مدیر روابط عمومی سازمان ثبت احوال قم گفت: درموارد بسیاری، والدین بدون اطلاع از معانی یک اسم، اصرار بر نامگذاری فرزند خود دارند در صورتی که آن اسم معنای بدی دارد و یا هیچ معنی برای آن ثبت نشده است و تنها ظاهر و لفظ آن اسم، زیبا و شکیل به نظر می‌رسد.

وقتی بر نامگذاری با معنای بد اصرار می‌شود

سلامت نیوز:مدیر روابط عمومی سازمان ثبت احوال قم گفت: درموارد بسیاری، والدین بدون اطلاع از معانی یک اسم، اصرار بر نامگذاری فرزند خود دارند در صورتی که آن اسم معنای بدی دارد و یا هیچ معنی برای آن ثبت نشده است و تنها ظاهر و لفظ آن اسم، زیبا و شکیل به نظر می‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سعید علمدار  اظهار کرد: در چند سال اخیر، تعداد متولدین پسر در استان قم بیشتر از دختران بوده که از این میان، اسامی همچون علی، امیرعلی، محمد حسین، امیر حسین و امیرعباس بیشترین نام های انتخاب شده توسط والدین بوده است.

وی با تاکید براینکه به دلیل غلبه بُعد مذهبی در استان قم، نامگذاری فرزندان با اسامی مذهبی نسبت به استان های سراسر کشور بیشتر است، خاطر نشان کرد: نام‌های فاطمه، زهرا، زینب، حلما و ریحانه برای دختران نیز بیشترین اسامی ثبت شده در چند سال اخیر است.

علمدار تاکید کرد:  ثبت یک اسم برای فرزند، توسط ثبت احوال پس از بررسی کارشناسان و جستجوی معنای آن در فرهنگ لغت انجام می گیرد؛ اسامی که معنا نداشته باشد و یا معنا و مفهوم نامناسبی در آن نهفته باشد به هیچ عنوان ثبت نمی‌شوند.

وی در رابطه با تغییر اسم اشخاص نیز گفت: شخصی که اقدام به تغییر اسم خود می‌کند، اگر سن او زیر 15 سال باشد، این تغییر نام باید توسط والدین و پس از پیگیری‌های قضایی انجام شود، اگر داداگاه این رای را تایید نکند امکان تغییر نام به هیچ وجه وجود ندارد.

مدیر روابط عمومی ثبت احوال قم بیان کرد: افراد بالای سن 15 سال محدودیت کمتری برای تغییر نام خود دارند اما برخی مراحل اداری و قضایی نیز برای این اشخاص باید پیگیری شود؛ این تغییر نام ها باید با دلیل موجه باشد و تغییر اسامی موجه و معنادار به اسامی بی مفهوم ممکن نیست.

علمدار با اشاره به اینکه تعداد متولدین سال97 نسبت به سال  گذشته کمتر بوده است گفت: در 6 ماه اول امسال، تعداد متولدین در استان قم 11 هزار و 98 مورد بوده است در حالی که 12هزارو 934 مورد به عنوان متولدین 6 ماهه اول سال 96 به ثبت رسیده است.

وی در خصوص تعداد فوتی ها در استان قم خاطرنشان کرد: در6 ماه اول سال 96 تعداد 2881 نفر به عنوان فوتی به ثبت رسیده است که این آمار در 6 ماه اول سال 97 به 2905 نفر افزایش یافته است.

مدیر روابط عمومی ثبت احوال قم تصریح کرد: معمولا تعداد مرگ و میر در افراد مسن بیشتر از جوانان است اما از آن جا که مرگ و میر در جوانان بیشتر به چشم می آید، تصور می شود که مرگ و میر در قشر جوان افزایش یافته است.

علمدار افزود: با مقایسه‌هایی که نسبت به دهه های گذشته انجام گرفته است، میزان امید به زندگی بسیار افزایش یافته و در واقع مرگ جوانان نسبت به افراد مسن یا پیر قابل توجه نیست.

وی با اشاره به اینکه معمولا آمار بیش از سه قلو زایی در استان قم بسیار اندک و موردی است، افزود: دوقلو و سه قلو زایی در استان، آمار قابل توجهی دارد به طوری که در 6 ماه اول سال 153 دوقلو و 14 سه قلو به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha