به راحتی راه می‌رود. نه زیر پایش ویلچر است و نه عصایی در دست دارد. 34 سال است که در کنار معلولان است و بخش زیادی از روزها را همراه آنها سپری می‌کند؛ از روزی که تصمیم گرفت با اتکا به مهارت ورزشی که از کودکی کسب کرده بود، دوره‌های مربیگری معلولان را بگذراند و برای رفع بخشی از محدودیت‌های برادر معلولش آستین همت بالا بزند.

معلولان کهریزک را تنها نمی‌گذارم

سلامت نیوز:به راحتی راه می‌رود. نه زیر پایش ویلچر است و نه عصایی در دست دارد. 34 سال است که در کنار معلولان است و بخش زیادی از روزها را همراه آنها سپری می‌کند؛ از روزی که تصمیم گرفت با اتکا به مهارت ورزشی که از کودکی کسب کرده بود، دوره‌های مربیگری معلولان را بگذراند و برای رفع بخشی از محدودیت‌های برادر معلولش آستین همت بالا بزند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ،آغاز این مسیر برای «هرمز صادقی» برای کمک به برادر آغاز شد، اما نتیجه‌اش سال‌ها حرکت در این مسیر بود. در روزهایی که 25 سال از مربیگری صادقی در تیم‌ملی دوومیدانی معلولان می‌گذرد به یکی از جلسات تمرین او در آسایشگاه کهریزک آمده‌ایم. 

ساعت از 5 عصر گذشته و هوای محوطه آسایشگاه کهریزک هرلحظه سردتر می‌شود. مربی دوومیدانی تیم‌ملی معلولان انتهای حیاط، داخل زمین چمنی که برای تمرینات معلولان تعبیه شده و پشت ویلچر یکی از شاگردان ایستاده است، به سراغش می‌رویم. دست‌های پنهان شده در جیب را از گرمکن ورزشی بیرون آورده و به سمت یکی از بچه‌های گروه می‌رود که برای نشستن روی جایگاه پرتاب وزنه به کمک او نیاز دارد. ضمن توجه به فعالیت تک تک بچه‌ها، آمادگی‌اش را برای پاسخگویی به سؤال‌های هم اعلام می‌کند.

فعالیت ورزشی صادقی از 9 سالگی با تشویق‌ها و حمایت‌های پدرش آغاز شد و کم و بیش در بیشتر رشته‌ها با فوتبال، کشتی، ژیمناستیک، رشته‌های رزمی، شنا و دوومیدانی مهارت پیدا کرد. او می‌گوید: «ورزش نکردن برادر معلولم به دلیل محدودیت‌هایی که سد راهش بود، بزرگ‌ترین دغدغه ذهنی‌ام بود. با همین ذهنیت دوران دانشجویی در کلاس‌های مربیگری معلولان که در دانشگاه برگزار می‌شد، شرکت کردم و مدرک مربیگری را گرفتم.»

وی ادامه می‌دهد: «سال 1362 برای آموزش ورزش به برادرم عزمم را جزم کردم، اما فقط یک سال از تمرین‌های ما گذشته بود که او را از دست دادم.» صادقی می‌گوید: «فوت او باعث نشد که من از این کار دست بکشم و تصمیم گرفتم برای شادی روح او، مربیگری‌ام را این بار با در نظر گرفتن همه معلولان ادامه دهم. در بحبوحه جنگ تحمیلی بچه‌های رزمنده و جانباز در آسایشگاه‌ها مستقر بودند. بنابراین فعالیتم را با این قشر در آسایشگاه جانبازان و معلولان ثارالله، قیطریه و یافت‌آباد شروع کردم. سال 1367 بعد از گذراندن دوره مربیگری بین‌المللی در مالزی و بعد از مربیگری در پیست دوومیدانی دانشگاه علم و صنعت، سال 1372 به‌عنوان مربی تیم‌ملی دوومیدانی معلولان انتخاب شدم. همچنان ضمن اینکه در این سمت فعالیت می‌کنم، 3 روز در هفته به این آسایشگاه و 3 روز هم در ورزشگاه شهید قیانوری منطقه 19 حضور دارم.»

 عاشق خدمت به شاگردان


«آقای صادقی، آقا صادقی! پرتاب را نگاه می‌کنید؟!‌» با صدای یکی از بچه‌ها نگاهش را از ما می‌گیرد و تمام و کمال توجه خود را به صاحب صدا می‌دهد. لحظاتی بعد توجهش به یکی از شاگردان که به تنهایی در گوشه زمین ایستاده جلب شده و سراسیمه به سویش می‌رود. در حالی‌که در گوشش چیزی می‌گوید، ویلچرش را تا نزدیکی شاگردان دیگر هدایت می‌کند.
«درک شرایط معلولان برای فردی که از سلامت جسمی برخوردار است کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد، اما رابطه صادقی با شاگردانش آنقدر صمیمی است که انگار تفاوتی بین او و بچه‌ها وجود ندارد.»

این حرف را یکی از شاگردانش می‌گوید که از حضور او در این محوطه خیلی خوشحال است. از مدال‌آفرینان المپیک و جاکارتا گرفته تا مددجویان آسایشگاه کهریزک اینجا حضور دارند. «حسین خرسند امیری» که چندی پیش در مسابقات پاراآسیایی جاکارتا در رشته پرتاب دیسک عنوان قهرمانی را از آن خود کرده است، می‌گوید: «این مربی وقت زیادی برای شاگردانش صرف می‌کند و موفقیت آنها برایش خیلی قابل اهمیت است. بارها دیده‌ام که اوقات فراغت خود را صرف تمرین بچه‌ها می‌کند و موفقیت تک تک ما را موفقیت خود می‌داند.» مربیگری صادقی برای شاگردانی که در مسابقات المپیک و آسیایی از سال 2004 تاکنون صاحب مدال شده‌اند بهانه می‌کنیم تا درباره حضورش در این مجموعه جنوب شهر سؤال کنیم.

او با اشاره به اینکه حدود 15 سال پیش با این مرکز آشنا شده و مربیگری در اینجا را آغاز کرده است، می‌گوید: «آسایشگاه کهریزک فضای مناسبی برای یافتن استعدادهای ورزشی معلولان است و با توجه به پیستی که به ورزش معلولان اختصاص داده شده بود، نظرم را برای آموزش به این قشر جلب کرد.» وی ادامه می‌دهد: «در حال حاضر 26 شاگرد دارم که شامل مدال‌آوران و مددجویان مبتدی این مجموعه می‌شود. با وجود سختی‌های رفت و آمد حضور در این جا و وقت گذراندن با این افراد برایم از هر چیزی لذتبخش‌تر است و تا روزی که نفس در بدن داشته باشم خدمتگزار آنها خواهم بود.»

 دوره‌های ورزشی رایگان در کهریزک
حسین خرسند امیری|قهرمان مسابقات پاراآسیایی
18 نوع فعالیت ورزشی در هیئت ورزش معلولان انجام می‌شود که معلولان می‌توانند به‌صورت رایگان از آنها بهره‌مند شوند. مربی تیم‌ملی دوومیدانی معلولان با بیان این مطلب می‌گوید: «معلولان 14 تا 25 سال برای آموزش دوره‌های دوومیدانی ابتدا 10 جلسه را به‌صورت آزمایشی می‌گذرانند و درصورت تشخیص استعدادشان برای مدال‌آوری در این رشته عضو ثابت کلاس‌ها می‌شوند.» وی ادامه می‌دهد: «علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره‌ها بعداز ظهر روزهای فرد به پیست دوومیدانی آسایشگاه کهریزک مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر هم با شماره‌های 66724790 و 66724781 تماس بگیرند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha