شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 278118

خبر دستگیری مدیران مختلف از خودروسازان گرفته تا نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که مبارزه با فساد وارد فاز جدیدی شده است. با این حال فساد اقتصادی محدود به همین صنایع نمی‌شود.

تولید گندم آغشته به فضولات حیوانی!

سلامت نیوز: خبر دستگیری مدیران مختلف از خودروسازان گرفته تا نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که مبارزه با فساد وارد فاز جدیدی شده است. با این حال فساد اقتصادی محدود به همین صنایع نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،متاسفانه عده‌ای برای کسب سودهای میلیاردی سلامت جامعه و امنیت غذایی مردم را هدف قرار گرفته‌اند و به بهای جان مردم جیب خود را پرپول می‌کنند.

در این زمینه اخیرا رئیس کل دادگستری استان گلستان از دستگیری مدیر غله گنبد کاووس و تعدادی از کارکنان سیلوی این شهرستان خبر داد. گزارش‌های واصله نشان می‌دهد که این افراد نخاله‌ها و فضولات حیوانی را با گندم ترکیب و سپس روانه‌ سیلوی دولتی می‌کردند و از این راه میلیارد‌ها تومان به جیب زده بودند.

تا سال‌ها پیش هرگاه نام فساد اقتصادی به میان می‌آمد، افکار عمومی به سمت اختلاس، رشوه، دریافت حقوق و مزایای نجومی و یا استخدام‌های بی‌ضابطه که عموما جنبه مالی دارند پیش می‌رفت. در آن زمان شهروندان هم صرفا نسبت به سرمایه و اموال خود نگرانی داشتند، اما در نبود نظارت‌ها، سودجویان بال و پر گرفتند و اکنون انواع مختلف فساد و سوءاستفاده از موقعیت را به نمایش می‌گذارند.

تا جایی که مردم علاوه بر پس‌انداز خود نسبت به جان، سلامت و حتی آبرو که بزرگ‌ترین سرمایه خود می‌دانند هم ابراز نگرانی می‌کنند. چراکه اکنون در اقتصاد ایران راه سودجویی چنان باز است که دیگر تفاوتی ندارد که مدیران در چه پست و سمتی قرار داشته باشند، برخی از آنها اگر راه باز باشد، جان مردم را هم نشانه می‌گیرند تا شاید اندک پول بیشتری عایدشان شود.

چه مدیران خودروسازی که با تولید محصولات بی‌کیفیت و بدون ایمنی دل هر راننده‌ای را می‌لرزانند و چه دو نماینده دستگیرشده‌ای که گویا فراموش کرده‌اند عنوان شغلی آنها «نماینده مردم» است، نه به‌اصلاح «کارچاق‌کن» خودروسازان و همدست مفسدانی که دشمن جان و مال مردم هستند. حال بماند معاونان رئیس‌جمهوری که با شعارهای پوپولیستی خود را خدمتگزار مردم معرفی می‌کردند، اما با همین شعارهای فریبنده همدست مفسدانی شدند که اکنون به کانادا فراری شده‌اند و یا با چاپیدن همان مردم، سرنوشت خود را به چوبه‌ دار پیوند زدند.

حال در سیستمی که معاونان رئیس‌جمهوری سابق به قید وثیقه بیرون از زندان هستند، طبیعتا مدیران پایین‌دستی و یا برخی فعالان اقتصادی فرصت را برای سوءاستفاده از فساد غنیمت می‌شمارند و فرصت‌طلبی‌های خود را دیگر به رشوه و اختلاس محدود نمی‌کنند.

به همین علت است که هر از گاهی اخباری به گوش می‌رسد که افراد چرخه غذایی مردم را برای منافع مالی خود نشانه می‌گیرند. چه استفاده از گوشت سگ و گربه در تولید سوسیس و کالباس که مدت‌هاست در شبکه‌های اجتماعی درباره آن بحث می‌شود، چه سوءاستفاده دو برند تولید اسنک از ذرت دامی در تولید پفک که دیگر بر کسی پوشیده نیست.

حال این‌گونه سوءاستفاده‌ها روی جدیدتری به خود گرفته و از مواد مصرفی غیرضروری به گندمی رسیده است که از ابتدای حیات بشر جزو کالاهای ضروری به حساب می‌آید. اکنون نیز ماده اصلی تولید انواع مختلف نان که بسیاری از ایرانیان هر روز از آن استفاده می‌کنند، گندم است که متاسفانه عده‌ای قصد داشته‌اند گندمی آغشته به نخاله‌ها و فضولات حیوانی را وارد چرخه غذایی شهروندان کنند که خوشبختانه این گندم‌ها پیش از ورود به چرخه غذایی شناسایی شده‌اند.

نمونه‌ای از تدلیس سازمان‌یافته دستگاه‌ها

خرید مواد غذایی سالم یکی از دغدغه‌هایی است که همواره از سوی خانواده‌ها مطرح می‌شود. پیش از این بارها درباره خرید غذا از کترینگ‌ها و فست‌فودها بحث شده و عده‌ای به این نتیجه رسیده‌اند که حتی به بهای گرسنگی چندساعته به هیچ وجه از غذاهای بیرون‌پز استفاده نکنند و نیاز خود را از طریق غذایی که خود می‌پزند برطرف سازند. اما سوءاستفاده عده‌ای باعث شده تا دیگر این اطمینان هم از بین برود و خانواده‌ها حتی اعتماد چندانی به سلامتی غذایی که در خانه تهیه شده نشان ندهند.

وقتی فروشندگان به‌راحتی می‌توانند تاریخ تولید و انقضای محصولات را دستکاری و جعل کنند، مردم چگونه می‌توانند به بسته غذایی که تهیه کرده‌اند مطمئن باشند؟

بی‌توجهی به این مساله باعث شده تا اکنون عده‌ای بدون ترس و واهمه گندم را که ماده اولیه نان است با طعم فضولات حیوانی به دست مصرف‌کننده برسانند! اتفاقی که شاید تصور آن هم عجیب و مشمئزکننده به نظر برسد، اما گفته‌های رئیس کل دادگستری استان گلستان از این واقعیت پرده برمی‌دارد و نشان می‌دهد افراد برای سودجویی ممکن است دست به هر کاری بزنند.

طبق گفته‌های هادی هاشمیان افرادی در سیلوی گلستان نخاله‌ها و فضولات حیوانی را با گندم ترکیب و سپس روانه‌ سیلوی دولتی می‌کردند و از این راه میلیارد‌ها تومان به جیب زده‌اند. این فساد در یک ماه گذشته و به صورت شبکه‌ای انجام شده که تاکنون 200 تن از این گندم‌های آلوده در چهارده کامیون شناسایی و 9 نفر دستگیر شد‌ه‌اند.

گویا سودجویان برای ترکیب این فرمول از مرغداری‌ها هم کمک می‌گرفتند؛ در این زمینه هم یک مرغداری که در آن 1000 کیسه نخاله و خاک گندم و فضولات حیوانی بود و کار ترکیب این فضولات با گندم در آن انجام می‌شد شناسایی و مالک آن هم دستگیر شد. با این حال این برای اولین بار نیست که شاهد چنین اتفاقاتی هستیم که مستقیما جان و سلامت مردم را نشانه می‌گیرد.

تفاوت در تخصیص ارز ذرت دامی و خوراکی باعث شد تا دو شرکت تولید اسنک به ابداع جدیدی دست بزنند و در تولید اسنک به جای ذرت خوراکی که واردات آن از طریق ارز نیمایی انجام می‌شود، آن را از طریق ذرت دامی تهیه کنند که ارز 4200 تومانی به آن تخصیص می‌یابد. جالب آنکه این کارخانه‌ها قیمت محصولات خود را هم پس از این اتفاق افزایش دادند تا نشان دهند صرفا جان مردم را هدف قرار نداده‌اند، بلکه برای جیب آنها نیز نقشه‌ها در سر دارند.

البته در این زمینه بارها اخبار پلمب و تعطیلی کارخانه‌های تولید مواد پروتئینی، آشپزخانه‌های تهیه غذا، رستوران‌ها، فست‌فودها و ... به گوش رسیده است، اما به نظر می‌رسد دریای فساد در اقتصاد ایران ساحل ندارد و در این زمینه هر روز باید منتظر اخبار جدیدی باشیم.

البته گرانی‌های یک سال اخیر خود به خود مردم را مجبور کرده‌اند تا با استفاده از جایگزین‌ها و مکمل‌های غذایی سلامت غذایی خود را به خطر بیندازند. کم نیستند خانواده‌هایی که اکنون به دلیل سقوط قدرت خرید به جای گوشت از سویا استفاده می‌کنند.

یا خانوارهایی که ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها برنجی بر سر سفره خود نبینند. اخبار حذف تدریجی لبنیات از سفره‌های مردم هم که به خبر پرتکرار این روزها تبدیل شده است. همگی این اتفاقات تامین پروتئین، کلسیم و ویتامین مورد نیاز خانوار را به حداقل می‌رساند و در بلندمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیر اجتماعی در پی خواهد داشت.

حال در این شرایط انتظار می‌رود که دولت و دستگاه قضائی با جدیت بیشتر پیگیر چنین مفسده‌هایی باشند که پیش از هر اتفاقی سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

چراکه اکنون نمونه اینگونه نیرنگ‌ها و فریب‌ها در بسیاری از سازمان‌ها قابل مشاهده است و این اتفاقات دیگر بر کسی پوشیده نیست. محمود صادقی، نماینده مجلس، نیز در توئیتی با اشاره به این اتفاق به‌درستی اشاره کرده که این اتفاق نمونه‌ای از اشکال تدلیس سازمان‌یافته است که انواع مختلف آن در بسیاری از دستگاه‌ها مشاهده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha