شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 259189

امروز به مناسبت دهم آذر، یکم دسامبر مصادف با روز جهانی ایدز با مدیر مرکز تحقیقات ایدز کشور به گفت و گو درباره این بیماری نشستیم. او درباره جای خالی اطلاع رسانی موثر درباره بیماری ایدز چنین می گوید: امروزه با آغاز به‌کار کمپین ها و سازمان های خصوصی شاهد افزایش اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری ایدز و راه های مقابله با آن هستیم.

سکوت دوای ایدز نیست

سلامت نیوز: امروز به مناسبت دهم آذر، یکم دسامبر مصادف با روز جهانی ایدز با مدیر مرکز تحقیقات ایدز کشور به گفت و گو درباره این بیماری نشستیم. او درباره جای خالی اطلاع رسانی موثر درباره بیماری ایدز چنین می گوید: امروزه با آغاز به‌کار کمپین ها و سازمان های خصوصی شاهد افزایش اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری ایدز و راه های مقابله با آن هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ،زهرا بیات جوزانی با اشاره به مطلب فوق اذعان می دارد: در حال حاضر بسیاری از سازمان های مردم نهاد زیر نظر وزارت بهداشت در این راه قدم برداشته اند که طبق آمار موجود تاثیر بسزایی در شناسایی بیماران مبتلا به ویروسHIV و همچنین انجام روش های درمان موثر و در نهایت کاهش آمار مبتلایان به این بیماری داشته است. او تاکید می‌کند: مسئولان امر به این موضوع پی برده اند که سکوت دوای درد این مساله نیست، بلکه در مقابل هر چه میزان اطلاع‌رسانی بیشتر باشد، به‌طور حتم تاثیر بسزایی در کاهش آمار مبتلایان این بیماری دارد. انجمن های مردم نهاد یا همان NGOها که در کشور فعالیت دارند، تا به امروز نظارت چندانی بر نحوه عملکرد آنها نبوده است.

بیات جوزانی می گوید: مرکز تحقیقات ایدز نهادی است که تمام پژوهش های در ارتباط با ایدز را انجام می دهد، هم فعالیت ها را برنامه ریزی می کند و آنها را پوشش می دهد، به‌طور کلی این سازمان تمام فعالیت های لازم در خصوص آموزش و حتی پیشگیری از بیماری ایدز را در کشور و البته زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت انجام می دهد. او در ارتباط با وظایف مرکز تحقیقات ایدز می افزاید: یکسان سازی آموزش ها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز یا حتی نحوه درمان را مهم ترین هدف مرکز تحقیقات ایدز دانست. بیات جوزانی دیگر وظیفه سازمان شمسا( سازمان فعال در زمینه ایدز) را یکسان سازی عملکرد سازمان های مردم نهاد عنوان می کند و می گوید: با ایجاد وحدت رویه در عملکرد سازمان های مردم نهاد می توان انتظار داشت که در مدت زمان کمتری به نتایج مطلوب دست یافت.

او تاکید می‌کند:در حال حاضر تعداد اعضای شمسا 72 سازمان مردم نهاد است، اما بیش از دو هزار سازمان مردم نهاد در این حوزه فعالیت می کنند که انتظار می رود با برنامه ریزی های صورت گرفته این تعداد را نیز عضو شبکه شمسا کنیم تا در سایه این مهم بتوانیم به اهداف و چشم اندازهای از پیش تعیین شده به راحتی دست یابیم. او در خصوص باشگاه یاران مثبت نیز می گوید: این باشگاه زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و سازمان بهزیستی است و مهم ترین هدف این باشگاه پایبندی افراد مبتلا به انجام درمان است، چرا که در حال حاضر برخی از افراد به رغم مطلع بودن از بیماری خود حاضر به انجام درمان نیستند که این خود معضل بزرگی در رابطه با بیماران مبتلا به ایدز است. بیات جوزانی در ادامه می افزاید: امروزه نزدیک به 40 باشگاه یاران مثبت در کشور فعالیت دارند و توانسته اند افراد بیشتری را به درمان ترغیب کنند که این خود برگ برنده ای برای باشگاه یاران مثبت است. باشگاه یاران مثبت یکی از قسمت هایی است که بعد از اینکه افراد وضعیت ابتلا به بیماری در آنها مشخص می شود، اقدام به ارائه خدمات حمایتی و خدمات آموزشی به بیماران می کند. بیات جوزانی می افزاید:در حال حاضر برنامه این کمپین که شامل پارک های اصلی مانند پارک لاله، پارک ملت، پارک چیتگر و الغدیر بوده با همکاری شهرداری تهران در حال اجرا است. کارشناسان مرکز تحقیقات علوم همراه با آموزشگران همسان مثبت باشگاه یاران مثبت و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی در پارک ها و مناطق دیگر حضور دارند. در این کمپین افراد ترغیب می شوند به انجام تست HIV و مشاوره برای آنها انجام می شود.


 من هم تست می‌دهم
مدیر مرکز تحقیقات ایدز کشور در پاسخ به این سوال که چرا مردم از انجام تستHIV واهمه دارند، می گوید: در ایران به‌دلیل نبود اطلاع رسانی کافی و رواج پدیده انگ زنی در جامعه همیشه این واهمه وجود دارد، اما باید به مردم اطلاع کافی در خصوص آزمایش HIV داده شود که فرد هر چقدر زودتر متوجه وضعیت خود شود، سریع‌تر می تواند خدمات دریافت کند و روند درمانی نیز کوتاه تر خواهد شد. بیات جوزانی ادامه می دهد: شعار امسال وزارت بهداشت همگام با سازمان بهداشت جهانی «من هم تست می دهم تا وضعیت خود را بدانم» کمپین بزرگی هم وزارت بهداشت در این خصوص راه اندازی کرده است، همگام با برنامه نود نود نود سازمان جهانی ایدز پیش می رویم، البته در حال حاضر با اهداف این سازمان فاصله داریم. نود اول یعنی نود درصد افراد مبتلا شده اند. نود دوم منظور نود درصدی که شناسایی شده اند مورد درمان قرار بگیرند و نود سوم یعنی بیمارانی که مورد درمان قرار گرفته اند، میزان ویروس در خون آنها به صفر برسد به طورحتم ما با این اهداف فاصله داریم، اما در راستای رسیدن به این اهداف گام های بلندی را وزارت بهداشت برداشته است و کمپین های بسیاری را در این خصوص راه اندازی کرده است.

او تاکید می‌کند: وزارت بهداشت مراکز زنان آسیب پذیررا راه اندازی کرده است که با ارائه اطلاعات به افراد تا حد زیادی بتواند در شناسایی افراد مبتلا به ایدز موفق عمل کند. بیات جوزانی در ارتباط با زنان مبتلا به ایدز می گوید: به طور حتم ایران امروزه در مرحله بیمار یابی است و توانسته زنان مبتلا به بیماری ایدز را تا حدودی شناسایی کند و به آنها اطلاعات لازم ارائه شده است، بسیاری از زنانی که در حال حاضر شناسایی کرده ایم، همسران معتادان تزریقی، افراد زندانی یا دارای همسران با رفتار پرخطر جنسی بودند یا اینکه خانم هایی بودند که خود در معرض خطر بودند و با اطلاع رسانی در کمپین ها احساس خطر کردند و تست HIV را داده اند و به‌درمان کار وصل شده اند.

اقدام مهم دیگری که در حال حاضر انجام می‌دهیم، هر چقدر تعداد افرادی که از وضعیت مطلع شوند و روند درمان را طی کنند باعث می شود که این اپیدمی کنترل شود و به بقیه افراد جامعه منتقل نشود. وی در ادامه می‌افزاید: امروزه استفاده از وسایل بهداشتی تنها راه پیشگیری از بارداری نیست، بلکه می تواند گزینه مناسبی برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی محسوب شود. زهرا بیات جوزانی درخصوص آمار کودکان مبتلا به ایدز بیان می کند: آمار کودکان مبتلا به ایدز درکشور به طرز چشمگیری کاهش یافته است. هرچند هنوز نتواسته ایم، آمار ابتلا به ایدز در کودکان را به صفر برسانیم. آمار کودکان مبتلا به ایدز انگشت شمار است که این مهم نیز به دلیل برنامه مادر به جنین وزارت بهداشت در کل کشور در حال انجام است و بسیار برنامه موفقی است و این آمار پایین کودکان مبتلا به ایدز نیز بیشتر به دلیل شناسایی نشدن به موقع مادران مبتلا به این بیماری است، چرا که آن دسته از مادرانی که مشکوک به ابتلا به این بیماری بودند به موقع شناسایی شده اند و توانسته اند با استفاده از دارو این بیماری را به کودک انتقال ندهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha