محققان دانشگاه وندربیلت در آمریکا ژنی را شناسایی کردند که موجب افزایش ریسک واکنش خطرناک بدن نسبت به نوعی آنتی بیوتیک موسوم به وانکومایسین می‌شود.

شناسایی ژن عامل واکنش خطرناک نسبت به آنتی بیوتیک

سلامت نیوز: محققان دانشگاه وندربیلت در آمریکا ژنی را شناسایی کردند که موجب افزایش ریسک واکنش خطرناک بدن نسبت به نوعی آنتی بیوتیک موسوم به وانکومایسین می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، وانکومایسین معمولا در دوره‌های درمانی چند هفته‌ای به همراه سایر انواع آنتی‌بیوتیک‌ها به منظور درمان عفونت‌های باکتریایی شدید و خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این برخی بیماران در طول دو تا 8 هفته از شروع درمان واکنش‌های شدیدی نسبت به این آنتی بیوتیک نشان می‌دهند که DRESS نام داشته و عوارض آن شامل تب، جوش زدن و خارش عمومی پوست بدن و آسیب دیدن اندام‌های داخلی در اثر واکنش نابجای سیستم ایمنی بدن توسط سلول‌های T است.


به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی،از سال‌ها قبل وانکومایسین به عنوان محرک واکنش DRESS شناخته می‌شود، اما تاکنون عوامل ژنتیکی موثر بر آن شناسایی نشده‌اند. اکنون محققان دریافتند این واکنش در بیمارانی رخ می‌دهد که دارای ژن‌های تغییریافته آنتی‌ژن گلبول سفید انسانی (HLA) هستند. ژن‌های HLA پروتئین‌هایی را رمزگشایی می‌کنند که پپتیدهای خارجی را به سلول‌های T معرفی می‌کنند تا یک واکنش ایمنی آغاز شود.


محققان به منظور شناسایی آن دسته از بیماران که دارای ژن‌های مذکور هستند، آزمایش ساده‌ای را توسعه دادند که می‌توان آن را در آزمایشگاه‌های تشخیصی مورد استفاده قرار داد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Allergy and Clinical Immunology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha