دو روز پس از انتشار خبر موافقت معاون اول رییس‌جمهوری با تقاضای شركت ایران‌خودرو دیزل مبنی بر موافقت با حذف فیلتر جاذب دوده از تولیدات این شركت، مهدی یونسیان مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل از نامه‌نگاری با معاون اول رییس‌جمهوری دفاع كرد و با طرح این ادعا كه سوخت كیفیت لازم را ندارد، نصب فیلتر دوده را بی‌فایده دانست.

ایران‌خودرو دیزل: سوخت كیفیت ندارد، نصب فیلتر دوده دور ریختن ارز است

سلامت نیوز:دو روز پس از انتشار خبر موافقت معاون اول رییس‌جمهوری با تقاضای شركت ایران‌خودرو دیزل مبنی بر موافقت با حذف فیلتر جاذب دوده از تولیدات این شركت، مهدی یونسیان مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل از نامه‌نگاری با معاون اول رییس‌جمهوری دفاع كرد و با طرح این ادعا كه سوخت كیفیت لازم را ندارد، نصب فیلتر دوده را بی‌فایده دانست.

ماجرا چه بود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد بر اساس مصوبه هیات وزیران در سال 93 و همین طور قانون هوای پاك (از ابتدای سال 96) نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی الزامی است. تصمیمی كه اجرای آن به گفته كارشناسان در كاهش ذرات معلق نقش موثری ایفا می‌كند.

پیش از این نتایج داده‌های یك پژوهش در شهر تهران نشان داده كامیون‌های سبك و سنگین جمعا 20 درصد، مینی‌بوس‌ها 10 درصد و اتوبوس‌ها 3 درصد از كل انتشار ذرات معلق را بر عهده داشته‌اند.

اعدادی كه به خوبی وضعیت انتشار ذرات معلق را نشان می‌دهد. اما از سال 93 و پس از تصمیم هیات وزیران، زمزمه‌هایی مبنی بر مخالفت خودروسازان با مصوبه دولت مطرح بوده است. این مخالفت اما در شهریورماه امسال علنی شد و شركت ایران‌خودرو دیزل در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری خواستار «حذف الزام نصب فیلتر جذب ذرات معلق (DPF) در خودروهای دیزلی تا زمان رفع تحریم‌های ظالمانه و تضمین سوخت با كیفیت مناسب» شد.

تقاضایی كه با پاسخ مثبت جهانگیری روبه‌رو شد و معاون اول به وزیر صنعت و سازمان حفاظت محیط زیست دستور داده بود با نظر مساعد برای مدتی این الزام را نادیده بگیرند: «با توجه به شرایط تحریم و نیاز كشور به كامیون‌های مذكور، با نظر مساعد بررسی و برای مدتی مجوز صادر شود.»

موافقت جهانگیری با این تقاضا در روزهای گذشته انتقاد صریح مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست را در پی داشته است. تجریشی گفته بود: «خودروسازان قبل از تحریم‌ها هم زیر بار اجرای نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی نمی‌رفتند و به دنبال فرار از این مصوبه بودند.

حالا هم تحریم را بهانه می‌كنند.» جز این شماری از كارشناسان و كاربران شبكه‌های اجتماعی هم از تصمیم معاون اول رییس‌جمهوری انتقاد كرده‌اند.

 

ارز را بیرون نریزیم!

انتقادها موجب شد تا دیروز، مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل در این باره توضیحاتی دهد. مهدی یونسیان در گفت‌وگو با ایسنا «استفاده از فیلترهای جذب دوده را بدون تامین سوخت باكیفیت و استاندارد بی‌فایده و الزام بر اجرای آن را صرفا باعث هدررفت منابع ارزی كشور دانست.»

یونسیان گفت: «میزان كیفیت و استاندارد سوخت (گازوییل) مورد نیاز برای استفاده در سیستم ATS، باید استاندارد یورو ۴ و با نرخ PPM سولفور كمتر از ۵۰ باشد. این در حالی است كه در گزارشی كه یكی از مراجع مورد تایید سازمان استاندارد از میزان آلایندگی و كیفیت گازوییل توزیع شده در جایگاه‌های سوخت سراسر كشور تهیه كرده، اكثر جایگاه‌ها نتوانسته‌اند از استاندارد و میزان كیفیت لازم بهره‌مند باشند و از نرخ PPM بالای ۱۲۰۰ و حتی ۷۰۰۰ برخوردار بوده‌اند و به نظر می‌رسد پوشش سراسری توزیع سوخت مناسب انجام نشده است.»

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل نتیجه گرفته كه «حتی با وجود نصب سیستم ATS روی این خودروها بلافاصله با استفاده از سوخت با كیفیت پایین موجود در جایگاه‌های توزیع سوخت، این سیستم عملا از كار افتاده و عملكرد لازم را نخواهد داشت.»

او گفته اگرچه اقدامات لازم برای داخلی‌سازی این فیلتر در داخل كشور صورت گرفته و در حال انجام است اما هم‌اكنون تامین هر قطعه ATS برای هر محصول ارزبری بالایی دارد كه به قیمت تمام شده خودرو اضافه می‌شود و با از كار افتادن آن به‌طور خودكار این میزان هزینه ارزی دور ریخته می‌شود!

یونسیان همچنین با طرح این ادعا كه نامه‌نگاری با معاون اول با هدف «جلوگیری از هدررفت منابع ارزی» و پیشگیری از «گران شدن بیشتر محصول» انجام شده است، گفت: «اگر زیرساخت لازم برای استفاده از سوخت استاندارد مورد نیاز بر اساس استاندارد مدنظر سازمان محیط زیست فراهم باشد مطمئنا ما هیچ‌گاه چنین درخواستی را مطرح نمی‌كردیم اما با وضعیت فعلی و نبود سوخت استاندارد، عملا استفاده از این سیستم هدر دادن منابع ارزی است كه به مشتریان ما به دلیل افزایش قیمت محصول فشار وارد خواهد كرد.»

در همین رابطه، رضا رحمانی وزیر صنعت هم گفت: «در شرایط عادی وزارت صنعت نیز مخالف حذف این قطعه است اما به دلیل شرایط تحریمی امكان تامین برخی تجهیزات وجود ندارد.» او موافقت با درخواست شركت ایران‌خودرودیزل را «موقتی» اعلام و یادآوری كرد: «بحث درباره استفاده از قطعه مربوطه كه یك فیلتر جذب ذرات معلق است، منتفی نشده است.»

 

سوخت همه جایگاه‌ها بی‌كیفیت نیست

در حالی كه شركت ایران‌خودرو دیزل مهم‌ترین دلیل تقاضایش برای ملغی كردن بخشی از آیین‌نامه قانون هوای پاك را «سوخت بی‌كیفیت» اعلام كرده، یك كارشناس محیط زیست  این ادعا را رد كرد.

یوسف رشیدی، عضو هیات علمی پژوهشكده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی گفت: «این ادعا كه سوخت همه جایگاه‌های عرضه سوخت در كشور بی‌كیفیت است، صحت ندارد و وزارت نفت در سال‌های اخیر اقدامات زیادی را برای كاهش گوگرد موجود در سوخت انجام داده است.»

رشیدی با اشاره به نصب موفقیت‌آمیز فیلتر جاذب دوده روی 40 دستگاه اتوبوس شهری در شهر تهران گفت: «تجربه نصب فیلتر دوده روی این اتوبوس‌ها نشان می‌دهد كه این تصمیم درست و موفقیت‌آمیز بوده و نباید كیفیت سوخت را بهانه امتناع از اجرای قانون قرار دهیم.»

به گفته رشیدی میزان گوگرد بسیاری از جایگاه‌ها در كشور و به خصوص تهران زیر 100 PPM است كه برای استفاده از فیلتر دوده تقریبا مناسب ارزیابی می‌شود. او تصریح كرد: «با توجه به تلاش وزارت نفت برای كاهش میزان گوگرد در سوخت عرضه شده جایگاه‌ها، بهتر این است كه شركت‌های تولیدكننده خودرو هم توان مهندسی‌شان را به كار بگیرند و به كلی موضوع نصب فیلتر دوده را انكار نكنند.»

به گفته كارشناسان فیلتر دوده موجب می‌شود، دوده و هیدروكربن‌های نسوخته را كاملا جذب می‌كند و می‌سوزاند و تبدیل به CO2 می‌كند و به این ترتیب نقش موثری در كاهش ذرات معلق دارد. اوایل شهریورماه امسال وزارت بهداشت هم در نامه‌ای به شهرداری تهران بر لزوم نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی مانند اتوبوس‌ها تاكید كرده بود. بنا به اعلام آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، آلاینده ذرات معلق یكی از عوامل بروز سرطان‌ معرفی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha