اسفند هر سال که به نیمه می‌رسد نگرانی بسیاری از خانواده‌ها هم که فرزندان نوجوان و جوان دارند به اوج می‌رسد. این نگرانی از مراسم چهارشنبه آخر سال نشأت می‌گیرد؛ نگرانی از بابت مراسمی که با هویت و رسوم قدیمی خود کاملاً فاصله گرفته و تبدیل به میدانی خطرناک و حتی جنگی شهری شده است.

شب جشن‌های خطرناک

سلامت نیوز:اسفند هر سال که به نیمه می‌رسد نگرانی بسیاری از خانواده‌ها هم که فرزندان نوجوان و جوان دارند به اوج می‌رسد. این نگرانی از مراسم چهارشنبه آخر سال نشأت می‌گیرد؛ نگرانی از بابت مراسمی که با هویت و رسوم قدیمی خود کاملاً فاصله گرفته و تبدیل به میدانی خطرناک و حتی جنگی شهری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اگر از امروز به بعد صدای انفجار در گوشه‌و‌کنار شهر شنیدید نترسید؛ اما حتماً در هنگام عبور از کوچه‌ها و خیابان‌ها احتیاط کنید. کمتر از دو هفته دیگر به مراسمی مهیب باقی‌مانده است که هر سال تلفات و مصدومان بسیاری به دنبال داشته و میلیون‌ها تومان در شهرهای کشور خسارت وارد می‌کند.اما مسوولان هم بیکار ننشسته‌اند.

روز گذشته سردار حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ به‌عنوان ارشدترین مقام برقرارکننده نظم و انضباط در شهر به افرادی که قصد مزاحمت در روزهای آخر سال دارند، هشدار جدی داد. وی در این باره با اشاره به نزدیک بودن مراسم چهارشنبه‌سوری گفت: در این مرحله بالغ بر ۱۰میلیون نوع مواد محترقه و یک انبار که بالغ بر ۹تن اکلیل سرنج در آن وجود داشته کشف شده و ۲۹انبار دپوی مواد محترقه که بیشتر در مناطق جنوبی تهران وجود داشته تا این لحظه پلمب شده است.

سردار رحیمی ادامه داد: در رابطه با چهارشنبه پایان سال نیز پلیس تمهیدات ویژه‌ای را در نظر گرفته و تمام عوامل آماده‌باش خواهند بود و تا روز چهارشنبه آخر سال با افرادی که اقدام به توزیع مواد محترقه می‌کنند برخورد می‌شود.

همچنین مانند سال‌های گذشته با افرادی که در چهارشنبه آخر سال با خودرو اقدامات مخرب‌گرانه و اوباشگرانه انجام دهند برخورد خواهد شد و تا پایان تعطیلات نوروز خودروی این افراد توقیف خواهد بود. همچنین واحدهای صنفی‌ای که اقدام به فروش مواد محترقه غیرمجاز و آسیب‌زا می‌کنند نیز پلمب خواهند شد.
 
آغاز دوباره یک پویش
سازمان آتش‌نشانی شهرها در تمام کشور در روزهای آخر سال با انبوه مأموریت‌ها مواجه هستند. تراکم روزهای آخر سال دلیل این اتفاق است، اما اوج این شلوغی روز چهارشنبه‌سوری است که موجب می‌شود نیروهای این سازمان آماده‌باش بوده و ده‌ها مأموریت را پوشش دهند. از همین رو چندین سال است که سازمان آتش‌نشانی تلاش کرده تا با راه‌اندازی پویش‌های مردمی، خسارت‌های مراسم چهارشنبه آخر سال را کاهش دهد.

یکی از این پویش‌ها #نه_به_چهارشنبه_سوری است. شهرداری تهران از ابتدای اسفندماه این کمپین را آغاز کرده و اقداماتی در این راستا انجام داده است.

با توجه به آمارهای تلفات این شب است که آقای مهدی داور، مدیرعامل آتش‌نشانی تهران چندی قبل در نشست با مدیران روابط عمومی آتش‌نشانی کلان‌شهرهای کشور با اشاره به ایجاد کمپین «نه به چهارشنبه‌سوری خطرناک»، گفت: در سال گذشته اجرای این شعار توسط مردم در اکثر نقاط کشور، موجب شد تلاش‌های ما مؤثر شده و حوادث کاهش یابد، البته امسال هم تصمیم داریم کمپین را راه بیندازیم که رویکردمان هم همراهی با خانواده‌ها و فرزندان است.

از نگاه مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران اقدامات فرهنگی از جمله تولید فیلم، انیمیشن‌های آموزشی و پخش آن‌ها در سراهای محله‌ها، مدارس، فرهنگسراها و نیز نصب پوسترهایی با پیام‌های هشدار‌دهنده می‌تواند در کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال مؤثر باشد.


همچنین کارشناسان اجتماعی تأکید می‌کنند که همراهی چهره‌های شناخته شده در جامعه همانند ورزشکاران، هنرمندان و حتی افرادی که خود در سال‌های گذشته در چنین ایامی دچار حادثه و جراحت شده‌اند می‌تواند همراهی افراد جامعه در نه گفتن به چهارشنبه سوری خطرناک را به‌دنبال داشته باشد.
 
رسومات قدیم را ببینید
مراسم چهارشنبه‌سوری یا همان چهارشنبه آخر سال با اتفاقی که در سال‌های اخیر مرسوم شده بسیار فرق دارد. مراسم‌هایی چون فال گوش ایستادن یا قاشق‌زنی و کارهایی از این قبیل هر یک فلسفه خاص خود را دارند که در نهایت شادی و جمع شدن خانواده را به‌دنبال دارد.

در هیچ یک از مراسم‌های این شب خبری از انفجار و به‌کارگیری ترقه‌ها و حتی ابزار انفجاری نیست. به‌کارگیری گسترده چنین ترقه‌هایی هر سال خسارت‌های مالی بسیاری را وارد می‌کند. اما نکته دیگر در این رابطه هزینه خرید انواع ترقه‌ها، فشفشه‌ها، منور و دیگر ابزارهایی است که برای چند لحظه شادی و خدای‌نکرده عمری پشیمانی خرج و به عبارت بهتر دود می‌شود.


بر اساس قیمت‌هایی که از فروشندگان مجاز مواد محترقه می‌توان دریافت کرد قیمت یک فرفره دو هزار تومان، پروانه دو هزارتومان، موشک سه هزار و صد تومان، مشعل پنج هزار تومان و فلاشر دو هزار و 700تومان است. این ابزارها با اسامی جذاب‌شان انواع ترقه با رنگ‌ها و صداهای متفاوت هستند.

این در حالی است که معمولاً خانواده‌ها برای این مراسم چندین عدد تهیه می‌کنند که معمولاً زیر 20هزار تومان نخواهد بود. اگر این مقدار را با تعداد خانوارهای ایرانی که بیش از 24میلیون خانوار اعلام شده‌اند محاسبه کنیم در نتیجه رقم 480میلیارد تومان به دست می‌آید که قرار است در یک شب دود شود و هوا را آلوده کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha