در حال حاضر وجود یک "رخنه بزرگ" در نحوه نظارت بر صنایع غذایی کشور باعث تهدید سلامت مردم کشورمان از طریق مصرف این محصولات غذایی شده است؛ جزئیات این رخنه را در این مطلب بخوانید ...

تهدید جدی سلامت مردم از طریق یک "رخنه بزرگ در صنایع غذایی کشور"

سلامت نیوز: در حال حاضر وجود یک "رخنه بزرگ" در نحوه نظارت بر صنایع غذایی کشور باعث تهدید سلامت مردم کشورمان از طریق مصرف این محصولات غذایی شده است؛ جزئیات این رخنه را در این مطلب بخوانید ...


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم،؛ نظارت بر سلامت محصولات غذایی از موضوعات بسیار مهمی است که تاثیر مستقیمی بر سطح سلامت یک جامعه دارد و بخش عمده‌ای از این نظارت از کانال "مسئولان فنی" است که وزارت بهداشت، صنایع غذایی را ملزم به استقرار آنها در این واحد‌های تولیدی کرده است اما آیا می‌دانستید استخدام، به‌کارگیری و حتی پرداخت دستمزد این مسئولان فنی بر عهده مالکان واحد‌های تولیدی صنایع غذایی قرار دارد!!

همین مسئله باعث تنظیم‌ نامه‌ از سوی دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به وزیر بهداشت شده است؛ مشروح این نامه بدین شرح است:

"نیک مستحضر هستید که صنعت غذا یکی از صنایع مهم و تاثیرگذار بر پیشرفت و بهبود زندگی در کشورهای توسعه یافته است به‌گونه‌ای که یکی از شاخص‌های مهم توسعه و سلامت هر جامعه‌ای به کیفیت غذا و به تبع آن وضعیت صنایع تولید‌کننده غذای آن جامعه بستگی دارد.

پرواضح است که مصرف غذای سالم در ابعاد مختلف زندگی مردم چه تاثیری دارد و با کاهش بسیاری از هزینه‌ها همچون هزینه‌های درمان بیماری‌های ناشی از غذای نامناسب موجب بهبود کیفیت زندگی مردم می شود.

از این روست که با اجبار وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم، کارخانجات و تولید‌کنندگان مواد غذایی ملزم به کارگیری مسؤلان فنی با مدرک مرتبط با صنایع غذایی جهت حفظ کیفیت و سلامت فرآورده‌های تولیدی خود هستند، اما موضوعی که  از سالیان دراز موجب دغدغه و نگرانی اساتید، فعالان صنایع غذایی و دلسوزان سلامت مردم شده نحوه به کارگیری مسولان فنی در واحد‌های تولیدی است.

با وجود اینکه مسول فنی یک واحد تولیدی صنایع غذایی به عنوان نماینده وزارت متبوع در آن واحد تولیدی درصدد است تا مبادا کیفیت و شاخص‌های سلامت غذا فدای سود‌آوری صاحبان و کارفرمایان این صنعت شود ولی در کمال تأسف و تعجب می‌بینیم که استخدام، به‌کارگیری و حتی پرداخت دستمزد این عزیزان بر عهده مالکان واحد‌های تولیدی قرار دارد که این خود موجب بروز مشکلات فراوان می‌شود که می تواند لطماتی جبران‌ناپذیر بر جامعه وارد کند.

سؤالی که ذهن 20 هزار مسول فنی واحد‌های صنایع غذایی را به خود مشغول کرده این است که مسؤل فنی در کارخانه‌ای که مدیران آن سودآوری را بر کیفیت و سلامت  فراورده غذایی خود ترجیح می‌دهند آیا چاره‌ای جز ترک شغل یا چشم بستن به قانون شکنی‌ها دارد؟!

به خصوص در وضعیت نامطلوب فعلی بازار کار فارغ‌التحصیلان صنایع غذایی که آنها را مجبور می‌کند برای درآمد ناچیز در کارخانه‌ها مشغول به کار شوند، ادامه این وضعیت چیزی جز نمایشی کردن واحد شغلی به نام مسول فنی و در امتداد آن پایمال شدن حق و حقوق و  سلامتی مردم به ارمغان نخواهد آورد.

در سالیان نه چندان دور، سازمان غذا و دارو با توجه به اهمیت این موضوع، توافهمنامه‌ای با سازمان نظام مهندسی کشاورزی امضا کرد که بر مبنای آن مالکان واحد‌های تولیدی صنایع غذایی از حالت کارفرمای مستقیم مسولان فنی در آمده و نظام مهندسی کشاورزی به عنوان یک اتحادیه غیردولتی مسؤلیت پرداخت دستمزد مسولان فنی را بر اساس شهریه‌ای که از این بابت از صاحبان کارخانجات دریافت می‌کرد، عهده‌دار شد اما متاسفانه پس از گذشت چند سال این تفاهمنامه به فراموشی سپری شد و تاکنون عزمی برای حل این مشکل بزرگ  از سوی مسولان ذی‌ربط دیده نشده است.

بنده به‌عنوان یک دانشجوی علوم و صنایع غذایی و به نمایندگی از خانواده بزرگ دانشجویان و متخصصان صنایع غذایی، با توجه به روحیه و منش مدیریتی که از شما سراغ دارم، تقاضای رسیدگی فوری به این مسئله را  می‌نمایم، باشد که حل این مشکل در دوره مدیریتی شما دعای خیر مردم و ثمرات پربرکت این گره‌گشایی را نصیبتان گرداند.

علیرضا حاتمی یوشانلوئی؛ دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو شورای مرکزی صنفی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha