شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

ریشه های تکدی گری را می توان در چند عامل عمده جست‌و‌جو کرد که مهم ترین این عوامل شامل پیری و از کار افتادگی، مسائل خانوادگی، اعتیاد و معلولیت است، حتی تکدی‌گری را می توان یک انحراف اجتماعی نام برد که شخص در آن هیچ هدف مشخصی را ندارد و تنها یک مصرف‌کننده مطلق است.

تکدی‌گری یک انحراف اجتماعی است

سلامت نیوز:ریشه های تکدی گری را می توان در چند عامل عمده جست‌و‌جو کرد که مهم ترین این عوامل شامل پیری و از کار افتادگی، مسائل خانوادگی، اعتیاد و معلولیت است، حتی تکدی‌گری را می توان یک انحراف اجتماعی نام برد که شخص در آن هیچ هدف مشخصی را ندارد و تنها یک مصرف‌کننده مطلق است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،تکدی‌گری از ریشه های مختلفی مانند ریشه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، روانی، مذهبی و سیاسی برخوردار است، در تکدی‌گری چهار خصوصیت وجود دارد که یک متکدی از مسئولیت های اجتماعی خود معاف است، متکدی به خاطر نیازمندی مورد سرزنش قرار نمی گیرد و محتاج به کمک دیگران است در تولید هیچ مشارکتی ندارد و از دسترنج دیگران استفاده می کند، بنا به تعبیری که غربی ها از متکدی دارند، متکدی را به‌عنوان زالوی اجتماعی مطرح می کند. در حال حاضر با دو نوع تکدی گری در سطح جامعه مواجه هستیم که شامل تکدی گری پنهان و تکدی گری آشکار است که تکدی گری آشکار همان تکدی گری است که در سطح شهر و معابر آن را به وضوح می بینیم، اما تکدی گری پنهان شامل افرادی است که در خیابان ها یا کوچه ها اقدام به فال‌گیری یا معرکه گیری می کنند، اما علل موثر بر پدیده تکدی گری چند عامل می تواند باشد که اولین عامل موثر در بروز پدیده تکدی‌گری مسائل اقتصادی و اجتماعی است که البته به‌جز این موارد می توان به عملکرد نامناسب شرکت های بیمه ای و سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد، چرا که در حال حاضر نهادهای بیمه نتوانسته اند، به‌طور کامل وظایف خود را انجام دهند.

از این‌رو افراد در دوران پیری برای تامین هزینه های خود مجبور به تکدی گری هستند. رخوت و سستی را می توان از دیگر دلایل گرایش افراد به تکدی گری نام برد، چرا که بسیاری از افراد کسب درآمد از روش های آسان و بدون دغدغه را به‌کار کردن ترجیح می دهند. البته باید نقش تنش ها و مشکلات خانوادگی را در افزایش آمار متکدیان نیز دخیل دانست، چرا که طبق بررسی های به‌عمل آمده بسیاری از متکدیان به‌علت وجود اختلاف های خانوادگی یا طلاق به این پدیده نامناسب اجتماعی روی  می‌آورند. وجود اختلالات روانی نیز در انجام تکدی گری دخیل است، چرا که برخی از متکدیان تنها به علت بیماری های روحی و روانی که دارند به تکدی گری روی می آورند.

تکدی‌گری و شیوه‌های آن

به‌طور کلی شیوه های تکدی گری از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که برخی از افراد با استفاده از هر روشی در پی کسب درآمد بیشتر هستند که در برخی از موارد با اجاره کودکان، تظاهر به نقص عضو، خواباندن کودکان در معابر عمومی به عنوان مثال در روزهای بارانی کودکان را برای جلب ترحم هر چه بیشتر افراد کودکان روی سطح پیاده‌رو می‌خواباند و از این طریق درآمدزایی می کنند. پوشیدن لباس های مندرس نیز یکی دیگر از روش های تکدی گری به حساب می آید. سوءاستفاده از مذهب نیز یکی از شیوه های تکدی گری محسوب می شود، فقها نیز در خصوص تکدی‌گری دو دیدگاه دارند، بعضی از فقها تکدی گری را امری حرام می دانند و در مقابل برخی دیگر از فقها تکدی‌گری را امری مکروه می دانند، جدا از این نیز در چند ماده از قانون به تکدی گری اشاره شده است که در ماده 712 مجازات اسلامی آمده است که هر کسی که اقدام به تکدی گری کند یا به این کار کمک کند و از این روش امرار معاش کند. این شخص ولگرد محسوب می شود و در صورت دستگیری این فرد به یک تا سه ماه حبس محکوم خواهد شد. قانون دیگری نیز در این خصوص وجود دارد که اگر شخص طفل غیر رشید را به‌کار گیرد و موجب گدایی شود به دو  سه سال حبس محکوم می شود.

آثار تکدی گری را اگر بخواهیم بررسی کنیم، شامل برهم خوردن چهره شهر و نظم و امنیت اجتماعی، شکل‌گیری باندهای فساد، فحشا و خدشه به نظام جمهوری اسلامی را می توان از دیگر آثار مخرب پدیده تکدی گری در سطح جامعه نام برد. همانگونه که می دانیم بسیاری از افراد متکدی را معتادان تشکیل می دهند، این دسته از افراد تنها برای تامین هزینه های خرید مواد خود به تکدی گری در چهارراه‌ها و خیابان ها روی می‌آورند. از طرف دیگر برخی از افرادی که از شهرستان ها یا کشورهای دیگر به کلانشهرها مهاجرت می کنند، به‌دلیل نبود شغل مناسب به تکدی گری روی می آورند و به صورت گروهی این کار را انجام می دهند که در بیشتر موارد باعث بروز جرائم سازمان یافته در سایه این نوع از تکدی گری خواهیم بود و اینکه محل های تکدی‌گری را به دیگران با مبالغ بالا اجاره می دهند. به‌طور کلی فروش اعضای بدن، فروش مواد مخدر، فروش نوزادان و مواردی از این دست را می توان از این گروه‌های سازمان یافته انتظار داشت.

تکدی‌گری و تبعاتش

برهم‌زدن نظم و امنیت اجتماعی یکی دیگر از آسیب های اجتماعی تکدی گری محسوب می شود. در جامعه ای سالم به‌هنگام بروز این نوع ناهنجاری ها دیگر جامعه مورد قبول تمام افراد قرار نمی گیرد و در سایه آن می توان شاهد بروز آسیب های اجتماعی دیگر مانند دختران فراری، فرزندان طلاق، کودکان اجاره‌ای، اعتیاد، خشونت و مواردی از این دست بود. برخی از معتادان و افراد بدون سرپرست تنها برای تامین هزینه‌های زندگی کودکان خود را به باندهای تکدی گری اجاره می‌دهند و اینکه برخی از کودکان حاصل از روابط نامشروع نیز به این باندها سپرده می شوند. به عبارت ساده تر امروزه شاهد رواج تکدی گری سازمان یافته در سطح کلانشهرها هستیم که این خود تبعات منفی را به دنبال دارد و می تواند تعداد بیشتری از افراد را تحت تاثیر قرار دهد، اما برای مقابله با کاهش متکدیان در سطح شهر نیازمند اقدامات کارشناسی شده فرهنگی هستیم تا به مردم این آموزش داده شود که تحت هیچ شرایطی به افراد نیازمند در خیابان ها کمک نشود، چرا که در بیشتر موارد این افراد از وضعیت مالی مناسبی برخوردار هستند و تنها از تکدی‌گری به‌عنوان پوششی برای انجام کارهای خلاف سازمان یافته استفاده می کنند که این خود آثار منفی را بر اجتماع برجای می گذارد.

شیوه نوین تکدی‌گری

امروزه شاهد رواج شیوه های نوین تکدی گری در شهرها هستیم. به گونه ای که برخی از افراد با خانواده خود و با ظاهری مرتب از مردم تحت عناوین مختلف مانند خانواده بازمانده در راه و خانواده ای که توان تامین کرایه مسکن و تامین هزینه های درمانی کودک خود را ندارند، از مردم کمک طلب می کنند و از آنجا که مردم تحت تاثیر این افراد قرار می گیرند، به آنها کمک می کنند، اما در بیشتر موارد این افراد نیازمند نیستند، بلکه از این طریق به کسب درآمدهای بالا دست می یابند. با احیای دوباره اعتماد مردم به مساجد محلی و بازگشت مساجد به رسالت قدیمی خود که همان کمک به نیازمندان واقعی است، می توان انتظار داشت که تا حد زیادی آمار افراد متکدی در سطح جامعه کاهش یابد، چرا که مردم کمک خود را به مساجد و افراد مطمئن پرداخت می کنند و دیگر به متکدیان به ظاهر نیازمند سطح شهر کمکی نخواهند کرد که این خود عامل اصلی برای از بین رفتن تکدی گری در جامعه محسوب می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha