یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴
کد خبر: 258348

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال 38 نفر به دلیل مسمومیت با گازمنواکسید کربن (CO) فوت کردند و به پزشکی قانونی ارجاع شدند.

گازگرفتگی جان 38 نفر را گرفت

سلامت نیوز:  اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: از ابتدای فروردین تا پایان شهریور امسال 38 نفر به دلیل مسمومیت با گازمنواکسید کربن (CO) فوت کردند و به پزشکی قانونی ارجاع شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، اداره کل پزشکی قانونی استان تهران روز یکشنبه اعلام کرد: این تعداد فوتی به دلیل گاز گرفتگی در استان تهران در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (1396) با 49نفر 22 درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش از تعداد فوتی های شش ماهه امسال 27نفر مرد و 11نفر زن بودند.

*هشدار و توصیه های پزشکی قانونی
پزشکی قانونی به استناد آمارهای موجود با هشدار نسبت به افزایش مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در نیمه دوم سال بر رعایت نکات ایمنی در نصب و بکارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و به هم میهنان توصیه می کند که در فصل پاییز و زمستان هموطنان در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.
شهروندان با استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.


گاز منو اکسید کربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی بر اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به خصوص در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون 250 برابر بیش از اکسیژن است. بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت می شود و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند و به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha