استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 30 درصد محصولات آرایشی در بازار از ترکیباتی تهیه شده اند که کارکرد غدد و هورمون های بدن را مختل می کنند.

30 درصد لوازم آرایشی بازار اختلال هورمونی ایجاد می کنند

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: 30 درصد محصولات آرایشی در بازار از ترکیباتی تهیه شده اند که کارکرد غدد و هورمون های بدن را مختل می کنند.



به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،نرگس اعتمادی افزود: ترکیبات موجود در لوازم آرایشی باعث می شود نظم تولید و ترشح هورمون ها در بدن به هم ریخته و روی قدرت باروری اثر منفی بگذارد.


وی اظهار داشت: سرب یکی از اساسی ترین مواد تشکیل دهنده محصولات با دوام آرایشی است که به همراه پارابن، سرطان، مشکلات پوستی و بسیاری از بیماری های دیگر را به همراه می آورد.


اعتمادی گفت: این ماده درون رژ لب ها بسیار فراوان است. این موضوع هنگامی خطرناک می شود که زنان رژ لب را قورت می دهند، به این ترتیب سرب به سرعت جذب مغز شده و آسیب مغزی را به همراه می آورد.


وی تاکید کرد: محصولات آرایشی نه تنها هیچ اثر مثبتی بر روی پوست ندارد، بلکه باعث بسته شدن منافذ پوست شده، خطر ابتلا به چین و چروک و پیری زودرس را افزایش می دهد.


این فوق تخصص پوست ادامه داد: استفاده زیاد از محصولات آرایشی باعث می شود به مرور زمان منافذ پوست بسته شود و خطر افزایش جوش ها و حساسیت های پوستی پیدا و ضایعات آکنه ای بروز کنند.


اعتمادی اضافه کرد: بسیاری از ترکیبات آرایشی چرب هستند و با بستن منافذ طبیعی پوست، جوش های ریزی روی پوست ظاهر می شود و ممکن است التهاب ایجاد کند.


به گفته این پزشک، این مسئله به ویژه در دختران جوان که پوست های چرب دارند، شایع تر است و اگر لوازم آرایشی به صورت مشترک استفاده شود، آلودگی های میکروبی و قارچی را برای مصرف کننده در پی دارد.
اعتمادی افزود: لوازم آرایشی که توسط خریداران مختلف تست می شود تا در نهایت به دست مصرف کننده می رسد می تواند آلودگی و عفونت قارچی داشته باشد و فرد را دچار عوارض متعدد کند.


وی توصیه کرد: افراد باید علاوه بر توجه به شکل بسته بندی و پلمب بودن محصول، به استانداردهای وزارت بهداشت و استانداردهای تولیدکننده به هنگام خرید دقت کنند تا کمتر دچار این عوارض شوند.


اعتمادی گفت: تاریخ مصرف لوازم آرایشی بسیار مهم است زیرا این محصولات با اتمام تاریخ مصرف عوارض جدی برای مصرف کننده به همراه دارد که از شایعترین آنها ایجاد جوش های قرمز، سرسفید عفونی و میکروبی در سطح پوست است.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: لوازم آرایشی مانند ریمل و خط چشم، به علت داشتن قطران ذغال سنگ، سرطان زا هستند.
اعتمادی اظهار داشت: کشیدن بیش از حد مداد چشم در اطراف چشم، باعث آسیب به بینایی و کاهش دید می شود.


وی افزود: امروزه استفاده از لوازم آرایشی در میان مردان نیز رواج بسیاری دارد در حالی که این لوازم به شدت برای پوست آسیب زا هستند و پیری زودرس را به وجود می آورند.

 کل مصرف فرآورده های آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 حدود 7.2 میلیارد دلار بوده است که در میان کشورهای منطقه، ایران با 2.1 میلیارد دلار با فاصله کمی از عربستان (2.2 میلیارد دلار) و در رده هفتم دنیا قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha