سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 265151

ساباط‌ها، خانه‌های تاریخی، کارگاه‌های قدیمی و دیوار خانه‌های خشتی در بافت تاریخی ثبت‌جهانی‌شده یزد بر اثر بارندگی و آبگرفتگی فرو ریختند

تخریب30نقطه از بافت جهانی یزد زیر باران

سلامت نیوز:ساباط‌ها، خانه‌های تاریخی، کارگاه‌های قدیمی و دیوار خانه‌های خشتی در بافت تاریخی ثبت‌جهانی‌شده یزد بر اثر بارندگی و آبگرفتگی فرو ریختند


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ، بارش باران در شهر یزد و راه‌افتادن سیلاب در خیابان‌های این شهر چنان آسیبی به بناهای تاریخی یزد، شهر ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو وارد کرد که تعداد زیادی از مردم آن شهر با مراجعه به اداره میراث‌فرهنگی آن استان، درخواست حفاظت فوری از بناهای تاریخی این شهر ‌و پیشگیری از تخریب آنها را ارائه کردند.


ساشا ریاحی، معاون میراث فرهنگی استان یزد و رئیس پایگاه میراث فرهنگی میبد در گفت‌وگو با همشهری از تخریب 30نقطه تاریخی در بافت تاریخی ثبت‌جهانی‌شده یزد به‌دلیل بارندگی‌ شدید و آبگرفتگی در محله فهادان و تمامی عرصه بافت تاریخی یزد خبر داد.
سید‌مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد نیز  که حجم خسارات وارد‌شده به بافت تاریخی یزد به‌دلیل شدت بارندگی‌ها ۹میلیارد تومان برآورد شده بود که این رقم رو به افزایش است.


آنطور که خبرنگار ایسنا در یزد گزارش داده است، در محله فهادان و بافت تاریخی یزد، بقعه سیدشمس‌الدین، خانه تاریخی اربابی، خانه قاجاری با تزئینات خاص محله گازرگاه، بخش‌هایی از زندان اسکندر، حصار سمت شمالی بافت تاریخی و برخی دیگر از خانه‌های واقع در عرصه بافت جهانی یزد آسیب دیدند. همچنین 2مسجد ملااسماعیل و 40محراب نیز دچار آبگرفتگی و رطوبت ناشی از آن شدند.

هنوز برای اعلام خسارات ناشی از بارندگی زود است

ساشا ریاحی، معاون میراث‌فرهنگی استان یزد اما به همشهری گفت که هنوز برای تخمین دقیق حجم تخریب آثار و بناهای تاریخی شهر یزد به‌دلیل شدت بارندگی و آبگرفتگی بافت تاریخی زود است و امکان دارد تا 5‌ماه آینده هنوز بناهایی که به‌دلیل شدت آبگرفتگی بافت تاریخی یزد دچار نم و رطوبت شده‌اند، خسارت ببینند.


ریاحی دلیل آبگرفتگی شدید در بافت تاریخی یزد را آسفالت‌شدن تمامی معابر و گذرها یا سنگفرش‌ آنها با سیمان اعلام کرد که موجب می‌شود نزولات جوی نتواند جذب خاک شود و به سفره‌های آب زیرزمینی و قنات‌ها راه بیابد.


به گفته معاون میراث‌فرهنگی استان یزد، وقتی بارندگی آغاز می‌شود به‌دلیل آسفالت و سنگفرش‌شدن گذرها و خیابان‌ها، آب باران پای دیوارهای خشتی می‌ایستد و موجب افزایش رطوبت صعودی در اکثر بناهای خشتی بافت تاریخی می‌شود.


او حجم تخریب‌های صورت‌گرفته در بارندگی‌های یک هفته اخیر یزد را در 30نقطه، شامل ساباط‌ها، دیوار بناهای خشتی، خانه‌ها و کارگاه‌های قدیمی داخل بافت تاریخی شهر یزد اعلام کرد و گفت: نمی‌توان تنها به همین 30نقطه اکتفا‌ کرد، چون بارندگی‌ها آثار خود را بعدتر و زمانی که بناها به‌دلیل نفوذ رطوبت دچار نشست شدند، نشان می‌دهد.

بناهای تاریخی میبد، اردکان، مهریز و ابرکوه از آبگرفتگی در امان ماندند

ساشا ریاحی به وضعیت شهرهای میبد، اردکان، مهریز و ابرکوه نیز که در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌اند، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه حجم بارش در اردکان و میبد یک‌سوم شهر یزد بود و آسیب جدی به آثار و بناهای تاریخی این شهرها وارد نشد که البته دلیل مهم‌تر آن پایین‌بودن میزان مداخله در این شهرها در مقایسه با شهر یزد بود.

او وضعیت بافت تاریخی شهر یزد را پس از آبگرفتگی شبیه به یک دریاچه خواند و گفت: با همت شهرداری و میراث فرهنگی، حجم زیادی از آبگرفتگی بناهای تاریخی و گذرها برطرف شده است اما به‌دلیل آنکه بافت تاریخی شهر یزد 4روز مداوم دچار آبگرفتگی شده بود، هنوز بعد از یک هفته آثار رطوبت در این بافت وجود دارد.

به‌گفته معاون میراث‌فرهنگی استان یزد، بافت تاریخی آن شهر پس از بارش اخیر و آبگرفتگی نیاز به توجه و رسیدگی مستمر دارد و به‌ویژه بناهای خشتی نیازمند مرمت هستند.


تخریب دیوار بناهای تاریخی با هدف رفع خطر ریزش

شدت آسیب ناشی از بارش‌ها در بافت تاریخی یزد به اندازه‌ای است که حتی برخی ساباط‌ها نیز دچار آسیب‌ شدند. اداره میراث فرهنگی استان یزد همچنین اعلام کرده است که به‌دلیل نشت رطوبت به پایه‌های بناهای تاریخی برخی دیوارهای این بناها از سوی آن اداره کل تخریب شدند تا در ریزش دیوارها آسیبی به رهگذران نرسد.

براساس این اعلام، دیوارهای تخریب‌شده پس از رفع خطر بار دیگر مرمت می‌شوند.مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد اواخر هفته گذشته اعلام کرد که بارش بی‌سابقه باران در استان یزد به اندازه‌ای بود که تنها طی 48ساعت بارش بیش از ۴۱میلی‌متر باران در شهر یزد ثبت شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha