چهارشنبه هفته پیش (۱۲ دی‌ماه)، بویی نامطبوع هوای برخی مناطق تهران را دربرگرفت و موجب آزار و نگرانی شهروندان شد. با وجود گمانه‌زنی‌های متعدد در مورد منشا بو، مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طی برنامه‌ای ویژه و فشرده «ترکیبات آلی و گازهای محیطی» را در مناطقی از تهران که شدت بو بالا بود، پایش می‌کند.

پایش ویژه «بو» در هوای پایتخت

سلامت نیوز:چهارشنبه هفته پیش (۱۲ دی‌ماه)، بویی نامطبوع هوای برخی مناطق تهران را دربرگرفت و موجب آزار و نگرانی شهروندان شد. با وجود گمانه‌زنی‌های متعدد در مورد منشا بو، مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اعلام کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طی برنامه‌ای ویژه و فشرده «ترکیبات آلی و گازهای محیطی» را در مناطقی از تهران که شدت بو بالا بود، پایش می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،شینا انصاری  افزود: برای تعیین پارامترهای مولد بو باید با استفاده از پمپ‌های مکنده از مناطقی که در آن شدت بو بالاست، نمونه‌برداری و به آزمایشگاه گاز کروماتوگرافی برای تعیین پارامترها منتقل شود.

وی تاکید کرد: در مورد بوی نامطبوعی که عصر روز چهارشنبه (۱۲ دی)، در برخی مناطق تهران منتشر شد به‌نظر می‌رسد باید در مکان‌های که شدت بو بیشتر بود نمونه‌برداری از هوای محیط با پمپ‌های مکنده صورت گیرد و پس از انتقال به آزمایشگاه، نوع گاز متصاعد شده شناسایی شود بنابراین به منظور جلوگیری از مشکل احتمالی آتی ، دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت زیست با همکاری اداره کل محیط زیست استان تهران طی هفته جاری برنامه فشرده‌ و ویژه‌ای را به منظور پایش ترکیبات آلی فرار و گازهای محیطی، در مناطقی از تهران که بیشترین گزارش شدت بو را داشته‌اند، انجام می‌دهد.


سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه سنجش شدت بو دارد

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه این سازمان طی سال‌های گذشته به دلیل فعالیت واحدهای مختلف از قبیل کشتارگاه‌های دام و طیور، واحدهای روغن نباتی، برخی سیستم‌های ناکارآمد تصفیه فاضلاب، واحدهای دپو و دفع زباله و سایر واحدهایی که به نحوی با فعالیت خود تولید بو و ایجاد مزاحمت برای ساکنان همجوار را موجب شده‌اند شکایت‌هایی متعددی دریافت می‌کرد. نمونه شاخص این وضعیت، بوی بد منتشر شده در مسیر فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به تهران است. به همین علت سازمان حفاظت محیط زیست به منظور تعیین سهم واحدهای مولد بو در مسیر فرودگاه امام، نسبت به خرید دستگاه سنجش بو اقدام کرد.

به گفته انصاری، این دستگاه که به شکل پرتابل است، می‌تواند کمیت بو را در واحد OU ( واحد بو در هر مترمکعب) تعیین کند اما نمی‌تواند پارامترهای تشکیل دهنده بو را مشخص کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان شناسایی منشا بو از طریق دستگاه سنجش بود وجود دارد؟ گفت: بوی نامطبوع روز چهارشنبه در سطح وسیعی منتشر شد و غیرنقطه‌ای (non source) به نظر می ‌رسید بنابراین دستگاه سنجش بو در این زمینه کاربرد ندارد و برای شناسایی نوع آلاینده باید در مکان‌های با شدت بو نمونه‌برداری از هوای محیط با پمپ‌های مکنده صورت گیرد تا نوع گاز متصاعد شده شناسایی شود.

 حسین شهبازی - مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - روز پنجشنبه (۱۳ دی)، با اشاره به اینکه هنوز منبع بوی نامطبوع تهران شناسایی نشده است، به ایسنا گفته بود که با توجه با افزایش غلظت آلاینده‌های مختلف تهران از جمله دی‌اکسیدگوگرد در عصر روز چهارشنبه (۱۲ دی) می‌توان نتیجه گرفت که در این روز یک منبع گوگرد دار باعث افزایش شاخص آلاینده‌های تهران شده بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha