دیروز روز جهانی مقابله با کار کودک بود، اما هنوز آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در تهران در دست نیست. برخی آمارها تعداد کودکان فعال در حوزه کار را 14 هزار نفر اعلام می‌کند که البته چندان قابل استناد نیست.

شهردار تهران : 499 هزار کودک در جست‌و‌جوی کار یا شاغل هستند

سلامت نیوز:دیروز روز جهانی مقابله با کار کودک بود، اما هنوز آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در تهران در دست نیست. برخی آمارها تعداد کودکان فعال در حوزه کار را 14 هزار نفر اعلام می‌کند که البته چندان قابل استناد نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،در کنار نبود آمارها باید به مشکل نبود متولی هم اشاره کرد. بهزیستی، وزارت رفاه، شهرداری، کدامیک متولی اصلی کودکان کار محسوب می‌شوند؟
 پیروز حناچی شهردار تهران در مراسم روز جهانی مبارزه با کار کودک با تأکید بر لزوم همکاری شورا و شهرداری برای مقابله با کار کودک گفت: شهرداری با تسهیل‌گری در کنار سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه است.


شهردار تهران بااشاره به آمار کودکان کار در جهان گفت: از هر ۱۰ کودک یک کودک در کل جهان ناگزیر به تحمل کار اجباری می‌شوند که این رقم در کشورهای کمتر توسعه یافته از هر ۴ کودک یک کودک مشغول به کار می‌شوند.

این ارقام در جنوب آفریقا برای کودکان ۵ تا ۱۷ سال ۲۹ درصد، امریکای لاتین ۱۱ درصد، در خاورمیانه ۷ درصد مشغول به کار یا در جست‌وجوی کار هستند در کشور ما نیز بر اساس گزارش‌های رسمی مرکز آمار از بین ۹ میلیون کودک ۱۰ تا ۱۷ سال ۴۹۹ هزار کودک مشغول فعالیت یا در جست‌وجوی کار هستند.

در حقیقت در کل جهان ۱۵۲ میلیارد کودک کار وجود دارد که به این ترتیب از هر ۱۰ کودک در جهان یک کودک مشغول به کار است که البته در ایران بسیاری از کودکانی که مشغول به کار هستند، تابعیت ایرانی ندارند و معمولاً کارهایی همچون دستفروشی، گل‌فروشی، زباله‌گردی و فالگیری را انجام می‌دهند.


شهردار تهران با تأکید بر اینکه وضعیت کار کودکان در کلانشهرها حادتر است، گفت: با سخت شدن شرایط اقتصادی و نزول خانواده‌های متوسط به زیر خط فقر، موضوع کار کودکان نیز حادتر می‌شود.


وی ادامه داد: در کشور ما سازمان بهزیستی متولی این موضوع است که مراکز شبانه‌روزی نگهداری این کودکان و همچنین مراکز آموزش آنها را ایجاد کرده است اما شهرداری تهران با وجود اینکه در این حوزه وظیفه ذاتی بر عهده ندارد اما در کنار سازمان‌های مربوطه کمک می‌کند.


محمدرضا جوادی یگانه، معاون اجتماعی- فرهنگی شهرداری تهران هم در این مراسم با اشاره به اینکه کودکان در کشور متولی واحدی ندارند، گفت: شهرداری به‌عنوان نهاد همکار با دستگاه‌های ذیربط در این موضوع با ایجاد مراکز پرتو و بهاران و در اختیار قرار دادن فضا و تجهیزات و همچنین ارائه آموزش‌های لازم با پدیده کار کودکان به‌عنوان یک واقعیت اجتماعی موجود مقابله می‌کند و در این مسیر تلاش می‌کند که این پدیده شوم را کاهش دهد.


نداشتن کارت هویت مشکل کودکان کار خارجی
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با کودکان کار در ایران گفت: دو نوع فقر شدید درباره کودکان کار در ایران وجود دارد، یکی کودکانی با فقر و آسیب کمتر که البته آمار بسیار بالایی دارند و دیگری کودکانی هستند که اعتیاد دارند و فروخته می‌شوند و در شرایط بسیار بد کار می‌کنند.

در هر صورت برای هر دو نوع کودکان شرایط سخت است، اما کودکانی که هویت ندارند، نمی‌توانند از طرف دولت خدمت‌رسانی شوند.احمد میدری درباره کودکان کار مهاجر گفت: مشکل اساسی کودکان کار تبعه خارجی نداشتن کارت هویت است.

اگر حتی یک برگ هویت به کودکان تعلق بگیرد، این کودکانی که بویژه اتباع خارجی هستند، می‌شود به آنها بودجه تعلق داد و در جهت خدمت‌رسانی اقدام کرد.

او افزود: قانون مهاجرت باید در کشور تغییر کند تا امکان شناسایی و خدمت‌رسانی به کودکانی که اتباع خارجی در ایران هستند، فراهم شود. ما نمی‌توانیم به کسی که شناسایی نشده است، بودجه تخصیص بدهیم.

میدری درباره اشکلاتی که در سیستم خدمت‌رسانی وجود دارد گفت: یکی از مسائلی که باعث می‌شود، خدمات در کشور ما به نتیجه نرسند، پراکندگی نهادهای اجرایی است. بهتر است اجرای خدمات رسانی‌ها که در دستگاه‌های تصمیم گیرنده تصویب می‌شوند به شهرداری سپرده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha