افزایش میزان خشونت و نزاع‌های خیابانی و خانگی در کشور به‌مثابه یک خطر جدی است که باید مورد توجه مسوولان کشور قرار بگیرد. اگر چه مقدار این درگیری‌ها در برخی استان‌ها حتی کاهش داشته است اما از سوی دیگر بر اساس آمار ارائه شده توسط پزشک قانونی کشور طی 9ماهه نخست سال۹۷ استان البرز با 36.7درصد رشد نسبت‌به سال گذشته در رتبه نخست در بحث نزاع‌های خیابانی منجر به جرح قرار دارد.

افزایش خشونت و نزاع‌های خیابانی و خانگی مورد توجه مسوولان قرار گیرد

سلامت نیوز:افزایش میزان خشونت و نزاع‌های خیابانی و خانگی در کشور به‌مثابه یک خطر جدی است که باید مورد توجه مسوولان کشور قرار بگیرد. اگر چه مقدار این درگیری‌ها در برخی استان‌ها حتی کاهش داشته است اما از سوی دیگر بر اساس آمار ارائه شده توسط پزشک قانونی کشور طی 9ماهه نخست سال۹۷ استان البرز با 36.7درصد رشد نسبت‌به سال گذشته در رتبه نخست در بحث نزاع‌های خیابانی منجر به جرح قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،بی‌شک این آمار باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد. نزاع‌های خیابانی و درگیری‌های لفظی و مشکلات روحی و روانی پس از آن می‌تواند دلایل بسیاری داشته باشد، که باید مورد رسیدگی قرار بگیرند.


با وجود تمام مشکلات اقتصادی آمار مراجعه به مراکز پزشکی قانونی به دلیل نزاع در استان تهران تنها هفت درصد افزایش یافته است. بخش قابل توجهی از نزاع‌ها و خشونت‌های خیابانی به مسائل مادی و فقر برمی‌گردد؛ وقتی که شخص درآمد کمتری به دست می‌آورد، فشار بر روی او بالا خواهد رفت و زمینه درگیری و خشونت در جامعه به وجود می‌آید. بسیاری دیگر از این دست موارد موجب شده تا افراد همواره بهانه‌ایی برای نزاع داشته باشند.

عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی شاخص هستند و نمی‌توان به‌تنهایی آن را عامل این آسیب اجتماعی دانست. به‌طور کلی اقتصاد، خانواده، اجتماع و فرهنگ؛ اصولی هستند که وقتی با هم، هم‌نوایی نداشته باشند به عدم تعادل خواهند رسید که نمود بارز آن افزایش خشونت در جامعه خواهد بود و اینجاست که اختلال در زمینه‌های گوناگون پدیدار می‌شود.
 
دعوا معلولی از علت‌هاست
آقای مصطفی اقلیما، رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در توضیح چرایی افزایش خشونت در جامعه به روزنامه «صبح‌نو» می‌گوید: «اگر توجهی به مردم ایران داشته باشیم می‌بینیم که همه آن‌ها مهمان‌نواز و خون‌گرم هستند و برای همراهی و کمک به خانواده و نزدیکان و دوستان هر کاری لازم باشد انجام می‌دهند، حداقل سعی می‌کنند در برابر افراد دیگر خود را به‌خوبی نشان دهند. حالا در مقابل این خصلت خوب ایرانی‌ها آماری وجود دارد که نشان می‌دهد خشونت بین آن‌ها افزایش یافته است، دلیل اینکه روز‌به‌روز آسیب‌های اجتماعی در کشور بیشتر می‌شود، چیست؟»


او با بیان اینکه حرکات رفتاری دعواها و درگیری معلولی از علت‌هاست، ادامه می‌دهد: «نبود امنیت شغلی، خانوادگی و کاری و همچنین فقر، گرانی‌های 50 تا 200درصدی، تورم، بیکاری و افزایش حقوق 10‌درصدی در مقابل همه هزینه‌ها، فشارهای زیادی را بر افراد جامعه وارد می‌کند. مگر یک انسان چقدر طاقت دارد؟ زمانی‌که درآمد یک زوج نتواند کفاف هزینه‌هایشان را بدهد، خود‌به‌خود سر موضوعات اقتصادی از کرایه خانه گرفته تا نبود مواد غذایی در منزل و ... بحث و جدل آغاز می‌شود.»
 
فشارهایی که به خیابان می‌رسد
اقلیما اضافه می‌کند: «زمانی که همه این فشارها در یک نفر جمع شود، تا در خیابان اصطلاحاً به او بگویند «تو» شروع به دعوا کرده و سعی می‌کند خودش را با این روش تخلیه کند. اگر این عصبانیت‌ها و فشارهای روانی ناشی از مشکلات و کمبودهای اجتماعی و اقتصادی در افراد تخلیه نشود، گاهی مشکلات جسمی برای آن‌ها به‌وجود می‌آورد که این خود مشکل دیگری محسوب می‌شود.»


او توضیح می‌دهد: «اگر فردی کمی آرامش فکری و بصری داشته باشد، دلیلی ندارد که در خانواده یا جامعه پرخاشگری کند، متأسفانه در کشور ما مثلاً یک وزیر نمی‌داند چه مدت وزیر است تا بتواند تصمیم درست بگیرد، یک تاجر یا یک کارخانه‌دار هم تقریباً در بلاتکلیفی هستند. به همین ترتیب مردم در اقشار مختلف با چنین شرایطی روبه‌رو هستند و طبیعی است که این وضعیت موجب افزایش خشونت می‌شود.»
 
نقص در اجرای دقیق قوانین
رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور حال و روز خوبی ندارد، با بدتر شدن این روند باید در آینده منتظر چه اتفاقاتی باشیم، می‌گوید: «نبود سیستم و برنامه‌ریزی و اینکه کسی برای مسوولیتی که دارد احترام و ارزش قائل نیست، باعث تشدید این هرج‌و‌مرج می‌شود، اگر در کشوری حتی اگر قانونی که سودی برای مردم ندارد، درست اجرا شود مردم حتماً احساس رفاه بیشتری دارند تا اینکه قانونی باشد و اجرا نشود.»

او اظهار می‌کند: «در کشور ما که این همه قانون برای هر موضوعی وجود دارد و مجلس هم هر روز قوانین جدید می‌نویسد؛ ما کمبود قانون نداریم؛ اما اجرا نشدن آن را می‌بینیم. این اتفاق در همه بخش‌های کشور قابل لمس است و هر کس قوانین را به نفع خود اجرا می‌کند. خودبه‌خود این اتفاقات به فرد فشار می‌آورد و این وضعیت باعث بروز بی‌اعتمادی روزافزون می‌شود.»
 
راه‌حل چیست؟
پدر مددکاری اجتماعی ایران می‌افزاید: «نداشتن اطمینان، زیربنای بروز آسیب‌های اجتماعی در کشور محسوب می‌شود، زمانی‌که همین اعتماد نصفه و نیمه باقی‌مانده هم از بین برود، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و دروغگویی، کلک و حقه‌بازی رایج می‌شود و آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد. مدیر قطعه‌سازان گفته است که نزدیک به 200‌هزار نفر از فعالان در این بازار بیکار شده‌اند، این یعنی یک میلیون نفر در این 200‌هزار خانواده با مشکل مواجه می‌شوند و این یک میلیون نفر به دلیل ارتباطاتی که با اطرافیان دارند، می‌توانند خشم خود را منتقل و حداقل هر نفر، چهار نفر را تحت تأثیر
قرار دهد.»


او تأکید می‌کند: «اگر می‌خواهیم مشکلات حل شوند تنها یک کار وجود دارد؛ آن هم عمل به نصایحی است که رهبر انقلاب به رییس جمهوری گفته است. ایشان همیشه از رییس‌جمهوری خواسته‌اند که به شایسته‌سالاری توجه کرده و پاسخگویی داشته باشند. در این کشور اگر افراد شایسته و پاسخ‌گو سرکار بیایند دیگر مشکلی پیدا نخواهیم کرد. وقتی مردم در مقابل کاری که مسوولان انجام می‌دهند پاسخ منطقی و درستی دریافت کنند به مسوولان اطمینان خواهند کرد. زمانی هم که این اطمینان به‌وجود بیاید به‌مرور با آرام شدن فضای جامعه، مشکلات هم برطرف خواهند شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha