سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سازمان بیمه سلامت بیشتر به درمان های سرپایی و دارویی معتادان پرداخته می شود و درمان های اقامتی پرهیزمدار برای کسانی که می توانند از این بیمه استفاده کنند، تحت پوشش قرار ندارد.

بیمه سلامت، خدمات اقامتی معتادان را پوشش نمی دهد

سلامت نیوز: سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در سازمان بیمه سلامت بیشتر به درمان های سرپایی و دارویی معتادان پرداخته می شود و درمان های اقامتی پرهیزمدار برای کسانی که می توانند از این بیمه استفاده کنند، تحت پوشش قرار ندارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،پرویز افشار اظهار داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر از سازمان بیمه سلامت از سال 92 تا کنون که برای بیمه معتادان اعتبار دیده شده، راضی نیست و این مسأله واقعیت کاملا مشخصی است.


وی یادآور شد: پوشش بیمه درمان اعتیاد از سال 89 با تغییر قانون مبارزه با مواد مخدر و اصلاحات بند 2 ماده 15 برعهده وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی گذارده شد و این وزارتخانه مکلف به ایجاد پوشش بیمه درمان اعتیاد در بیمه های پایه و بستری است. همچنین وزارت رفاه مکلف شد تا نسبت به پوشش درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر به عنوان یک تکلیف خاص اقدام کند و این امر را به طور جدی مد نظر قرار دهد.


بر اساس بند ب ماده 15 قانون قانون مبارزه با مواد مخدر ( اصلاح شده در سال 96)، همه معتادان به مواد که سن آنها کمتر از 60سال باشد موظفند ظرف مدت شش ماه اقدام به ترک اعتیاد کنند. چنان چه پس از انقضای مهلت مقرر ترک اعتیاد نکرده باشند دادسرا آنها را به مراکز بازپروری اعزام می‌کند و این افراد تا ترک کامل اعتیاد در مرکز باقی خواهند ماند. انجام این امر و برنامه‌ریزی مربوطه بر عهده‌ ستاد است.


افشار اضافه کرد: سازمان بیمه سلامت اوایل امسال از وزارت رفاه جدا و به وزارت بهداشت ملحق شد اما مشکل بیمه سلامت به آن صورت که قانون تکلیف کرده، حل نشده است.


افشار خاطرنشان کرد: قانونگذار از سال 1392 اعتبارات سالانه را در سازمان بیمه سلامت برای بیمه معتادان درنظرگرفته است اما استفاده مطلوبی از این اعتبارات نداشتیم؛ زیرا افراد نیازمند این گونه خدمات، عمدتا معتادان متجاهری هستند که از دردهای مزمن مختلف رنج می برند.


معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: پروتکل اجرایی برای بیمه سلامت معتادان به دلیل وجود موانع، هر سال نوشته می شود و تا زمانی که دستورالعمل سال بعد نیامده است، کماکان دستورالعمل سال قبل از آن قابلیت اجرا دارد و اکنون همچنان دستورالعمل سال 96 اعمال می شود.


به گفته افشار، تاکنون فقط گروه های پرخطر از قبیل زنان، کودکان معتاد، افراد مبتلا به HIV و زندانیان آزاده شده از پوشش این بیمه برخوردار شده اند؛ درحالی که همه مردم باید از این پوشش بیمه ای برخوردار شوند.


معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: بودجه بیمه سلامت برای معتادان باید صرف درمان افرادی شود که بضاعت مالی ندارند و می خواهند به مراکز اقامتی غیردارویی یا کمپ ها بروند.


وی به سختگیری های سازمان بیمه سلامت در استان ها اشاره کرد و افزود: پرداخت مطالبات مراکز با تاخیر انجام می شود همچنین تعداد قابل توجهی از معتادان اسناد هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی ندارند در حالی که پیش شرط بهره مندی از خدمات بیمه ای احراز هویت است که در حال رایزنی با بیمه سلامت برای حل آنها هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha