یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 266404

بسیاری از زنان ایرانی هفته‌های آخر سال را به خانه تکانی اختصاص می‌دهند. انگار خانه‌تکانی یک وظیفه است، مهم نیست خانه دار باشی یاکارمند، خانه ات تمیز باشد یا نامرتب و کثیف، مهم این است که باید خانه تکانی کنی چون یک رسم دیرینه و البته یک وظیفه برای زنان ایرانی است پس تا زمانی که خانه را نتکانی، عذاب وجدان رهایت نخواهد کرد.

چگونه خانه تکانی بی‌خطر را تجربه کنیم؟

سلامت نیوز:بسیاری از زنان ایرانی هفته‌های آخر سال را به خانه تکانی اختصاص می‌دهند. انگار خانه‌تکانی یک وظیفه است، مهم نیست خانه دار باشی یاکارمند، خانه ات تمیز باشد یا نامرتب و کثیف، مهم این است که باید خانه تکانی کنی چون یک رسم دیرینه و البته یک وظیفه برای زنان ایرانی است پس تا زمانی که خانه را نتکانی، عذاب وجدان رهایت نخواهد کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،اما برخلاف گذشته‌های نه چندان دور که خانه تکانی فرصتی برای مشارکت، همبستگی و نزدیکی بیشتر اعضای خانواده و همچنین زمانی برای تفریح کودکان واز آن مهمتر آموختن همدلی از والدین به شمار می‌آمد این روزها خانه تکانی به مصیبتی عظما و گذر از هفت خان رستم تبدیل شده است.


متأسفانه ماجرا به گذشتن از خان هفتم هم تمام نمی‌شود بلکه پایان خانه تکانی و برق زدن وسایل از تمیزی می‌تواند شروع دست درد و کمردردی باشد که روزهای پایانی سال را به کاممان زهر می‌کند. از این رو برای شناخت بهتر عوامل خطر و راه‌های خانه‌تکانی ایمن با دکتر سید احمد رئیس السادات متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.


دکتر رئیس السادات با اشاره به کمر درد به عنوان یکی از درد‌های شایع بعد از خانه تکانی می‌گوید: خم و راست شدن‌های مکرر و ناگهانی و همچنین جابه‌جا کردن اجسام سنگین همگی از عوامل بروز کمردرد به شمار می‌آیند.

از این رو توصیه می‌کنم هنگام بلندکردن یا جابه جا کردن وسایل سنگین ضمن پرهیز از بلندکردن ناگهانی اجسام، بدون این‌که کمرتان خم شود کاملاً نشسته، وسیله مورد نظر را به بدن نزدیک کنید، آنگاه آن را بلند کنید تا فشار کمتری به دست و کمر شما وارد کند. همچنین از قرار گرفتن در وضعیت‌های نامناسب یا چرخاندن ناگهانی گردن و کمرکه به آسیب ستون فقرات و مفاصل شما منجر می‌شود خودداری کنید.


این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می‌افزاید: بهتر است هنگام انجام فعالیت‌های طولانی در فواصل زمانی منظم حتی برای مدتی کوتاه استراحت کنید تا فشار کمتری به عضلات و ستون فقرات شما وارد شود.


وی تأکید می‌کند: معاینه افرادی که پس از خانه تکانی از درد شانه‌ها و دست‌ها شکایت می‌کنند نیز نشان می‌دهد این افراد هنگام تمیز کردن دیوارها و طبقات بالای کمد‌ها و کابینت‌ها دچار کشیدگی تاندون‌های شانه یا تحمیل فشار زیاد به این تاندون ها شده‌اند. از این رو برای پیشگیری از آسیب‌هایی از این دست بهتر است تا حدامکان در ارتفاعی قرار گیرید که مجبور نباشید دستانتان را برای مدت زمانی طولانی بالا نگه دارید. استراحت متناوب در حین انجام چنین اموری می‌تواند در کاهش فشار وارده به تاندون‌ها مؤثر باشد.


به گفته دکتر رئیس السادات، هنگام خانه تکانی افراد کم تحرک که فعالیت فیزیکی زیادی ندارند بیش از سایرین در معرض آسیب دیدگی قرار دارند چرا که این افراد بدون اینکه بدانند از ضعف عضلات، لیگامان‌ها و تاندون‌ها رنج می‌برند و فعالیت اضافه در حین خانه تکانی به کوفتگی عضلات آنها و همچنین  بیرون زدگی دیسک وکشیدگی یا التهاب تاندون‌ها منجر خواهد شد. در حقیقت ورزش و فعالیت‌های فیزیکی منظم عضلات، لیگامان‌ها، تاندون‌ها و حتی استخوان‌ها را تقویت کرده مانع آسیب دیدگی آنها می‌شود.


وی در خاتمه توصیه می‌کند: هنگام تمیز کردن دیوارها و انجام اموری که نیازمند ایستادن‌های طولانی است بهتر است یک چهار پایه کوتاه زیر یکی از پاهایتان قرار دهید و هر چند دقیقه یکبار پای خود را عوض کنید تا فشار کمتری به کمر و لگن شما وارد شود و دچار درد و ناراحتی در این نواحی نشوید. همچنین سعی کنید تا حد امکان از پله‌ها کمتر بالا و پائین بروید چون بالا و پائین رفتن از پله به افزایش درد در ناحیه زانو منجر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha