در قوانین کشور ما از برابری حقوق زن و مرد گفته شده است و ممنوعیت ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ها بر خلاف منشور حقوق شهروندی است.

زنان نباید تاوان اشتباه دیگران را بدهند

سلامت نیوز:در قوانین کشور ما از برابری حقوق زن و مرد گفته شده است و ممنوعیت ورود بانوان ایرانی به ورزشگاه‌ها بر خلاف منشور حقوق شهروندی است.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،این در حالی است که با بررسی فوتبال ایران– سوریه باید گفت که بانوان کشور رقیب به راحتی و بدون رعایت حتی حجاب اسلامی در استادیوم صد هزار نفری آزادی حضور پیدا کردند، اما زنان ایرانی اجازه حضور نداشتند. در این شرایط فقط می‌توان فضای ورزشگاه‌ها را اصلاح کرد. هر چند این مساله می‌تواند در ارتقای فرهنگ حضور مردان در ورزشگاه‌ها نیز تاثیرگذار باشد. در واقع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها یکی از مطالبات جامعه زنان ایرانی است.«تبدیل ‌شدن بحث ورود زنان به ورزشگاه‌ها به اصلی‌ترین دغدغه فعالان اجتماعی» موضوعی است که در ماه‌های گذشته با انتقادهای فراوانی روبه‌رو شده و منتقدان معتقدند که پرداختن به این مساله منجر به عملی نشدن دیگر حقوق جامعه زنان می‌شود.

در سال‌های اخیر مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها مورد توجه فعالان حوزه زنان، نمایندگان مجلس و... قرار گرفته است. این در حالی است که در کشور برای رسیدگی به این مقوله راهکارهایی اندیشیده شده و هر از گاهی مسئولان نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند. در آبان 96، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای برخی رشته‌های ورزشی گفت:« این موضوع به آخر راه رسیده، هرچند که فعلا درباره فوتبال، امکان حضور زنان فراهم نیست و نیاز به زیرساخت‌های مناسب دارد.» همچنین امیرحاج‌رضایی، کارشناس شناخته شده فوتبال با اشاره به شرایط کنونی ایران و فراهم ‌نکردن زمینه برای حضور زنان گفت:« تیم فوتسال زنان ایران با تمام محدودیت‌ها قهرمان آسیا شد و یک خانم، خانم ‌گل شد و من پرسیدم چه پاداشی به شما دادند، گفت: پنج سکه. این واقعا ظلم است.»

مساله حضور زنان در ورزشگاه حل می‌شود

در سال‌های اخیر اخباری مبنی بر تغییر چهره دختران برای حضور به ورزشگاه‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. پروانه سلحشوری، نماینده مجلس در این باره گفت:« تا زمانی که دختران این کشور برای دیدن یک بازی مجبورند با پوشش پسرانه و هزار مشکل خود را به ورزشگاه‌ها برسانند، بنده به عنوان نماینده این مردم دوست ندارم با یک مجوز ویژه در ورزشگاه حاضر شوم و شخصا این نوع برخورد وزارت ورزش با موضوع حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نمی‌پسندم.» چندی قبل هم معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این نوید را به زنان داد تا در اسرع وقت مساله حضورشان در ورزشگاه را برطرف می‌کند. در حالی که در گذشته چنین فضایی فراهم نبود و مردم هم اگر چنین درخواستی داشتند همراهی نمایندگان‌ مجلس و فعالان حوزه زنان را نداشتند، اما وقتی این مطالبه از دو طرف مطرح شود، امکان حصول نتیجه آن فراهم‌تر است. با این حال، وزیر ورزش و جوانان از تلاش برای ایجاد هم‌ فکری و هماهنگی لازم به منظور فراهم شدن زمینه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها خبر داد. همچنین فاطمه ذوالقدر، نائب رئیس فراکسیون زنان نیز ابراز امیدواری کرد تا با تلاش فراکسیون و وزارت ورزش و دیگر مسئولان امکان حضور دختران، زنان و خانواده‌های مشتاق برای دیدن رویداد‌های ورزشی فراهم شود.

مشکلی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست

با توجه به اینکه بعضا تاکید می‌شود که زنان نباید بدن مردان را ببینند، نکاتی در این زمینه برای آیت‌ا... صانعی مطرح شد و او گفت:‌»مشکلی بر این مساله مترتب نبود.» در این زمینه طیبه سیاوشی شاه عنایتی، دیگر نماینده مجلس افزود:« یکی، دو نفر از دیگر مراجع نیز در این زمینه ملاحظاتی داشتند و بنده توضیح دادم که با توجه به فاصله‌ای که معمولا از جایگاه تماشاچیان تا زمین بازی وجود دارد، اساسا امکان دیدن هیکل ورزشکاران میسر نیست که در واکنش به این توضیح، بعضی از آقایان فرمودند که با این حساب، مشکل شرعی وجود ندارد.» همچنین زهرا آیت الهی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت:«رویکردهای مثبتی نسبت به حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها وجود دارد، اما حضور زنان به عنوان تماشاگر با پیش شرط‌‌هایی برای مناسب‌سازی ورزشگاه‌ها و فراهم کردن شرایط سالم و امن برای آنها همراه دارد.»

گذران اوقات شاد در کنار خانواده

از سوی دیگر برخی تصمیم گیران بروز رفتار ناهنجار و فحاشی چند تماشاگر را توجهی برای جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌داند. با این تفاسیر نباید بانوان را حذف کرد، بلکه این افراد را باید از حضور در ورزشگاه‌ها محروم کرد. باید دانست که می‌توان از این اقدام برای ارتقای حضور خانواده‌ها در کنار یکدیگر یاد کرد، چون با حضور زن، مرد و دیگر اعضا خانواده در ورزشگاه برای تماشای فوتبال و دیگر مسابقات ورزشی می‌توان لحظات شادی و مناسبی را در کنار خانواده گذراند. یک عضو فراکسیون زنان مجلس اظهارداشت:«اینکه به دلیل رفتار نامناسب آقایان، خانم‌ها از رفتن به استادیوم محروم شوند، قابل قبول نیست.» فاطمه سعیدی تاکید کرد: «اگر فضای ورزشگاه مناسب نیست این فضا باید اصلاح شود و زنان نباید تاوان اشتباه دیگران را بپردازند.» همچنین یک جامعه‌شناس عدم حل این مساله را نتیجه ضعف و ناتوانی مدیران دانست. داروین صبوری با اشاره به اینکه در چنین موضوعاتی معمولا حرف مخالفان خواسته‌های مدنی به کرسی می‌نشیند، ادامه داد:«در احقاق حقوق مدنی و اجتماعی همیشه همین بوده و خواست مخالفان رعایت می‌شود. می‌گویند، مدیران ضعیف هستند، اما این‌طور نیست، بلکه کار خود را بلدند.» همچنین در شهریور سال‌جاری، وزیر ورزش و جوانان از تلاش برای ایجاد هم‌ فکری و هماهنگی لازم به منظور فراهم شدن زمینه حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها خبر داد. مسعود سلطانی‌فر درباره حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها اظهار کرد:«تلاش می‌کنیم هم ‌فکری و هماهنگی ایجاد شود و زمینه‌های حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها فراهم شود.»

حضور زنان در ورزشگاه‌ها با توسعه زیرساخت‌ها

در این میان تجربه نشان می‌دهد که گاهی افراد در ورزشگاه‌ها متانت و آرامش لازم بعد از اتمام مسابقه ورزشی را رعایت نمی‌کنند؛ ممکن است برخوردهای تهاجمی تماشاگران نه تنها به مردان بلکه به زنان نیز آسیب وارد کند. اگر بخواهیم شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشیم حتما باید زیر ساخت‌های لازم همچون سالن‌های مناسب و وسایل حمل و نقل ایمن برای تسهیل رفت و آمد زنان وجود داشته باشد. برای مثال اگر در مسابقه‌ای تماشاگران هجوم بیاورند و آسیبی به وسایل حمل و نقل وارد کنند، باید مطمئن باشیم که به زنان آسیبی وارد نمی‌شود. حضور بانوان و کمک به خانوادگی شدن این محیط، می‌تواند برای مبارزه با اوباشگری و فحاشی در این مکان کمک کند. رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور نیز از حضور زنان در ورزشگاه‌ها دفاع می‌کند. محمد امین قانعی راد گفته بود:«هرگز توجهی به جنبه‌ها و تاثیرگذاری مثبتی که حضور خانم‌ها قادر است در ورزشگاه‌ها ایجاد کند، نشده است.» درضمن فاطمه راکعی، فعال حقوق زنان با تاکید بر اینکه حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها حق طبیعی و بدیهی زنان و جامعه است اظهار کرد:«هر وقت این سوال که آیا زنان باید در ورزشگاه به عنوان تماشاگر حضور پیدا کنند؟ مطرح می‌شود، احساس حقارت به بنده دست می‌دهد. این پرسش مثل این است که گفته شود زنان و مردان در سینماها یا پارک‌ها و پیاده روها نیز از هم جدا باشند و در نهایت شهر را زنانه و مردانه کنیم. این تفکر که باید زنان و مردان را در سطح اجتماع از هم جدا کنیم.»

همچنین فخرالسادات محتشمی پور، فعال سیاسی اصلاح طلب در این زمینه گفت: « نه تنها با ورود خانم‌ها به ورزشگاه‌ها و هر مکان عمومی دیگری مخالف نیستم، بلکه آن را حق طبیعی خانم‌ها می‌دانم.» در ضمن مهدی محبی، قائم مقام انجمن آسیب‌شناسی ایران در این باره معتقد است:«مساله ورود خانواده‌ها و زنان به ورزشگاه یک مساله دست‌ چندم اجتماعی است که با برخی رفتارها برجسته می‌شود. وقتی ما حق را ادا نمی‌کنیم و مرتب جلوی حق مانع ایجاد می‌کنیم موضوع را در جامعه پررنگ‌تر می‌کنیم.» محبی در عین حال گفت:« درست است که ورزشگاه‌ها دارای ناهنجاری‌هایی هستند، اما آیا همه افرادی که وارد ورزشگاه می‌شوند فعالیت‌های ضد ارزشی و فرهنگی دارند؟ بی‌شک زمانی که یک مرد با زن و فرزند و خواهرش به ورزشگاه می‌رود ناهنجاری از خود بروز نمی‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha