و مسئولان مربوطه نیز برای مقابله با آن اقدامی موثر انجام نداده‌اند؛ بنابراین انتظار می‌رود که مسئولان با اجرای قانونی که سال‌هاست خاک می‌خورد مانع از لطمه دیدن ذهن و سرمایه مردم شوند و همت بیشتری در این زمینه داشته باشند. همچنین امید است که پس از این شاهد تمرکز تولیدکنندگان در بهبود کیفیت کالاهایشان باشیم نه دست به دامان شدن وعده و وعید قرعه‌کشی که البته سرنوشت برخی از آن‌ها هیچ‌وقت مشخص نمی‌شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha