مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌شمالی نسبت به مصرف مشروبات الکلی هشدار داد و عوارض آن را تشریح کرد.

هشدار مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌شمالی نسبت به مصرف مشروبات الکلی

سلامت نیوز:مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌شمالی نسبت به مصرف مشروبات الکلی هشدار داد و عوارض آن را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،«بابک سلحشور» ، با اشاره به این‌که متأسفانه طی چند روز گذشته شاهد فوت شماری از هموطنانمان در سطح کشور هم‌چنین بستری شدن تعداد زیادی بر اثر مسمومیت با الکل بودیم، گفت: متانول یا الکل چوب یا به عبارتی دیگر الکل متیلیک یا صنعتی یکی از انواع الکل موجود در بازار است که در شکل خالص خود مایعی بی‌رنگ و بی‌بو است که از آن در صنایع مختلفی از جمله رنگ‌سازی، لاک‌سازی، شیشه پاک‌کن‌ها، چاپ و تکثیر و رنگ‌بر(حلال) کاربرد دارد.

وی افزود: متأسفانه به‌علت ارزان و در دسترس بودن به‌عنوان ماده‌ای تقلبی به مشروبات الکلی جهت سودآوری اضافه می‌شود، در کشور ما نیز در بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌های معمولی به‌عنوان الکل صنعتی به فروش می‌رسد، گاهی اوقات نیز در چرخه فرآیند تولید الکل خوراکی دست‌ساز ممکن است مقادیری متانول ایجاد شود.

وی ادامه داد: این ماده به‌صورت کم و بیش در عرقیات گیاهی به‌علت چرخه تولید و فرآیند آن بوجود می‌آید که مصرف بیش از حد این قبیل مواد نیز ممکن است سبب مسمومیت‌های مزمن خفیف با متانول شوند.

سلحشور اظهار کرد: متانول یا همان الکل چوب یک ماده بسیار سمی، خطرناک و  کشنده است که مصرف مقادیر بسیار کم آن نیز می‌تواند موجب عوارض شدید و جبران‌ناپذیری شود بطوری‌که مصرف حدود 2 سی‌سی از متانول با خلوص ۱۰۰ درصد  در یک بچه ۱۰ کیلویی و یا ۱۰ سی‌سی در یک فرد بالغ ۶۵ کیلویی می‌تواند به مسمومیت منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: مسمومیت حاد با متانول در کشور ممکن است به‌دنبال مصرف خوراکی اشتباهی و یا عمدی این ماده یا مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز که حاوی مقادیری متانول هستند رخ دهد.

این مقام مسئول توضیح داد: مسمومیت با متانول یک اورژانس پزشکی تلقی می‌شود و لازم است بیماران مسموم هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی و اورژانس‌های مسمومیت مراجعه کنند.

به گفته وی، علائم این قبیل مسمومیت معمولاً با تأخیر و طی ۱۲ الی ۲۴ ساعت پس از مصرف با توجه به مقدار مصرف و درجه خلوص متانول ظاهر می‌شود.

وی علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکمی و علائم عصبی شامل سردرد، سرگیجه، اختلال هوشیاری، تشنج و کما هم‌چنین علائم چشمی از جمله گشاد شدن مردمک‌های چشم، تاری دید، التهاب عصب چشم و شبکیه و کوری دائمی و سایر علائم از جمله اختلال در اسیدیته خون( اسیدوز متابولیک) و آسیب شدید کلیه‌ها را از عوارض مصرف آن اعلام کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌شمالی با تأکید بر این‌که پیشگیری بهترین راه عدم ابتلا به مسمومیت با متانول است، تصریح کرد: با توجه به توصیه‌های دین مبین اسلام مبنی بر حرام بودن مصرف الکل از استعمال هرگونه مشروبات الکلی به‌ویژه مشروبات الکلی دست‌ساز جداً پرهیز کنید.

سلحشور گفت: برخی مشروبات الکلی به ظاهر استاندارد و اصل موجود در بازار نیز تقلبی است، بنابراین مصرف این قبیل مشروبات الکلی نیز خالی از خطر نیست.

وی توصیه کرد که از مصرف بیش از حد و طولانی عرقیات گیاهی پرهیز شود، چون ممکن است حاوی مقادیری متانول باشند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌شمالی افزود: از آنجایی که مصرف متانول سبب علائم شرب خمر از جمله مستی نمی‌شود در صورتی‌که فردی به هر علتی نسبت به مصرف مشروبات الکلی اقدام کند و علائم شرب خمر در او ایجاد نشود و یا علائم مسمومیت ذکر شده در بالا نمایان شود لازم است بدون فوت وقت به اورژانس های بیمارستانی یا اورژانس مسمومیت برای اقدامات درمانی تخصصی مراجعه کند.

وی خطرنشان کرد: در صورت مراجعه تأخیری با توجه به شدت زیاد مسمومیت با متانول ممکن است با عوارض جبران‌ناپذیری از جمله نارسایی حاد کلیه، کبد، کوری دائم و حتی مرگ همراه باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha