یک روانشناس بالینی با بیان اینکه مصرف مواد اعتیادآور فرد را مستعد خودکشی می‌کند، گفت: احتمال انجام خودکشی موفق در بین این افراد، ۲۰ برابر افراد عادی است و حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد مبتلایان به سوءمصرف مواد اقدام به خودکشی می‌کنند‌.

احتمال خودکشی موفق بین معتادان۲۰ برابر افراد عادی است

سلامت نیوز:یک روانشناس بالینی با بیان اینکه مصرف مواد اعتیادآور فرد را مستعد خودکشی می‌کند، گفت: احتمال انجام خودکشی موفق در بین این افراد، ۲۰ برابر افراد عادی است و حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد مبتلایان به سوءمصرف مواد اقدام به خودکشی می‌کنند‌.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از جهان صنعت ،پروانه محمدخانی بیان کرد: اعتیاد اختلال روانپزشکی پیچیده‌ای است و همانند سایر اختلالات روانپزشکی عوامل زیستی و محیطی در پیدایش آن اهمیت دارند‌. این متخصص روانشناس بالینی ادامه داد: همانند سایر بیماری‌های مغزی و روانپزشکی نقش عوامل ژنتیک در ایجاد بیماری اعتیاد مشخص شده است‌. همچنین مصرف مجدد مواد می‌تواند از طریق رفع حالت‌های آزاردهنده یا ناخوشایند نظیر درد، اضطراب و افسردگی به شکل رفتاری شرطی‌سازی و تقویت شود‌. این عوامل ژنتیکی، مغزی، روانی و رفتاری وجوه مشترک زیادی با سبب‌شناسی بیماری افسردگی دارند‌.


عضو بورد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت عنوان کرد: در بین مبتلایان به سوءمصرف و وابستگی به مواد، افسردگی بسیار شایع است‌. در بسیاری موارد فرد جهت تخفیف هر چند موقت علائم آزاردهنده افسردگی و ایجاد احساس لذت و سرخوشی به شکل خوددرمانی رو به مصرف مواد اعتیادآور می‌برد و با مصرف مکرر جهت رهایی از غم و ناراحتی مصرف اختیاری مواد به مصرف جبری تبدیل می‌شود و بیماری اعتیاد آغاز می‌شود که خود در طولانی‌مدت افسردگی‌زا بوده و مشکلات قبلی را تشدید می‌کند‌.


محمدخانی یادآور شد: اغلب مواد اعتیادآور در مصرف طولانی‌مدت موجب تاثیر منفی بر عملکرد مغزی و ایجاد اختلالات روانی ثانویه مختلف از جمله اختلالات خلقی و افسردگی می‌شوند‌. در واقع، به علت اینکه مصرف مواد اعتیادآور از طریق مراکز مغزی و عملکردهای نوروشیمیایی که خود در بروز افسردگی دخیل هستند، اثر می‌کنند مسلما مصرف همزمان آنها در بیماران مبتلا به افسردگی پس از مدتی موجب آسیب مناطق و سیستم‌های پاداش و لذت مغز و نهایتا تشدید افسردگی می‌شوند‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha