بر روی تخت نشست و از بی قراری زیاد گفت خاله بریم در حیاط قدم بزنیم، با وجود اینکه هوا خیلی گرم بود قبول کردم و به سوی محوطه بیمارستان رفتیم، در حین قدم زدن پرسید، ماشین داری؟ پرسیدم چرا؟ که من را پیش مادرم ببری، دلم برایش تنگ شده است فقط یک لحظه ببینمش دوباره بر می‌گردم.

سلامت نیوز:  بر روی تخت نشست و از بی قراری زیاد گفت خاله بریم در حیاط قدم بزنیم، با وجود اینکه هوا خیلی گرم بود قبول کردم و به سوی محوطه بیمارستان رفتیم، در حین قدم زدن پرسید، ماشین داری؟ پرسیدم چرا؟ که من را پیش مادرم ببری، دلم برایش تنگ شده است فقط یک لحظه ببینمش دوباره بر می‌گردم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، راهروی اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) را طی کردم تا به اتاقی رسیدم که در آن چند تخت جانمایی شده بود که مخصوص سم زدایی و ترک اعتیاد کودکان و نوجوانان معتاد بود.

زمانی‌که در اتاق را باز کردم، دخترک کم سن و سال با هیکلی لاغر اندام تک و تنها به صورت خمیده بر روی تخت دراز کشیده بود و به خود می‌پیچید، گویا خوابیده بود، بر روی تختش نشستم و منتظر ماندم تا از خواب بیدار شود.

اما خوابش بسیار سبک بود و بعد از چند دقیقه از خواب بیدار شد، با گریه و حالتی از مستاصل بودن رو به من کرد و گفت خاله شکمم خیلی درد می‌کند به پرستار‌ها بگو شکمم درد می‌کند کاری کنند که خوب شوم.

اسمش را پرسیدم و گفتم می‌دانی چرا اینجا هستی؟ اسمم مهیا است و خواهر بزرگترم مهدیه، معتاد هستم و آمدم تا خوب شوم. در حالیکه از شکم درد به خود می‌پیچید و مدام از سر ناچاری از تخت پایین می‌آمد و بر روی صندلی می‌نشست و دوباره از روی صندلی بر روی تخت می‌رفت، می‌گفت ۹ ساله هستم و دیشب ۱۰ ساله شدم و خواهر ۱۲ ساله ام مهدیه هم معتاد است.

تمام خانم‌های اطرافش از جمله من را خاله صدا می‌زد؛ پرسیدم چرا معتاد شدی؟ فقط گفت خاله شکمم درد می‌کند و دیگه تحمل ندارم که دوباره پلک هایش بر روی هم رفت و خوابید و جوابم را نداد.

بعد از سه دقیقه بیدار شد، چرا معتاد شدی؟ پدر و مادرم معتاد بود و مادرم گفت بیا مواد بکش، از ۵ سالگی مواد مصرف می‌کنم، سه دود کریستال می‌کشم که منظورش این بود که در طول روز سه مرتبه کریستال مصرف می‌کند.

حوصله و توان جواب دادن به سوال‌ها را نداشت، اما می‌گفت مهدیه هم همین مواد را می‌کشید و پلیس‌ها مهدیه را هم دستگیر کردند.‌ می‌گفت در خانه بودیم که پلیس‌ها آمدند و من و خواهرم را دستگیر کردند، اما خبری از پدر و مادرم ندارم.

با کمک گرفتن از دیگران (همان گدایی) پول موادم را جور می‌کردم و با صدایی بسیار آرام و گنگ می‌گفت از خاله مریم می‌خریدم، بعضی وقت‌ها که پول نداشتم نسیه می‌خریدم و می‌گفتم مواد را بده چند روز دیگه پول را می‌آورم او هم قبول می‌کرد و مواد را می‌داد.

بر روی تخت نشست و از بی قراری زیاد گفت خاله بریم در حیاط قدم بزنیم، با وجود اینکه هوا خیلی گرم بود قبول کردم و به سوی محوطه بیمارستان رفتیم، در حین قدم زدن پرسید، ماشین داری؟ پرسیدم چرا؟ که من را پیش مادرم ببری، دلم برایش تنگ شده است فقط یک لحظه ببینمش دوباره بر می‌گردم.

اما اگر مادرت بگوید دوباره بیا مواد بکش چه؟ شما پیشم هستی، نه نمی‌گوید. از درد و بی حوصلگی زیاد بهانه مادرش را می‌گیرد که از این وضعیت خارج شود بطوریکه حتی گرمای زیاد هوا هم برایش مهم نیست، در حین قدم زدن دوباره می‌گوید خاله شکم درد می‌کند، می‌گویم باید تحمل کنی، اما با گریه و عصبانیت می‌گوید تحمل کردم، زیاد تحمل کردم، دیگه نمی‌توانم.

بر روی یک سکوی سیمانی در زیر سایه درخت نشستیم و گفت خاله خوش به حالت؟ چرا خوش به حالم؟! چون معتاد نیستی و شکمت درد نمی‌کند. من هم وقتی پیش پدر و مادرم برگشتم دیگر مواد نمی‌کشم؛ اما مهیا نمی‌دانست که اجازه نگهداری او و خواهرش از پدر و مادرش گرفته شده و آن‌ها بعد از ترک اعتیاد به عنوان کودکان بدسرپرست تحویل بهزیستی داده می‌شوند.

چهار دور، کل محوطه بیمارستان را قدم زدیم و دوباره به سمت اورژانس رفتیم، پرستار را می‌بیند و می‌گوید دلم برای مادرم تنگ شده که پرستار گفت به مادرت زنگ می‌زنم که با وی صحبت کنی، اما گریه می‌کند و می‌گوید مادرم گوشی و تلفن ندارد.

پرستار رو به مهیا کرد و گفت آماده شو که باید به بخش بروی. بخش نزدیک آشخانه (شهر محل زندگی وی) است؟ نه بخش قسمتی از بیمارستان است که در آنجا راحت‌تر استراحت می‌کنی و زودتر خوب می‌شوی.

با دو پرستار به سمت بخش اعصاب و روان بزرگسالان راه افتادیم، پرستار می‌گوید از آنجایی که بخش اعصاب و روان کودکان را نداریم نوجوان‌ها را نیز در این بخش بستری می‌کنیم. به بخش اعصاب و روان رسیدیم، اسم و فامیلش را پرسیدند و متوجه شدند که خواهرش است، مهدیه روز گذشته دوره ترک اعتیاد را تمام کرده و تحویل بهزیستی شده بود.

مهیا گویا خیالش از این بخش راحت شده بود، رو به پرستار کرد و گفت خاله خواهرم هم همین جاست، می‌بینمش. خواهرت اینجا بود دیروز حالش خوب خوب شد و رفت، تو هم چند روز اینجا بمانی حالت خوب خوب می‌شود و پیش خواهرت می‌روی و بدون هیچ بهانه‌ای وارد بخش شد.

والدین معتاد عامل اصلی اعتیاد کودکان و نوجوان

احمد ریواده دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: دسترسی نوجوانان و کودکان به مواد مخدر اغلب از طریق خانواده آن هاست، یعنی یکی از اعضای خانواده آن‌ها معتاد است.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته ۸۰ نفر از کودکان مبتلا به اختلال سوءمصرف مواد مخدر در این استان شناسایی شدند، افزود: پارسال یک واحد بستری در محل بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد به این کودکان برای انجام عملیاتی همچون سم زدایی اختصاص یافت. وی ادامه داد: در سال گذشته ۲۹ مادر معتاد باردار در این استان شناسایی شدند که اغلب این افراد فاقد خانواده هستند.

ریواده اظهار کرد: یک سوم کودکان دچار اختلال سوء مصرف مواد مخدر در این استان بازگشت به مصرف مواد مخدر دارند. وی بیان کرد: مرکز ویژه‌ای برای نگهداری کودکان دچار اختلال سوءمصرف مواد مخدر بعد از عملیات سم زدایی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بسیاری از این کودکان بلافاصله بعد از پایان امر سم زدایی مواد مخدر از بدن تحویل خانواده داده می‌شود، اما ممکن است برخی از خانواده‌ها معتاد باشند و کودک دوباره به چرخه مصرف مواد بازگردد. وی با بیان اینکه هیچ سامانه‌ای در این استان در رابطه با کودکان دارای اختلال سوء مصرف مواد مخدر نیز وجود ندارد که اطلاعاتی در خصوص اینکه این افراد چه کسانی هستند و چه بیماری‌هایی همراه آن‌ها است را بتواند ارائه کند، اظهار کرد: بیشتر کودکانی که به بیمارستان برای سم زدایی ارجاع می‌شوند کودکانی هستند که توسط پلیس از پاتوق‌ها دستگیر می‌شوند.

درمان ۱۶۰ کودک و مادر باردار معتاد در خراسان شمالی

دکتر نظری رئیس کمیته نظارت بر درمان خراسان شمالی نیز  بیان کرد: ۱۶۰ کودک و مادر باردار مبتلا به اعتیاد در مراکز درمانی ویژه معتادان استان طی سال گذشته پذیرش شدند که روند درمانی آن‌ها آغاز و مراحل درمانی آنان انجام شد.

وی افزود: در سال ۹۷، درمان کودکان آلوده به مصرف مواد مخدر را در بخش راه اندازی شده واحد درمان اعتیاد کودکان در بیمارستانی در شهر بجنورد را در دستور کار دادیم و آغاز کردیم.

وی گفت: در سال گذشته ۵۷ کودک و نوجوان آلوده به مصرف مواد مخدر که از سوی دادستانی به منظور انجام درمان ارجاع شده بودند را تحت پوشش درمان قرار دادیم.

نظری خاطرنشان کرد: هر چند امکانات این واحد درمانی تکمیل شده است، با این وجود، کادر درمان این واحد به جذب یک نیروی روان پزشک کودکان نیاز دارد که امیدوار هستیم این نیرو در آینده نزدیک جذب شود.

وی در ادامه درباره درمان مادران باردار آلوده به مصرف مواد مخدر نیز اظهار کرد: در سال گذشته درمان ۱۰۳ مادر باردار مبتلا به مصرف مواد مخدر در سطح استان را تحت پوشش قرار دادیم و درمان اعتیاد آن‌ها را آغاز کردیم.

وی خاطر نشان کرد: طی سال گذشته ۱۳ نوزاد متولد شده از این مادران باردار مبتلا به اعتیاد از آن‌ها تحویل گرفته شدند و به مراکز حمایتی (بهزیستی) تحویل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha