نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با تاکید بر ضرورت احیای تالاب انزلی، گفت: متاسفانه ورود سالانه ۷۰۰ هزار تن رسوب به تالاب انزلی روند احیای تالاب را سخت می‌کند.

ورود سالی ۷۰۰ هزار تن رسوب و فاضلاب شهری به تالاب انزلی

سلامت نیوز:نماینده مردم بندرانزلی در مجلس با تاکید بر ضرورت احیای تالاب انزلی، گفت: متاسفانه ورود سالانه ۷۰۰ هزار تن رسوب به تالاب انزلی روند احیای تالاب را سخت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،حسن خسته بند نماینده مردم بندر انزلی  با اشاره به وضعیت تالاب انزلی، گفت: اخیرا گروهی با حمایت‌های سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مجری طرح احیاء تالاب انزلی معرفی شده و معتقد بودند با علم نانو می‌توان بستر تالاب را لجن‌زدایی کرده و به مقدار قابل توجهی به عمق آن اضافه کرد در حالی که مستندات این گروه برای اقتاع نسبت به خطرات زیست محیطی این اقدام کافی نبود.


وی انجام مطالعات آزمایشگاهی در مقیاس بسیار کوچک و مشخص نبودن اثرات زیست محیطی را از جمله ایرادات جدی طرح مذکور خواند و تصریح کرد: برای احیای این تالاب رقمی در حدود ۸۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده از این رو با توجه به محدودیت منابع نباید این بودجه نیز صرف اموری شود که عادیدی نداشته و خطرات زیست محیطی بسیاری نیز به همراه دارد.


خسته بند با بیان اینکه تیم مذکور در جلسات کمیته تخصصی که برای نجات تالاب در استانداری گیلان برگزار شد نتوانست از مزایای طرح بایوجیمی دفاع کند، گفت: در جلسات بعدی که با هدف اقناع نسبت به مزایای این طرح نیز برگزار شد دیگر حضور این افراد را شاهد نبودیم در حالی که رقمی در حدود ۴۰ میلیارد تومان نیز به عنوان پیش پرداخت دریافت کرده اند.


این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: طبق استعلام‌های صورت گرفته از ستاد نانوی کشور و همچنین سازمان برنامه وجود چنین تیم و فعالیت‌های زیست محیطی آن‌ها در این حوزه تکذیب شد.


خسته بند با بیان اینکه اکنون با هماهنگی‌های صورت گرفته جلوی این اقدام با توجه به مضرات محیطی آن گرفته شده است، گفت: با توجه به اینکه تالاب انزلی ماهی‌های بسیاری داشته و وجودش برای محیط زیست نیز لازم است هر نوع اقدامی که به نابودی آن منجر شود با پیگیری‌های مستمر مواجه خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه استفاده از نانو برای احیای تالاب انزلی فقط تا حدودی به حل شدن لجن‌ها کمک می‌کند، افزود: با توجه به اینکه سالانه در حدود ۷۰۰ هزار تن رسوب به تالاب انزلی وارد می‌شود این طرح نمی‌تواند اقدامی در مسیر احیای آن انجام دهد.


خسته بند لازمه احیای تالاب انزلی را آبخیزداری از بالادست خواند و گفت: آبخیزداری و همچنین جلوگیری از ورود رسوبات از اقداماتی است که می‌تواند در احیای تالاب موثر باشد.


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: استفاده از تجارب کشور‌های موفق در حوزه احیای تالاب‌ها می‌تواند در کشور ما نیز پیاده سازی شود.


                    
                                                                                                                                                                                                                               
                                                                          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha