شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 269347

دبیر انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه مردم، قربانی غفلت مسؤولان از نقش داروسازان هستند، گفت: داروسازان می‌توانند در خصوص ارائه راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های شایع نقش مهمی ایفا کنند.

غفلت مسئولان نسبت به نقش داروسازان در سلامت مردم

سلامت نیوز:دبیر انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه مردم، قربانی غفلت مسؤولان از نقش داروسازان هستند، گفت: داروسازان می‌توانند در خصوص ارائه راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های شایع نقش مهمی ایفا کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران، در آخرین روز هفته سلامت که با عنوان سلامت، جمعیت و خانواده نام‌‌گذاری شده است، ضمن انتقاد به بی‌توجهی‌های متعدد به نقش داروسازان در نظام سلامت اظهار داشت: متأسفانه در هفته سلامت، توجه چندانی به نقش و جایگاه داروسازان نشد، این در حالی است که داروسازان به دلیل ارتباط و تعامل نزدیکی که با مردم دارند، می‌توانند در پیشبرد بسیاری از اهداف سلامت، نقش تعیین‌کننده و کلیدی داشته باشند.

به گفته سجادی، بهره‌برداری از پتانسیل داروخانه‌ها با توجه به دسترس بودن آحاد جامعه به آن‌ها، می‌تواند ظرفیت خوبی را برای توسعه خدمات بهداشتی و مراقبت‌های درمانی فراهم کند که متأسفانه در کشور ما مورد غفلت قرارگرفته است اما در نظام‌های توسعه‌یافته، این‌چنین نیست و مسئولیت داروسازان، صرفاً متوقف بر دارودرمانی در نظر گرفته نشده، بلکه در ابعادی فراتر از این موضوع، به‌ویژه در مقوله پیشگیری، نقش داروسازان ملاحظه شده است.

وی با اشاره به ظرفیتی که در داروخانه‌های سراسر کشور برای ارائه خدمات سلامت و مراقبت‌ها و توصیه‌های بهداشتی وجود دارد، تصریح کرد: داروسازان و داروخانه‌ها در پیش برد اهداف سلامت‌محور نظیر ارتقای آگاهی مراجعین به داروخانه‌ها در زمینه خودمراقبتی، پایش و مدیریت بیماری‌های مزمن غیرواگیردار نظیر دیابت، فشار و سکته‌های قلبی و مغزی و همچنین مباحثی از قبیل اندازه‌گیری پارامترهای سلامت نظیر BMI می‌توانند نقش چشم‌گیری داشته باشند.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، داروسازان می‌توانند در خصوص ارائه راهکارهای پیشگیری از عفونت‌های شایع از قبیل عفونت حاد تنفسی، آموزش و مشاوره بهداشت پوست و مو، ارائه کمک‌های اولیه در مواقع اورژانس و همچنین توصیه‌های دارویی لازم و کنترل رژیم دارویی بیماران ایفای نقش کنند.

سجادی اضافه کرد: همچنین داروخانه‌ها می‌توانند در طرح‌هایی نظیر جمع‌آوری داروهای تاریخ گذشته و بلا مصرف منازل شرکت کنند و هدایت به سمت مراکز امحای دارو را در جهت حفظ شاخص‌های محیط‌زیست و سلامت جامعه عهده‌دار شوند.

سجادی با اشاره به اینکه مردم، قربانی غفلت مسئولان از نقش داروسازان هستند، ادامه داد: متأسفانه در نظام سلامت کشور ما، به دلایل مختلفی که بخشی از آن به ساختار و بخشی دیگر آن به شکل نگرفتن ارتباط مطلوب و مؤثر میان پزشک و داروساز بازمی‌گردد، مباحثی از قبیل پیشگیری اولیه و ثانویه، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: تجربه جهانی، گویای این واقعیت است که اگر نظام بهداشت و درمان به دنبال فرهنگ‌سازی و برطرف کردن بسیاری از معضلات حوزه سلامت است، راهی جز این وجود ندارد که بر ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی، خود مراقبتی و پایش بیماران در داروخانه‌ها توجه بیشتری معطوف شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha