سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 273438

امــروزه فرهای ماكروویو جای خود را در اكثر آشپزخانه‌ها باز كرده و به یك وسیله كاربردی برای خانواده‌ها به‌خصوص افراد شاغل تبدیل شده‌ است. ماكروویو برای خروج از انجماد مواد غذایی، پخت و پز، گرم كردن و فعالیت‌های دیگر در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا پخت و پز با ماكروویو ایمن است؟

سلامت نیوز: امــروزه فرهای ماكروویو جای خود را در اكثر آشپزخانه‌ها باز كرده و به یك وسیله كاربردی برای خانواده‌ها به‌خصوص افراد شاغل تبدیل شده‌ است. ماكروویو برای خروج از انجماد مواد غذایی، پخت و پز، گرم كردن و فعالیت‌های دیگر در آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،ماكروویو در واقع دستگاهی است كه جریان الكتریسیته را به امواج الكترومغناطیس تبدیل می‌کند. زمانی كه این امواج به ماده غذایی تابیده می‌شود، برخی از تركیبات موجود در آن یعنی آب و املاح آنها را جذب كرده و شروع به نوسان و چرخش می‌كند. در حین این حركات این ذرات به یكدیگر برخورد كرده و در اثر اصطكاك بین آنها گرما تولید می‌شود. به این صورت غذای سرد، گرم‌شده یا غذاهای یخ‌زده از انجماد خارج می‌شود.


سازمان بهداشت جهانی شرط اساسی در ایمن بودن این روش حرارت‌دهی مواد غذایی را استفاده صحیح از دستگاه طبق دستورالعمل كارخانه سازنده اعلام كرده است.

درست است كه در این دستگاه از امواج استفاده می‌شود، اما این امواج جزو انواع غیر‌یونیزه‌كننده هستند كه اثری روی سلامت ندارد. در واقع آون ماكروویو امواجی شبیه بمب اتم یا انرژی هسته‌ای تولید نمی‌كند كه جای نگرانی داشته باشد.

جالب است بدانید امواج ماكروویو فقط كمی از امواج موبایل قوی‌تر هستند و جالب‌تر این‌كه امواجی كه از بسیاری از لامپ‌ها تابیده می‌شود نیز از نوع الكترومغناطیسی هستند. بنابراین امواج ماكروویو نمی‌توانند خطرناك باشند.


علاوه بر این طراحی دستگاه ماكروویو به صورتی است كه تنها زمانی كه در آن بسته و كلید روشن آن زده می‌شود، امواج را تولید می‌كند. نشت امواج در دستگاه‌ها با طراحی جدید به حداقل رسیده، اما به یاد داشته باشید خطر نشت در دستگاه‌های تعمیر شده، قدیمی و كثیف كمی بالاتر است.

باید در زمان استفاده از بسته شدن كامل در، عدم وجود خرده‌ها و باقیمانده‌های مواد غذایی در نزدیكی در، سالم بودن قفل داخلی و عملكرد صحیح دستگاه مطمئن شوید. درزبندی در باید كاملا سالم باشد و علائمی از آسیب‌دیدگی در آن مشاهده نشود.

زمانی كه هر كدام از بخش‌های یاد شده آسیب ببیند، نباید تا زمان تعمیر توسط افراد متخصص از آن استفاده كنید. در صورت نقایص ذكر شده در دستگاه، امواج  ساطع شده از ماكروویو توسط برخی از بافت‌های بدن به‌خصوص چشم‌ها و بیضه‌ها جذب می‌شود. البته جای نگرانی نیست این اتفاق تنها زمانی می‌افتد كه افراد در مدت زمان طولانی در معرض امواج ساطع  شده از دستگاه قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha