باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها دغدغه اصلی در حوزه تحقیقات پزشکی در سراسر جهان به حساب می‌آیند اما چرا آنتی‌بیوتیک‌ها ظرفیت مقابله با باکتری‌ها را از دست می‌دهند؟

چرا باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک‌ مقاوم می‌شوند؟

سلامت نیوز:باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها دغدغه اصلی در حوزه تحقیقات پزشکی در سراسر جهان به حساب می‌آیند اما چرا آنتی‌بیوتیک‌ها ظرفیت مقابله با باکتری‌ها را از دست می‌دهند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، متخصصان علوم پزشکی در یک بررسی جدید به ارزیابی این موضوع پرداختند که چرا برخی از باکتری‌ها در برابر داروها مقاوم می‌شوند.

پیش از این نیز مطالعه‌ای انجام گرفت که تاکید کننده گسترش سریع بحران مقاومت آنتی بیوتیکی در تمامی نقاط جهان است. در این مطالعه محققان هشدار دادند درصورتیکه باکتری‌ها بتوانند با سرعت بالا و موثری که اکنون از آن برخوردارند خود را در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم سازند، به زودی تمامی آنتی بیوتیک‌ها خواص خود را برای مقابله با این عوامل بیماری‌زا از دست می‌دهند.

این شرایط نشان‌دهنده اهمیت درک دقیق چگونگی عملکرد این میکروارگانیسم‌ها در از بین بردن اثرات درمانیِ آنتی‌بیوتیک‌هاست. در بررسی جدید گروهی از متخصصان کانادایی مشخص کردند باکتری‌ها چگونه می‌توانند پس از مقاوم شدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها آن‌ها را از بین ببرند.

متخصصان به منظور فهم چگونگی عملکرد باکتری‌ها در از بین بردن خواص داروها به مطالعه جزئیات مکانیزمی پرداختند که اجازه می‌دهد یکی از این داروهای آنتی‌بیوتیک به غشای باکتری نفوذ کرده و عملکرد خود را داشته باشد.

در این مطالعه متخصصان آنتی بیوتیک "پلی‌میکسین" را مورد بررسی قرار دادند. آنتی بیوتیکی که پزشکان در درمان مننژیت و عفونت‌های مجاری ادراری، چشم‌ها و خون تجویز می‌کنند.

متخصصان اظهار داشتند: مکانیزمی که آنتی بیوتیک داخل غشای باکتری نفوذ می‌کند به این شکل است که باکتری دارای بار الکتریکی منفی به سمت دارو با بار الکتریکی مثبت کشیده می‌شود. در شرایط مقاومت آنتی‌بیوتیکی، غشای باکتریایی همچون مانعی در برابر آنتی بیوتیک عمل کرده و اجازه نمی‌دهد دارو به داخل باکتری نفوذ کند. در شرایط عادی شاهد این اتفاق نیستیم زیرا غشا به اندازه‌ای نازک است که مانعی برای آنتی بیوتیک به حساب نمی‌آید.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در واقع در شرایط مقاومت آنتی بیوتیکی غشای باکتری سخت‌تر شده و نفوذ به آن سخت‌تر می‌شود. همچنین بار الکتریکی منفی باکتری ضعیف‌تر شده و به سختی می‌تواند به سمت آنتی بیوتیک با بار الکتریکی مثبت کشیده ‌شود.

این مطالعه برای اولین بار این تغییرات میکروسکوپی را با قاطعیت نشان داده است.

یکی از متخصصان ارشد این مطالعه از دانشگاه مک‌مستر می‌گوید: در این بررسی به دنبال آن بودیم تا مشخص شود که چگونه باکتری عملکرد دارو را متوقف می‌کند چرا که با فهم این موضوع امکان تولید آنتی بیوتیک‌های بهتر وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha