چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 345849

سرطان کلیه زمانی ایجاد می شود که سلول های کلیه شما تغییر کرده و خارج از کنترل رشد کنند. افراد مبتلا به سرطان کلیه ممکن است متوجه درد پهلو، فشار خون بالا، خون در ادرار و علائم دیگر شوند. درمان سرطان کلیه شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است. مانند همه سرطان‌ها، تشخیص زودهنگام کلید درمان موفقیت‌آمیز است.

سرطان کلیه ، پیشگیری،تشخیص و درمان

سرطان کلیه چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلیولند کلینییک ، سرطان کلیه رشد غیر طبیعی سلول ها در بافت کلیه شما است. با گذشت زمان، این سلول ها توده ای به نام تومور را تشکیل می دهند. سرطان زمانی شروع می شود که چیزی باعث تغییر در سلول ها می شود و آنها بدون کنترل تقسیم می شوند.

یک تومور سرطانی بدخیم می تواند به سایر بافت ها و اندام های حیاتی گسترش یابد. وقتی این اتفاق می افتد، متاستاز نامیده می شود .

سرطان کلیه چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

سرطان کلیه در افراد بین 65 تا 74 سال شایع است. مردان دو برابر زنان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. سرطان کلیه در کودکان بسیار کمتر است. با این حال، سالانه 500 تا 600 کودک مبتلا به تومور ویلمز (نوعی سرطان کلیه) در ایالات متحده تشخیص داده می شوند.

انواع سرطان کلیه چیست؟

انواع مختلفی از سرطان کلیه وجود دارد، از جمله:

کارسینوم سلول کلیه (RCC)

این نوع شایع ترین شکل سرطان کلیه در بزرگسالان است و 85 درصد از کل سرطان های کلیه را تشکیل می دهد. کارسینوم سلول کلیه معمولاً به صورت یک تومور منفرد در یک کلیه ایجاد می شود، اما می تواند هر دو کلیه را تحت تأثیر قرار دهد. سرطان در سلول‌هایی که لوله‌های کلیه را پوشانده‌اند شروع می‌شود. شایع‌ترین نوع RCC، کارسینوم سلول‌های کلیوی شفاف (ccRCC) است.

سرطان سلول انتقالی

کارسینوم سلول انتقالی 6 تا 7 درصد از کل سرطان های کلیه را تشکیل می دهد. این سرطان معمولاً از ناحیه ای شروع می شود که حالب شما به قسمت اصلی کلیه شما متصل می شود. این ناحیه لگن کلیه شما نامیده می شود. کارسینوم سلول انتقالی همچنین می تواند در حالب یا مثانه شما رخ دهد.

سارکوم کلیه

این نوع کمترین شکل سرطان کلیه است و تنها 1 درصد از موارد سرطان کلیه را تشکیل می دهد. این بیماری در بافت های همبند کلیه ها شروع می شود و در صورت عدم درمان، می تواند به اندام ها و استخوان های مجاور گسترش یابد.

تومور ویلمز

این نوع شایع ترین نوع سرطان کلیه در کودکان است. حدود 5 درصد از سرطان های کلیه را تشکیل می دهد.

علائم سرطان کلیه چیست؟

سرطان کلیه ممکن است در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ایجاد نکند. اما با رشد تومور، علائم ممکن است ظاهر شوند. به همین دلیل، سرطان کلیه اغلب تا زمانی که شروع به گسترش نکرده باشد، تشخیص داده نمی شود.

علائم سرطان کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خون در ادرار ( هماچوری )
  • یک توده یا توده در ناحیه کلیه
  • درد پهلو
  • خستگی
  • یک حس کلی از خوب نبودن
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • تب خفیف
  • درد استخوان
  • فشار خون بالا
  • کم خونی
  • کلسیم بالا

سرطان کلیه ، پیشگیری،تشخیص و درمان

علت اصلی سرطان کلیه چیست؟

علت دقیق سرطان کلیه مشخص نیست، اما عوامل خطر خاصی وجود دارند که ممکن است شانس ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. شامل:

  • سیگار کشیدن : افرادی که سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند. علاوه بر این، هر چه فرد مدت طولانی تری سیگار بکشد، خطر بیشتری دارد.
  • چاقی : چاقی یک عامل خطر برای سرطان کلیه است. به طور کلی، هر چه فرد اضافه وزن بیشتری داشته باشد، این خطر بیشتر است.
  • فشار خون بالا : فشار خون بالا با افزایش خطر ابتلا به سرطان کلیه مرتبط است.
  • سابقه خانوادگی : افرادی که اعضای خانواده آنها مبتلا به سرطان کلیه هستند ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داشته باشند.
  • پرتودرمانی : زنانی که برای سرطان اندام‌های تناسلی خود تحت پرتو درمانی قرار گرفته‌اند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان کلیه در آنها کمی افزایش یابد.
  • تغییرات ژن (جهش) : ژن ها حاوی دستورالعمل هایی برای عملکرد یک سلول هستند. تغییرات در ژن های خاص می تواند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهد.
  • درمان طولانی مدت دیالیز : دیالیز زمانی استفاده می شود که کلیه های فرد به درستی کار نمی کنند.
  • کمپلکس توبروس اسکلروزیس : توبروس اسکلروزیس یک بیماری است که باعث تشنج و ناتوانی های ذهنی و همچنین تشکیل تومور در بسیاری از اندام های مختلف می شود.
  • بیماری فون هیپل-لیندو (VHL) : افراد مبتلا به این اختلال ارثی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه هستند. این اختلال باعث ایجاد تومورهای غیرسرطانی در رگ های خونی شما، به طور معمول در چشم و مغز شما می شود.

تومور روی کلیه چقدر جدی است؟

بستگی دارد. برخی از تومورهای کلیه خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. این تومورها به طور کلی کوچکتر از تومورهای سرطانی هستند و به سایر قسمت های بدن شما سرایت نمی کنند. برداشتن با جراحی رایج ترین درمان برای تومورهای غیر سرطانی کلیه است. چه تومور کلیه شما سرطانی باشد یا غیرسرطانی، باید در اسرع وقت درمان را پیش ببرید تا از عوارض جلوگیری کنید.

بیشتر بدانید: پیش بینی سرطان کلیه پنج سال قبل از تشخیص

سرطان کلیه چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر علائم سرطان کلیه را دارید، پزشک یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی انجام می دهد. او همچنین ممکن است آزمایش های خاصی را تجویز کند که می تواند به تشخیص و ارزیابی سرطان کمک کند. این آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تجزیه و تحلیل ادرار

نمونه ای از ادرار شما آزمایش می شود تا مشخص شود که آیا خون دارد یا خیر. حتی آثار بسیار کوچکی از خون که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست را می توان در آزمایش نمونه های ادرار تشخیص داد.

آزمایش خون

این آزمایش‌ها تعداد هر یک از انواع مختلف سلول‌های خونی را می‌شمارند و همچنین الکترولیت‌های مختلف بدن شما را بررسی می‌کنند. آزمایش خون می‌تواند نشان دهد که تعداد گلبول‌های قرمز خون خیلی کم است (کم خونی)، یا عملکرد کلیه شما مختل شده است (با مشاهده کراتینین)

سی تی اسکن

این آزمایش اغلب با کنتراست داخل وریدی (رنگ) انجام می شود. افراد مبتلا به اختلال عملکرد کلیه ممکن است نتوانند رنگ را دریافت کنند.

ام آر آی (MRI)

این آزمایشی است که با استفاده از یک آهنربای بزرگ، امواج رادیویی و کامپیوتر، تصاویری از داخل بدن شما تولید می‌کند.

بیشتر بدانید: بایدها و نبایدهای ام‌آرآی

اولتراسوند

این آزمایش از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می کند که از طریق بافت های بدن منتقل می شود تا تصاویری را ایجاد کند که روی مانیتور نمایش داده می شوند. این آزمایش برای تشخیص تومورهایی که چگالی متفاوتی با بافت های سالم دارند، مفید است.

بیوپسی توده کلیوی

در طی این روش، یک سوزن نازک به تومور وارد می شود و نمونه کوچکی از بافت شما برداشته می شود ( بیوپسی ). آسیب شناس بافت را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا ببیند آیا سلول های سرطانی وجود دارد یا خیر. از آنجایی که نمونه برداری برای سرطان کلیه همیشه کاملاً قابل اعتماد نیست، پزشک ممکن است این آزمایش را توصیه نکند.

بیشتر بدانید: تشخیص زودرس سرطان کلیه با یک آزمایش جدید

مراحل سرطان کلیه چیست؟

بیشتر سرطان ها بر اساس مرحله گروه بندی می شوند، توصیفی از سرطان که به برنامه ریزی درمان کمک می کند. مرحله سرطان بر اساس موارد زیر است:

  • محل و اندازه تومور
  • میزان تأثیر غدد لنفاوی شما
  • درجه گسترش سرطان به سایر بافت ها و اندام ها

پزشک از اطلاعات آزمایش‌های مختلف از جمله CT، MRI و بیوپسی برای تعیین مرحله سرطان استفاده می‌کند.

  • مرحله :یک تومور 7 سانتی متر یا کوچکتر است و فقط در کلیه شما قرار دارد. به غدد لنفاوی یا بافت های دیگر سرایت نکرده است. (گره های لنفاوی فیلترهای کوچکی هستند که میکروب ها و سلول های سرطانی را به دام می اندازند و سلول های مبارزه کننده با عفونت را ذخیره می کنند).
  • مرحله دوم : تومور بزرگتر از 7 سانتی متر است اما هنوز فقط در کلیه شما وجود دارد. به غدد لنفاوی یا بافت های دیگر سرایت نکرده است.
  • مرحله :سوم تومور به رگ های خونی اصلی شما - سیاهرگ کلیوی یا به بافت اطراف کلیه یا غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.
  • مرحله چهارم : تومور در خارج از کلیه به غده فوق کلیوی شما (غده کوچکی که در بالای کلیه شما قرار دارد) یا به غدد لنفاوی دوردست یا سایر اندام ها گسترش یافته است.

تومورها نیز درجه بندی می شوند، که روشی برای رتبه بندی تومور بر اساس میزان غیر طبیعی بودن سلول های آن است. درجه بندی تومور همچنین می تواند به پزشک بگوید که احتمال رشد تومور چقدر سریع است. تومورهایی که سلول های آنها شبیه سلول های طبیعی نیستند و به سرعت تقسیم می شوند، تومورهای درجه بالا نامیده می شوند. تومورهای درجه بالا نسبت به تومورهای درجه پایین تمایل به رشد و گسترش سریعتر دارند.

سرطان کلیه ، پیشگیری،تشخیص و درمان

سرطان کلیه چگونه درمان می شود؟

درمان سرطان کلیه به مرحله و درجه تومور و همچنین سن و سلامت کلی شما بستگی دارد. گزینه ها شامل جراحی، پرتودرمانی، ابلیشن، درمان دارویی هدفمند، ایمونوتراپی و گاهی اوقات شیمی درمانی است.

عمل جراحی

جراحی درمان انتخابی برای اکثر مراحل سرطان کلیه است. ممکن است چندین گزینه جراحی در نظر گرفته شود، از جمله:

  • نفرکتومی جزئی : جراح بخشی از کلیه شما را که حاوی تومور است برمی دارد.
  • نفرکتومی رادیکال : جراح کل کلیه و مقداری از بافت اطراف آن را برمی دارد. آنها همچنین ممکن است برخی از غدد لنفاوی را در این ناحیه بردارند.

هنگامی که یک کلیه برداشته می شود، کلیه باقی مانده معمولاً قادر به انجام کار هر دو کلیه است.

ابلِیشن

گاهی اوقات گرما و سرما می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند. افرادی که کاندید عمل جراحی نیستند ممکن است از کرایوآبلیشن یا فرسایش رادیویی بهره ببرند.

  • کرایو ابلیشن : در طی این روش، پزشک یک سوزن را از طریق پوست شما وارد تومور کلیه می کند. سپس سلول های سرطانی را با گاز سرد منجمد می کند.
  • فرسایش با فرکانس رادیویی :پزشک یک سوزن را از طریق پوست شما وارد تومور کلیه می کند. سپس یک جریان الکتریکی از سلول های سرطانی عبور می کند تا آنها را از بین ببرد.

پرتو درمانی

اگر شما فقط یک کلیه دارید یا اگر واجد شرایط جراحی نباشید، ممکن است پزشک پرتودرمانی را توصیه کند. پرتودرمانی اغلب برای کاهش علائم سرطان کلیه مانند درد استفاده می شود.

درمان دارویی هدفمند

دارودرمانی هدفمند ویژگی های خاصی را که به رشد سلول های سرطانی کمک می کند، مسدود می کند. به عنوان مثال، این داروها می توانند رشد رگ های خونی جدید یا پروتئین هایی را که سرطان را تغذیه می کنند، متوقف کنند.

درمان دارویی هدفمند اغلب زمانی استفاده می شود که جراحی گزینه ای نباشد. در برخی موارد، این داروها ممکن است پس از جراحی برای کاهش خطر عود سرطان تجویز شوند.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی از داروهای خاصی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما استفاده می کند . به نوبه خود، این به بدن شما کمک می کند تا سلول های سرطانی را به طور موثرتری شناسایی و از بین ببرد. ایمونوتراپی ممکن است به عنوان یک درمان مستقل یا همراه با جراحی انجام شود.

شیمی درمانی

شیمی درمانی یک درمان استاندارد برای سرطان کلیه نیست. اما در برخی موارد می تواند مفید باشد. معمولاً فقط پس از انجام ایمونوتراپی و درمان دارویی هدفمند. داروهای شیمی درمانی از طریق دهان یا از طریق ورید مصرف می شوند و به طور کلی به خوبی تحمل می شوند.

آیا سرطان کلیه قابل پیشگیری است؟

از آنجایی که علت دقیق سرطان کلیه ناشناخته است، راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. با این حال، ممکن است بتوانید با سیگار نکشیدن و کنترل برخی شرایط مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی، خطر خود را کاهش دهید.

با وجود سرطان کلیه چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

پیش آگهی سرطان کلیه شما به نوع و مرحله سرطان بستگی دارد (خواه این سرطان فقط در کلیه شما باشد یا به سایر نقاط بدن شما گسترش یافته باشد). شانس بهبودی به وضعیت سلامت عمومی شما نیز بستگی دارد.

بیشتر بدانید: ۵ هشدار درباره خطر ابتلا به سرطان کلیه

آیا سرطان کلیه قابل درمان است؟

مانند بسیاری از سرطان ها، سرطان کلیه نیز زمانی قابل درمان است که در مراحل اولیه تشخیص داده شود. به طور کلی، اگر سرطان زود تشخیص داده شود، قبل از اینکه از پوشش بیرونی کلیه شما عبور کند، سرطان کلیه اغلب قابل درمان است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم سرطان کلیه، مانند درد در پهلو، توده در نزدیکی کلیه یا خون در ادرار خود مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. آنها می توانند آزمایش هایی را برای تعیین علت علائم شما و ایجاد یک برنامه درمانی شخصی انجام دهند.

تشخیص سرطان کلیه می تواند ترسناک، غم انگیز و خسته کننده باشد. مانند بسیاری از سرطان‌ها، درمان سرطان کلیه زمانی مؤثرتر است که در مراحل اولیه تشخیص داده شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند در مورد درمان با شما صحبت کند و منابع بیشتری را برای کمک به درک گزینه‌هایتان در اختیار شما قرار دهد. همچنین ممکن است بخواهید به یک گروه پشتیبانی محلی بپیوندید یا از یک مشاور یا مددکار اجتماعی کمک بگیرید. این چیزها می تواند به شما کمک کند تا در این دوران چالش برانگیز یک دیدگاه عاطفی سالم داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha