یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 263012

فوق تخصص کلیه گفت: سرطان کلیه یکی از موذی ترین بیماری ها است که معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود و مهمترین علامت آن وجود خون در ادرار (هماچوری) است که با مشاهده آن باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد.

هماچوری، شایعترین نشانه سرطان کلیه

سلامت نیوز: فوق تخصص کلیه گفت: سرطان کلیه یکی از موذی ترین بیماری ها است که معمولا در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شود و مهمترین علامت آن وجود خون در ادرار (هماچوری) است که با مشاهده آن باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مهدی کرمانی افزود: سرطان کلیه به صورت اتفاقی و در بررسی ها و چکاب کلیه با سونوگرافی یا سی تی اسکن تشخیص داده می شود و این بیماری نسبت به شیمی درمانی و رادیوتراپی مقاوم است.


این پزشک، سرطان کلیه را یکی از 10 سرطان شایع دانست و اظهار داشت: این بیماری بیشتر مردان بالای 50 سال را گرفتار می کند و وجود خون در ادرار از مهمترین علایم آن است.


کرمانی توضیح داد: خون در ادرار که به عنوان «هماچوری» شناخته می شود، از علایم بارز ابتلا به سرطان کلیه است و اغلب حتی مقدار بسیار کمی خون در ادرار، می تواند باعث تغییر رنگ آن شود.


وی ادامه داد: گاهی خون در ادرار آنقدر ناچیز است که تنها با آزمایش ادرار می توان آن را تشخیص داد و از آنجایی که عواملی مانند عفونت مثانه، سنگ گلیه، کیست یا التهاب نیز باعث وجود خون در ادرار می شوند، باید در صورت مشاهده این علامت به پزشک مراجعه کرد.


این فوق تخصص کلیه، درد پایین کمر را نیز از دیگر علایم این سرطان بیان کرد و افزود: بسیاری افراد این درد را تجربه نمی کنند تا زمانی که سرطان به مراحل پیشرفته برسد، درد ناشی از سرطان کلیه در یک طرف از پهلو و بالاتر از لگن احساس می شود و این درد می تواند مانند یک درد مبهم باشد.
به گفته وی، وجود توده در شکم می تواند علامت هشداردهنده ابتلا به سرطان کلیه باشد، حس کردن توده کلیوی سخت است چون بیشتر در اعماق شکم وجود دارد و کشف این توده پزشک را وادار به سفارش آزمایش هایی مانند سونوگرافی و سی تی اسکن می کند.


کرمانی افزود: از دست دادن اشتها، تب و از دست دادن وزن نیز از نشانه های رایج سرطان کلیه است و اگر بیمار این علایم را داشت، باید به پزشک مراجعه کند.
این پزشک خاطرنشان کرد: بیشتر علائم بالینی سرطان کلیه، تا رسیدن به مراحل پیشرفته نمایان نمی شود، به همین دلیل مهم است که در صورت مشاهده هر کدام از علایم بیان شده، به پزشک مراجعه شود.
وی تصریح کرد: بسیاری از انواع سرطان کلیه خوش خیم و قابل پیشگیری هستند و اگر هرچه زودتر به پزشک مراجعه شود، گزینه های درمانی بیشتری نیز برای بهبودی وجود دارد.

 سرطان کلیه جزو 10 سرطان شایع محسوب می شود و به گزارش انجمن سرطان آمریکا، سالانه 62 هزار مورد جدید ابتلا در آمریکا تشخیص داده می شود و حدود 14 هزار نفر جان خود را از دست می دهند. شواهد نشان می دهد که این آمار روز به روز در حال افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha