دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 256777

متخصصان تاکنون در مطالعات متعددی به بررسی و درک فوائد مدیتیشن برای سلامتی پرداخته‌اند.

فوائد مدیتیشن در زندگی روزمره

متخصصان تاکنون در مطالعات متعددی به بررسی و درک فوائد مدیتیشن برای سلامتی پرداخته‌اند.درحالیکه تاثیرات مدیتیشن روی افراد متفاوت است اما در مجموع در بسیاری از مطالعات بر تاثیر مثبت آن روی سلامت جسم و روان انسان تاکید شده‌ است.

مدیتیشن روزانه می تواند به شما در عملکرد بهتر در محل کار کمک کند! تحقیقات نشان داده است که مدیتیشن به افزایش تمرکز و توجه شما کمک می کند و توانایی شما را در انجام چند کار بهبود می بخشد. مدیتیشن به پاکسازی ذهن و تمرکز بر لحظه حال کمک می کند - که به شما بهره وری زیادی می دهد. خطر ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.

تمرین روزانه بیشترین فواید را به همراه خواهد داشت. می تواند 10 دقیقه در روز باشد، با این حال اغلب برای حداکثر سود، 20 دقیقه و دو بار در روز توصیه می شود.

سایت مدیکال دیلی در این مقاله به برخی از مهم‌ترین فوائد مدیتیشن روی سلامت جسم و روح اشاره کرده‌است:

بیشتر بدانید : فواید مدیتیشن برای مردان

خواب

افرادی که بی‌خوابی و احساس خستگی ناشی از آن را تجربه کرده باشند می‌توانند از راهکار موثری بهره بگیرند که شامل مصرف قرص‌های خواب‌آور نمی‌شود. به گفته پزشکان مدیتیشنِ ذهن آگاهی یکی از تکنیک‌هایی است که واکنش‌های آرام‌سازی را به دنبال دارد. این روش واکنش‌های استرس‌زا در بدن را مورد هدف قرار می‌دهد که در رفع اختلال‌های خواب فاکتور کلیدی به حساب می آید.

مانند تنفس دیافراگمی و آرامش پیشرونده عضلانی، مدیتیشن ممکن است به فرد کمک کند هنگام خواب آرام شود و علائم بی خوابی را کاهش دهد.

درد

کارشناسان تاکید دارند که مدیتیشن در کنار درمان‌های دارویی مرسوم تاثیر مثبت دارد و می‌تواند جایگزینی برای روش‌های درمانی باشد که از مشتقات تریاک در آن استفاده می‌شود. برخلاف خطر اعتیاد ناشی از مصرف مشتقات تریاک، این روش درمانی می‌تواند با حداقل عوارض جانبی تاثیر آرام‌بخش داشته باشد.

مدیتیشن می تواند با تحریک ترشح اندورفین، مسکن های طبیعی بدن، به تسکین درد مزمن کمک کند. یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2008 که شامل 24 تمرین‌کننده طولانی‌مدت مدیتیشن متعالی بود، نشان داد که آنها نسبت به گروه کنترل پاسخ درد بسیار کمتری دارند.

بیشتر بدانید : چه مدت باید مدیتیشن کرد؟

اختلالات خلق و خو

مطالعات نشان می‌دهد که مدیتیشنِ ذهن آگاهی می‌تواند همانند رفتار درمانی شناختی یا داروهای افسردگی در افرادی که تجربه ابتلا به افسردگی یا اضطراب را داشته‌اند، اثربخش باشد. در حقیقت، عوامل تداخلی منطبق با ذهن آگاهی می‌تواند جایگزینی مفید برای داروهای افسردگی باشد که البته در موارد جدی تشخیص آن با پزشک متخصص خواهد بود.

مدیتیشن می تواند حالتی عمیق از آرامش و ذهنی آرام ایجاد کند. در طول مدیتیشن، توجه خود را متمرکز می کنید و جریان افکار درهم ریخته ای را که ممکن است ذهن شما را شلوغ کرده و باعث استرس شود، از بین می برید. این فرآیند ممکن است منجر به افزایش رفاه جسمی و عاطفی شود.

مواد شیمیایی احساس خوب در مغز، اکسی توسین، دوپامین و سروتونین، پس از مدیتیشن افزایش می‌یابد و سطح ماده شیمیایی ترس و استرس و کورتیزول از نظر فیزیکی کاهش می‌یابد. این به شما کمک می کند در طول زمان احساس شادی بیشتری داشته باشید و استرس کمتری داشته باشید

هوش هیجانی

کسانی که EQ بالایی دارند، هم با احساسات خود و هم با احساسات اطرافیانشان هماهنگ هستند. آن‌ها می‌توانند احساسات مختلفی را که در خود موج می‌زند تشخیص داده و درک کنند و به درستی آن‌ها را مدیریت کنند . در یک مطالعه جدید مشخص شد که مدیتیشن در ارتقای هوش هیجانی و کاهش استرس‌های دریافتی در محیط کار موثر است.

مدیتیشن به تنهایی هوش هیجانی ایجاد نمی کند، به طور همزمان ذهن را در تمام چهار شایستگی هوش هیجانی ذکر شده در بالا تقویت می کند، که هوش هیجانی و رهبری موثر را قادر می سازد.

بیشتر بدانید : بهترین زمان برای مدیتیشن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha