یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: برخی کودکان کار توسط باندهای مواد مخدر معتاد شده‌اند و گرفتار مافیای مواد مخدر هستند.

برخی کودکان کار گرفتار مافیای مواد مخدر هستند

سلامت نیوز:یک آسیب‌شناس اجتماعی گفت: برخی کودکان کار توسط باندهای مواد مخدر معتاد شده‌اند و گرفتار مافیای مواد مخدر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،مجید ابهری، آسیب‌شناس اجتماعی در خصوص وضعیت کودکان کار گفت: در تعریف کودکان کار باید گفت این گروه از بچه‌ها افرادی هستند که یا با پدر و یا با مادر زندگی می‌کنند و درواقع تک والد هستند و برخی از آن‌ها ناپدری و نامادری هم دارند. آنها صبح تا شب را در خیابان سپری می‌کنند و در پایان شب مجبورند تمام درآمد روزانه را به والد و یا ناپدری و نامادری خود تحویل دهند.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود: کودکان کار مختص ایران نیستند و در همه کشورها وجود دارند این در حالی است که به دلیل آن‌که ما با کشورهایی مانند افغانستان و عراق هم‌مرز هستیم و جنگ در این کشورها سبب مهاجرت بسیاری از این بچه‌ها به کشور ما شده است، به همین دلیل بیش از ۸۰ درصد کودکان کار به خانواده‌های مهاجران تعلق دارد. گل‌فروشی، دود کردن اسپند و پاک کردن شیشه‌های اتومبیل‌ها نیز مهم‌ترین کاری است که این بچه‌ها در کنار گدایی انجام می‌دهند.

این آسیب‌شناس اجتماعی در ادامه تصریح کرد: البته در برخی از مناطق تهران بچه‌ها در کارگاه‌های غیرقانونی مثل آجرپزی و شیشه‌سازی کار می‌کنند و دستمزدهای اندکی هم دریافت می‌کنند. کار در این محیط‌های غیر بهداشتی سبب می‌شود این بچه‌ها به انواع بیماری استخوانی، پوستی و گوارشی مبتلا شوند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این کودکان مجبورند در گروه‌های مواد مخدر کار کنند و همین موضوع سبب می‌شود که تعداد زیادی از آن‌ها گرفتار مواد مخدر شوند و این موضوع سبب می‌شود که وابستگی آن‌ها به مواد مخدر، آن‌ها را در این گروه‌ها نگه دارد.

ابهری در ادامه افزود: این باندها باید از سوی سازمان‌های قضائی شناسایی و بچه‌ها از زیر یوغ این افراد خارج شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha