یک جامعه‌شناس پیشگیری را مهمترین اقدام تأثیرگذار در کاهش آمار معتادان در جامعه دانست و گفت: بیش از ۲۵ درصد نزاع‌ها در جامعه به‌دلیل اعتیاد رخ می‌دهد.

بیش از ۲۵ درصد نزاع‌ها در جامعه به‌دلیل اعتیاد رخ می‌دهد

سلامت نیوز: یک جامعه‌شناس پیشگیری را مهمترین اقدام تأثیرگذار در کاهش آمار معتادان در جامعه دانست و گفت: بیش از ۲۵ درصد نزاع‌ها در جامعه به‌دلیل اعتیاد رخ می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،حسین جلیلی توجه به بحث پیشگیری را مهمترین و البته تأثیرگذارترین عامل برای کاهش آمار معتادان در جامعه عنوان کرد و گفت: موضوع اعتیاد یکی از معضلات اجتماعی است که تلاش همه نهادها را برای حل آن می‌طلبد، اما متأسفانه برخی از نهادها مانند وزارت بهداشت در رسیدگی به وضعیت معتادان به‌ویژه معتادان دارای زخم باز کم‌کاری کردند. این درحالی است که درمان رایگان این افراد طبق قانون بر عهده وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه امروزه نبود اشتغال، یکی از عواملی است که منجر به گرایش افراد برای مصرف مواد مخدر می‌شود ادامه داد: برخی افراد به‌دلیل بیکاری به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند و برخی دیگر نیز با این کار به‌دنبال گذراندن اوقات فراغت خود هستند، لذا حل مشکل اشتغال افراد و البته وجود برنامه‌های مفرح در جامعه می‌تواند جلوی گرایش افراد به مصرف مواد مخدر را بگیرد.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: طبق آمار و گزارشات موجود، اعتیاد زمینه دیگر آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، همسرآزاری، کودک‌آزاری و حتی نزاع را در جامعه فراهم می‌کند، به‌طوری که بیش از ۲۵ درصد نزاع‌های رخ داده در جامعه به‌دلیل اعتیاد رخ می‌دهد.

جلیلی اظهار کرد: مصرف مواد مخدر هیجانات کاذبی را درون افراد به‌وجود می‌آورد و همین موضوع منجر به این می‌شود که این افراد با کوچکترین اتفاق در جامعه با افراد درگیر شوند و در نتیجه آمار نزاع در کشور بالا می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: مساجد و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در حوزه پیشگیری فعال‌تر باشند و جوانان را از مضرات مصرف انواع مواد مخدر آگاه کنند تا در آینده آمار معتادان کاهش پیدا کند، چراکه آمار مصرف ماده مخدر گل در مدارس و مراکز آموزشی رو به افزایش است لذا مسئولان باید جلوی این موضوع را بگیرند.

این جامعه‌شناس گفت: رسانه ملی نیز باید در حوزه اعتیاد بیشتر فعالیت کند که تا به امروز اقدام شایسته‌ای در این خصوص رخ نداده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha