شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۲
کد خبر: 257297

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ایران از نظر پیوند کبد، رتبه یک منطقه و جزو 10 کشور اول جهان قرار دارد گفت:سالانه دستکم 500 پیوند کبد انجام می شود که نشان دهنده پیشرفت کشورمان در این حوزه پزشکی است.

ایران جزو 10 کشور اول دنیا در پیوند کبد

سلامت نیوز:معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه ایران از نظر پیوند کبد، رتبه یک منطقه و جزو 10 کشور اول جهان قرار دارد گفت:سالانه دستکم 500 پیوند کبد انجام می شود که نشان دهنده پیشرفت کشورمان در این حوزه پزشکی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر رضا ملک زاده روز شنبه  افزود: علاوه بر شیراز که به عنوان مرکز اصلی پیوند کبد محسوب می شود، در بیمارستان امام خمینی تهران و پنج مرکز استان دیگر نیز انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه حدود 85 درصد پیوند کبد در ایران از افراد مرگ مغزی است، اظهار داشت: پیونده کبد زنده هم در شیراز انجام می شود؛ در این شیوه درمانی پدر یا برادر می تواند نصف کبد خود را به فرد بیمار اهدا کند و کبد فرد دهنده و گیرنده بعد از مدتی به حالت اولیه بازمی گردد.
سابقه پیوند کبد در جهان به سال ۱۹۶۴ می‌رسد. اما از سال ۱۹۸۰ به بعد این عمل به عنوان یک روش درمانی مورد تایید قرار گرفته است.پیوند کبد در ایران به سال ۱۳۷۲ باز می‌گردد که برای نخستین بار این عمل در بیمارستان نمازی شیراز انجام شد.

** 30 درصد ایرانی بیش از 10 کیلوگرم اضافه وزن دارند
وی با اشاره به اینکه حدود 30 درصد ایرانی ها چاق هستند، گفت: 30 درصد هم بیش از 10 کیلوگرم اضافه وزن دارند که به این ترتیب بخش عمده ای از ایرانیان یا چاق اند یا اضافه وزن دارند.
معاون وزیر بهداشت، چاقی را یکی از عوامل ابتلا به کبد چرب اعلام کرد و گفت: تقریبا 30 درصد ایرانی کبد چرب دارند و این بیماری شایع ترین بیماری در کبد است.
وی با اشاره به اینکه ایرانی ها تقریبا 30 درصد غذاهایی که می خورند اضافه است، گفت: عوامل ژنتیک، مصرف غذاهایی اضافی و نداشتن تحرک بدنی کافی را از دیگر عوامل ابتلا به کبد چرب است.
ملک زاده به کاهش تحرک بدنی در ایران اشاره کرد و گفت: در مطالعاتی که اخیرا در ایران انجام شده نشان می دهد که نزدیک به 80 درصد مردم تحرک بدنی کافی ندارند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha